ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کمیته‌ای برای آسیب‌های اجتماعی

روز گذشته رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه در پایتخت 23 آسیب اجتماعی مشهود و 100 آسیب اجتماعی پنهان داریم، اعلام کرد که درخواست تشکیل کمیته ویژه در این زمینه را داریم.

 

هرچند که به اذعان کارشناسان مسائل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رشد نگران‌کننده‌ای داشته است اما بنابر دلایلی وضعیت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران تاحدی نگران‌کننده‌تر نیز است. شاید بر همین اساس است که آسیب‌شناسان اجتماعی همواره بر مدیریت یکپارچه در این زمینه تأکید می‌کنند.

در سال‌های اخیر نسبت به افزایش آسیب‌های اجتماعی هشدارهایی داده شده است. این مساله در مورد شهر تهران صورت جدی‌تری پیدا کرده است به حدی که چندی پیش فرماندار تهران گفت: آسیب‌های اجتماعی در تهران به‌دلیل مشکلات خاصی که سال‌های اخیر با افزایش مهاجرت‌ها شاهد بودیم، افزایش چشمگیری داشته است.

 

عیسی فرهادی با بیان اینکه ما در تهران با آسیب‌های اجتماعی چون ورود غیرمجاز اتباع بیگانه، اعتیاد، کودکان کار، افزایش آمار طلاق و آسیب‌های ناشی از آن مواجه هستیم، افزود: یکی از مشکلات، متمرکز نبودن مراکز و دستگاه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و شاید بتوان گفت که تاکنون برای رفع این آسیب‌ راه‌حل نهایی پیدا نشده است.

او با اشاره به اینکه به دلیل نبود مرکزی ثابت برای رفع آسیب‌های اجتماعی، موازی‌کاری زیادی به وجود آمده، گفت: امور مربوط به آسیب‌های اجتماعی در تهران باید در محلی متمرکز شود و همه مراکزی که در این زمینه فعال هستند، ضمن ارتباط با یکدیگر برای رفع آسیب‌ها تلاش کنند.

 

ضرورت تشکیل کمیته ویژه آسیب‌های اجتماعی 

به نظر می‌رسد که با توجه به مشکلاتی که آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران ایجاد کرده‌اند بالاخره مسئولان تصمیم گرفته‌اند موازی‌کاری‌ها را در این زمینه کنار بگذارند و رو به سوی یک مدیریت یکپارچه بیاورند. رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۳ آسیب مشهود در پایتخت داریم، گفت: اعتیاد، کودکان کار، طلاق، بیکاری و … از آسیب‌های مشهود شهر تهران هستند اما ۱۰۰ آسیب پنهان داریم که به مرور زمان در حال رخ دادن هستند و مسئولان نباید به راحتی از کنار آن بگذرند زیرا در آینده دچار آسیب‌های اجتماعی بیشتری خواهیم بود.

عبدالمقیم ناصحی با بیان اینکه ماهواره و فضاهای مجازی با گلوله‌های آتشینی که به سوی جامعه پرتاب می‌کنند درحال مسموم کردن جامعه هستند، گفت: وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید دست از موازی‌کاری‌ها بردارند و برای اثربخشی بیشتر در حوزه اجتماعی، تقسیم وظایف انجام دهند. مهر نوشت؛ او پیشنهاد کرد: تمامی نهادهای مسئول در حوزه آسیب‌ها، کمیته ویژه آسیب‌های اجتماعی تشکیل دهند و در آن هر کدام مسئول بخشی از آسیب‌های اجتماعی شوند. به طور مثال اگر ۲۵ نهاد مرتبط با آسیب‌ها وجود دارد و ۲۳ آسیب اجتماعی مشهود داریم، هر نهاد مسئول یکی از آسیب‌های اجتماعی شود تا همان نهاد در صورت رشد این آسیب، پاسخگو باشد.

ما باید در این کمیته برای تمامی آسیب‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم تا موضوع دقیق‌تر بررسی شود و از طرفی هم مشخص شود چه‌کسی باید در چه حوزه‌ای پاسخگو باشد.

 

همکاری نهادها در مقابله با آسیب‌ها

یک عضو شورای شهر در مورد تشکیل کمیته ویژه آسیب‌های اجتماعی به «آرمان» می‌گوید: به‌دنبال گزارشی که در شورای شهر تهران در مورد آسیب‌های اجتماعی و اقشار آسیب دیده ارائه شد مقرر شد یک کارگروه تشکیل شود تا به بررسی آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آنها بپردازد. اسماعیل دوستی می‌افزاید: بعد از انتشار این گزارش کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با همکاری و هماهنگی سایر نهادهای مسئول مانند کمیته امداد، بهزیستی، شهرداری، سازمان‌های مردم نهاد و وزارت کار وارد عمل می‌شود و تلاش خود را برای ساماندهی اوضاع به کار می‌گیرد.

او تصریح می‌کند: در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید دید که چه کارهایی می‌توان انجام داد و چه کمک‌هایی از شهرداری برمی‌آید. قبل از این هم طرح‌های خوبی برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در شهرداری اجرا شده است ولی کافی نیستند.

پدوستی با اشاره به اینکه در زمینه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی باید تمام جوانب رصد شود و سازمان‌ها وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند، می‌گوید: با تصویب این طرح ما داریم به کمک سایر سازمان‌ها که توان محدودتری در مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارند، می‌رویم.

 

استفاده از ظرفیت مدیریت شهری در کنترل آسیب‌ها

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه به‌رغم اقداماتی که انجام شده، آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر در بسیاری از حوزه‌ها روند رو به رشدی داشته‌اند، به «آرمان» می‌گوید: تنوع آسیب‌های اجتماعی در حال بیشتر شدن است.

سن آسیب‌های اجتماعی پایین‌تر آمده است. ویژگی دیگر آسیب‌های اجتماعی در کشور ما این است که آسیب‌ها به سمت خانواده در حرکت هستند. سیدحسن موسوی‌چلک می‌افزاید: آسیب‌های اجتماعی را باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی پذیرفت و بستر را برای مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی فراهم کرد. او تصریح می‌کند: باید از ظرفیت مدیریت شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی به خوبی استفاده کرد.

مدیریت شهری همانگونه که برای سایر خدمات شهری برنامه‌ریزی می‌کند در حوزه آسیب‌های اجتماعی هم می‌تواند بیشترین نقش را داشته باشد. او ادامه می‌دهد: لذا تبدیل‌شدن سازمان شهرداری از یک سازمان صرف خدمات شهری به سازمان خدمات اجتماعی، می‌تواند بیشترین نقش را درحوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کند.

شهرداری این کار را با استفاده از ظرفیت‌های محلی و همکاری تشکل‌های غیردولتی انجام می‌دهد. موسوی‌چلک در مورد تشکیل کمیته ویژه آسیب‌های اجتماعی می‌گوید: تشکیل دادن کمیته اشکالی ندارد اما باید دانست که این کمیته هدفش چیست و چه کارهایی می‌خواهد انجام دهد. کمیته باید به دنبال تصویب یک برنامه اجرایی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی باشد که شهرداری با همکاری سایر نهادها آن را اجرایی کند.

او ادامه می‌دهد: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ اجتماعی هستند. ما اگر در این حوزه می‌خواهیم یک برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم باید برنامه‌ای تدوین کنیم که روند رو به رشد آسیب‌ها را کنترل کند. زیرا در حال حاضر کنترل‌کردن آسیب‌های اجتماعی از کاهش آنها هم مهم‌تر است.

 

منبع: روزنامه آرمان