ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
تجمع اصفهاني‌ها روي سي و سه پل

دلواپس بی‌آبی زاینده‌رود

شهروندان:
زاینده‌رود ماه‌هاست خشک است و بی‌آب، ترک خورده است کف زمین و دیگر از قایق‌های رنگی که کنار رودخانه چیده می‌شد تا تفریحی باشد برای گذراندن اوقات فراغت مردم، خبری نیست.

تجمع در زاینده رودمردم به کف رودخانه به چشم میان‌گذری نگاه می‌کنند و گهگاهی، پل که شلوغ باشد از میانش می‌گذرند. پنجشنبه گذشته، بار دیگر اصفهانی‌ها با فرستادن پیامک به همدیگر، راهی سی و سه پل اصفهان شدند تا کنار زاینده رود جمع شوند و صدای‌شان را به گوش مسوولان برسانند، این‌بار اما کمتر از بار قبل بود و حدود صد نفر به هم رسیدند.

به گزارش اعتماد، شرکت آبفا از روزنامه‌نگاران خواسته بود که بنر و پلاکاردی با خود نیاورند، البته محترمانه. این‌بار هم نیروی انتظامی از مردم خواست پراکنده شوند و تجمع را پایان دهند. مردم اصفهان هرازچندگاهی جمع می‌شوند، هربار کمتر از بار قبل و هربار هم زودتر از بار قبل، راهی خانه‌های‌شان می‌شوند.

اصفهانی‌ها به این باور رسیده‌اند که بحث آب در این شهر، تبدیل به مساله‌یی اطلاعاتی امنیتی شده و هربار، کسی می‌خواهد از تشنگی شهر بگوید، با هشدار پلیس مواجه می‌شود. مسوولان شهر هم تنها وعده سرخرمن می‌دهند که به زودی شهر، پرآب می‌شود.

یکی از خبرنگاران شهر می‌گوید: «برای مردم اصفهان قطعی شده که اتفاق خاصی نخواهد افتاد، آب از زاینده رود رخت بر بسته است و با وعده‌ها و قول‌های دروغین به شهر بازنخواهد گشت.»اما معاون سیاسی – امنیتی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مردم اصفهان همواره مردمی با فهم، تمدن و فرهنگ بالا هستند، تصریح کرد: آنها نیز در این مسیر مسوولان استان را یاری می‌کنند تا در شرایطی آرام و به دور از غوغاسالاری روند احیای رودخانه زاینده‌رود را پیگیری کنند.

نیروهای انتظامی و امنیتی با کنترل موضوع اجازه هرگونه سوءاستفاده به افرادی را که قصد دارند جو آرام استان را متشنج کنند نمی‌دهند و مطمئنا مردم شریف اصفهان نیز در این زمینه تابع قانون خواهند بود. از چندی پیش موضوع تجمع مردم اصفهان در روز ششم شهریور ماه در کنار یکی از پل‌های تاریخی استان مطرح بود که در برخی منابع عنوان می‌شد نمایندگان مجلس خواستار برگزاری این تجمع بودند، اما با سفر معاون اول رییس‌جمهور و محقق شدن بخشی از سیاست‌های مدیریت استان در احیای رودخانه زاینده‌رود، مدیریت استان با این تجمع مخالفت کرد تا همچنان پیگیری‌های قانونی و اداری این موضوع در بستری آرام صورت پذیرد.

در این تجمع برخی از اعتراض‌کنندگان با پوشیدن لباس‌های سیاه و در دست داشتن پلاکاردهایی تحت عنوان «زاینده‌رود من کو» ناراحتی خود را از بی‌توجهی به خشکی زاینده رود اعلام کردند. این تجمع از سوی استانداری اصفهان غیرقانونی اعلام شده بود اما با این وجود برخی از مردم بر اساس حرکت خودجوش و در میان تدابیر امنیتی و انتظامی این تجمع را تشکیل دادند. قرار بر این بود که آب از چهارمحال و بختیاری راهی اصفهان شود، آبی که با تجمع بختیاری‌ها مواجه شد، بختیاری‌ها که در نزدیکی‌های میانه ایران زندگی می‌کنند و در زمره استان‌هایی‌اند که با بحران آب مواجهند، ‌آبی که بین استان‌های میانی دست به دست می‌شود و از سرچشمه تا پایین دست، آنقدر سرش دعوا می‌شود و صاحب پیدا می‌کند، که در نهایت آب باریکه‌یی نصیب استان پایین دست می‌شود.

اصفهانی‌هایی هم هستند که می‌گویند آب در چهارمحال و بختیاری، زیاد است، ‌آنقدر زیاد که کشاورزان منطقه حاضرند آب را اسراف کنند تا به دست اصفهانی‌ها نرسد، که اگر برسد، رویه‌یی می‌شود و انتظار ایجاد می‌شود که آب استان راهی استانی دیگر شود. وزیر نیرو هم که همراه معاون رییس‌جمهور به استان سفر کرده بود، پروژه تونل گلاب را از حالت ملی به استانی تغییر داد و بودجه‌یی که می‌شد به این واسطه برای تونل گرفت، تقریبا از میان رفت. شهرداری اصفهان اما در این میان مدعی شده است می‌تواند بحث بحران آب زاینده رود اصفهان را حل کند، این نهاد از استانداری خواسته است مدیریت آب را در شهر، به آن واگذارند تا مردم را راضی نگه دارد و زاینده‌رود را پر آب.

مردم اصفهان مانند مردم شهرهای دیگر ایران، برای آب، ‌تجمع می‌کنند، شعار می‌دهند، پلاکارد می‌برند، از مسوولان شهرشان می‌خواهند تا تدبیری بیندیشند و شهر را نجات دهند از این خشکی. این داستان ادامه دارد و به این زودی قرار نیست قصه نگرانی‌های مردم برای بی‌آبی پایان پذیرد.