ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

جهانگیری: هیچ ایرانی نمی‌تواند بپذیرد که زاینده رود خشک است

شهروندان:
معاون اول رییس جمهوری گفت: هیچ ایرانی علاقه مند به کشور نمی تواند بپذیرد که زاینده رود خشک است و این وضعیت باید تغییر یابد.

اسحاق جهانگیریبه گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در آیین افتتاح پروژه های توسعه ی شرکت فولاد مبارکه افزود: باید این واقعیت را بپذیریم که ایران، کشوری خشک است و در صرفه جویی آب نباید ذره ای تردید داشت.

وی اظهار کرد: صرفه جویی در آب باید تبدیل به یک فرهنگ شود زیرا این آب ارزش بسیار زیادی دارد.

وی افزود: هنگامی که زاینده رود خشک شد بسیاری از مردم دچار گرفتاری و بیکاری شدند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ، صنایعی که آب زیادی مصرف می کنند نباید ایجاد شود، افزود: باید به سمت استفاده از صنایعی رفت که آب زیادی مصرف نمی کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود:درکشاورزی هم باید به سمت استفاده بهینه از آب رفت و ۱۰ درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید به سمت توسعه ی صنایع دانش بنیان و متکی به فکر و اندیشه رفت و در کشور ما ، این مهم جای کار دارد.

جهانگیری گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که نیازمند توسعه ی صنعت فولاد است و این یکی از فرصت های طلایی است که در اختیار ما قرار دارد.

وی افزود: ایران دارای جمعیت جوان دانش آموخته دانشگاهی است که قادر به تولید است.

وی با اشاره به دغدغه ی کنونی کشور درباره ی جمعیت اظهار کرد: در صورتی که رشد جمعیت کم شود در وضعیت سنی جوانان اختلال ایجاد می شود و نسل مصرف کننده ی زیر سن فعالیت یا بالاتر از آن زیاد می شوند.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: اگر از فرصت نسل جوان استفاده نکنیم تبدیل به تهدید می شود زیرا در این صورت اگر جوانی نتواند هزینه های زندگی را تامین کند آسیب ها در کشور افزایش یافته و کنترل آنها باعث صرف هزینه های بسیاری می شود.

وی افزود: چالش جدی کشور معضل بیکاری است که باید برای اشتغال سرمایه گذاری کنیم .

جهانگیری ادامه داد: ممکن است در آینده کارهایی به عنوان طرح های ضربتی انجام دهیم که اگر با برنامه باشد مسکنی برای کشور است و در غیر این صورت باعث اتلاف منابع می شود.

وی با بیان اینکه در فعالیت های اقتصادی و تولیدی امر سرمایه گذاری بسیار مهم است گفت: باید صنایع از محل اعتبارات خود منابع را باز پرداخت کنند و سود مورد انتظار به دست آورند و این علامتی برای سرمایه گذاری دیگران است .

وی به رکود تورم در کشور اشاره کرد و گفت: مردم از گرانی بسیار اذیت می شوند و برای کنترل تورم باید کار جدی صورت گیرد.

معاون رییس جمهوری گفت: دولت در کنترل تورم تمرکز کرده و با روشهای علمی کارشناسی شده در یکسال گذشته توفیقات بسیار خوبی داشته است.

وی ادامه داد: میزان تورم تا پایان تیر به ۲۵ درصد رسید این در حالیست که پیش بینی می شد این رقم تا آخر امسال به این میزان برسد.

وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال میزان تورم به کمتر از ۲۵ درصد برسد در حالیکه پیش بینی کارشناسان ما رقمی کمتر نشان می دهد.

جهانگیری افزود : ایران جزء پنج کشوری است که تورم دو رقمی دارد در حالیکه وضعیت اقتصاد کشورهای دیگر با ایران بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به مو ضوع خروج از رکود گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانه ها در سالهای گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی ، تحریم ها و مدیریتی با کاهش تولید و از دست رفتن نیروی انسانی مواجه شدند.

وی ابراز امیدواری کرد که رشد اقتصاد کشور افزایش یابد و مردم سالانه سهم بیشتری از این رشد داشته باشند.

وی ادامه داد: در زمان رشد منفی سهم مردم از اقتصاد کمتر می شود.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه برای خروج از رکود کار علمی دقیقی توسط دولت انجام شده است افزود: در این باره ۱۷۷ بند سیاست نهایی شده است.

وی ادامه داد: برای بخشی از آنها نیاز به تصویب مجلس داشتیم و مجلس نیز با فوریت آن موافقت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که تا یک ماه آینده این موضوع پس از تصویب مجسل در اختیار دولت قرارد بگیرد.

جهانگیری افزود: حدود ۳۰ بند سیاستی به دستگاههای دولتی ابلاغ شده است و هفته ی آینده نیز سیاستهای درون دستگاهی ابلاغ می شود.

وی گفت: دولت عدد بسیار بالایی به بانکها بدهکار است و در صورت تعیین تکلیف بدهی ها باعث افزایش سرمایه بانکها می شود و آنها قدرت تامین منابع خواهند داشت.

وی افزود: منابع مورد نیاز توسعه ی بنگاهها باید توسط بازار سرمایه تامین شود و باید از منابع خارجی نیز استفاده کنیم.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: بودجه های عمرانی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو و نیم برابر شده است با وجود اینکه در سه ماهه نخست امسال، میزان فروش نفت نسبت به پایان سال ۹۲ کمتر شده است.

وی تحرک بخش مسکن و صنایع معدنی را برای توسعه ی صنعت فولاد ضروری دانست.

وی افزود: سنگ آهن ، منابع انرژی و نیروی انسانی متخصص موجب می شود که این صنعت یکی از بهترین رشته ها برای سرمایه گذاری باشد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نباید این ذلت را بپذیریم که در پارس جنوبی که متعلق به ایران است سرمایه گذاری داخلی صورت نگیرد و کشور کوچکی مانند قطر ، با سرمایه گذاری بسیار زیادی از آن برداشت کرده باشد.

وی گفت: در زمینه تولید فولاد با گلوگاهی مانند تامین کنستانتره و گندله مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی فولاد باید جدی گرفته شود، افزود: اگر شرکت فولاد مبارکه دچار کاهش تولید شود یکهزار واحد صنعتی دچار بحران خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از مظلوم ترین صنایع بزرگ خودرو ساز ها هستند زیرا صنعت کشور را به حرکت وامی دارند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: برای توسعه ی صنعت فولاد باید یک توازن از ابتدا تا انتهای خط تولید طراحی شود.

برچسب‌ها : , ,