ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
برنامه جهانی غذای «سازمان‌ملل» در تهران میزبانی می‌کند

۱۰۰هنرمند ایرانی در صف مبارزه با گرسنگی

شهروندان:
هنرمندان بزرگی در یکصدسال اخیر برای دردهای اجتماع فریاد کشیده‌اند: دیه‌گو بلاسکز، بارتولومه استبان‌موریو، فرانسیسکو گویا، ونسان ون‌گوگ، پابلو پیکاسو، ادگار دُگا و لوترک. اکنون در ایران، گروهی از هنرمندان صاحب‌نام و جوان، با نقاشی‌ها، عکس‌ها، مجسمه‌ها و طرح‌هایشان می‌خواهند مرهمی بر زخم گرسنگان و بی‌پناهان بگذارند.

برنامه جهانی غذای «سازمان ملل»صدهنرمند ایرانی با برنامه جهانی غذای سازمان‌ملل‌متحد همگام شده‌اند و قرار است آثار خود را به فرهنگسرای نیاوران ببرند تا عواید حاصل از فروش این نمایشگاه صرف مبارزه با گرسنگی شود. این نمایشگاه روز ۲۵مهر مصادف با «روز جهانی غذا» به مدت یک‌هفته با حمایت فرهنگسرای نیاوران در این فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه حضور پرتعداد جوانان در کنار پیشکسوتان و بزرگان هنر است؛ نکته‌ای که «شکوفه ملک‌کیانی»، مشاور هنری برنامه جهانی غذای سازمان‌ملل‌متحد در ایران که مدیریت این پروژه را برعهده دارد هم، بر آن تاکید می‌کند. او در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «با توجه به بستر مناسبی که برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی در این دفتر وجود دارد من فکر کردم که هرسال در کنار پیشکسوتانی که همیشه ما را یاری می‌کنند عده‌ای از هنرمندان جوان را هم دعوت به همکاری کنیم و این فرصت را به آنان بدهیم که کارهای زیبایشان را به نمایش بگذارند تا بتوانیم سهمی در معرفی آنان به جوامع بین‌المللی داشته باشیم. مسلما همین جوانان، روزی پیشکسوتان و هنرمندان صاحب‌نام کشور ما خواهند شد؛ همان راهی که پیشکسوتان امروز ایران طی کردند و هم‌اکنون به این جایگاه رسیده‌اند.»

ملک‌کیانی که خود از عکاسان جوان و پرافتخار ایران است، درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایشگاه حرف‌ها دارد: «اواسط بهمن‌ماه سال گذشته نامه‌ای از طرف دفتر برنامه جهانی غذای سازمان‌ملل برای هنرمندان فرستادیم و آنها تا اول‌خرداد فرصت داشتند در این زمینه اعلام آمادگی کنند.»

به گفته او، این برای اولین‌بار است که دفتر سازمان‌ملل در تهران چنین نمایشگاهی را دایر می‌کند: «نمایشگاهی با این کیفیت و در این حجم، با حضور اکثر پیشکسوتان و هنرمندان صاحب‌نام در زمینه‌های مجسمه‌سازی، نقاشی، عکاسی، خطاطی و… اولین‌بار است که از طرف یکی از دفاتر سازمان‌ملل در ایران برگزار می‌شود.»

مشاور هنری برنامه جهانی غذای سازمان‌ملل‌متحد، خبر می‌دهد که سوژه نمایشگاه به صورت آزاد بوده و هنرمندان محدودیتی در ارایه اثر نداشته‌اند.

ملک‌کیانی، قدردان حمایت‌های حجت‌الله ایوبی، معاون بنیاد شمس و رییس فعلی سازمان سینمایی است که در پروژه سال گذشته، برنامه جهانی غذا را حمایت کرده و می‌گوید: «آقای ایوبی در پروژه امسال هم مانند سال گذشته برای حمایت از این پروژه بشردوستانه و فرهنگی پیشقدم بوده‌اند. امسال به‌دلیل حجم بالای کارهای اهدایی به فضای بیشتری برای ارایه کارها نیاز بوده که با مساعدت و حمایت سیدعباس سجادی، رییس فرهنگسرای نیاوران تصمیم گرفته شد کارها در آنجا به نمایش گذاشته شود. طراحی کتاب نمایشگاه توسط استاد مصطفی اسداللهی انجام شده است که جا دارد از زحمات ایشان برای طراحی کتاب نمایشگاه برنامه جهانی غذا تشکر کنم.»

به گفته ملک‌کیانی، در مراسم افتتاحیه و نیز در طول برگزاری نمایشگاه بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی، هنری، سفرا و نمایندگان سازمان‌ملل در ایران حضور یافته و از رسانه‌ها برای بازتاب این رخداد فرهنگی دعوت به عمل می‌آید. همچنین به گفته وی، سیدمحمد احصایی، هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشیخط و تاها بهبهانی، مجسمه‌ساز دو هنرمندی هستند که اخیرا به برنامه جهانی غذای سازمان‌ملل در تهران پیوسته‌اند و قرار است مهرماه آثار خود را همراه با دیگر هنرمندان در این نمایشگاه روی دیوار ببرند.

برنامه جهانی غذا هرساله به حدود ۹۰میلیون‌نفر در ۸۰کشور کمک غذایی می‌رساند که اکثر آنان زنان و کودکان هستند. در ایران نیز حدود ۳۰هزارنفر از پناهندگان افغان و عراقی و نیز بیش از دوهزارنفر از دختران پناهنده محصل تحت‌پوشش کمک‌های غذایی این سازمان هستند.

به گفته «نگار گرامی»، نماینده برنامه جهانی غذای سازمان‌ملل‌متحد در ایران، هدف از برگزاری این نمایشگاه اطلاع‌رسانی درباره رسالت اصلی برنامه جهانی غذا «مبارزه با گرسنگی» است و درآمد حاصل از نمایشگاه صرف خرید موادغذایی و توزیع بین افراد تحت‌پوشش این سازمان در ایران می‌شود.

تاها بهبهانی، نقاش و مجسمه‌ساز نیز با بیان اینکه تا در جهان تبعیض و بی‌عدالتی هست گرسنگی ریشه‌کن نمی‌شود، مرگ سالانه یک‌هشتم مردم دنیا را بر اثر گرسنگی فاجعه‌ای دردناک می‌داند. حسین چراغچی، از نقاشان موفق نسل جوان که با ارایه تابلویی انتزاعی برگرفته از دیوارنگاره‌های تهران در این نمایشگاه شرکت کرده، درباره مشارکتش در برنامه جهانی غذا می‌گوید: «حضور در برنامه‌های خیریه و نمایشگاه‌هایی که با هدف توجه به مضامین اجتماعی برگزار می‌شوند، کوچک‌ترین کمکی است که از دست ما هنرمندان برمی‌آید.»

او اضافه می‌کند: «اگر گره یا مشکلی می‌تواند از سوی هنرمندان باز شود، ما هم دریغ نمی‌کنیم و اتفاقا من به‌عنوان عضوی از این جامعه خوشحال می‌شوم که بتوانم با ارایه اثر، سهمی در کمک به معضلات اجتماعی داشته باشم ضمن اینکه مشارکت در این مراسم‌ها برای خودم هم لذتبخش است.»

همچنین حامد رشتیان، از مجسمه‌سازان جوان شرکت‌کننده در این نمایشگاه، با بیان اینکه در سال‌های اخیر رایج شده که از هنرمندان برای شرکت در برنامه‌های خیریه کمک گرفته شود، می‌گوید: «حضور هنرمندان در چنین مراسمی، جنبه تبلیغاتی موضوع را بالا می‌برد و باعث می‌شود فروش هم بیشتر شود منتها خیلی از این اتفاق‌ها حرفه‌ای برگزار نمی‌شود و به همین دلیل به کلیت ماجرا ضربه می‌زند.»

او در ادامه اضافه می‌کند که پس از صحبت با برگزارکنندگان و آگاهی از درنظرگرفتن استانداردهای لازم در برپایی نمایشگاه، با اطمینان در این برنامه شرکت کرده است. رشتیان در مورد ملاک‌های موردتوجه خود برای شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی اضافه می‌کند: «در وهله اول برایم مهم است که اثر آسیبی نبیند مثلا اخیرا در یکی از همین برنامه‌ها خریدار پس از تحویل اثری از من متوجه شکستگی آن شده بود. البته من کار را ترمیم و درست کردم اما این مساله به اعتبار مراسم و دیدگاه خریدار آسیب خواهد زد.»

اسامی هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه هم طبق حروف الفبا به شرح زیر است: الیکا ابراهیمی‌قاجار- محمد احصایی- حسین احمدی‌نسب- ناهید آرین- عبدی اسبقی -آرمان استپانیان- مصطفی اسداللهی- شیما اسفندیاری- حمید اسکندری- نازنین اصغرزاده- رسول اکبرلو- سیمین اکرامی- مینو امامی- فاطمه امدادیان- احمدامین نظر- ناصر اویسی- رضا بانگیز- تاها بهبهانی- رضا بهاروند- کیوان بیرانوند- مونا پاد- احمد پرمو-ساغر پزشکیان- صادق تبریزی- محمدعلی ترقی‌جاه- پرویز تناولی- محمدابراهیم جعفری – رامین جمشیدی -مهوش جورابچی-حسین چراغچی – فرزانه حسینی -ابراهیم حقیقی-بهرام حنفی- محمد حیدری- واحد خاکدان- شادی داوری-نادر دایی- بهرام دبیری- علیرضا دیانی- حسین ذابحی- جلیل رسولی- حامد رشتیان-علی رضا- طرلان رفیعی- ایرج زند- مریم زندی- مریم سالور- علیرضا سعادتمند- امیر سقراطی- محمد سلحشور- امید شایان-جلال شباهنگی- مهرداد شوقی- سعید شهلاپور- کوروش شیشه‌گران- منصور طبیب‌زاده- کامران عدل- حسین‌علی عسگری- رضا عنصری- شهرزاد غفاری- فخرالدین فخرالدینی- آریو فرضی- محمود فرشچیان-رعنا فرنود- عسل فلاح- مهدی فرهادیان- نیکول فریدنی- گلناز قدیری – رضا قره‌باغی- -علی قهرمانی- حسین کاشیان – نصرالله کسرائیان- پرویز کلانتری- مهرناز کوکبی- عباس کیارستمی-هوراد گرجی -فخری گلستان –پری‌یوش ‌گنجی- رضا لواسانی-آرین لواسانی – مقداد لرپور- فرشید مثقالی- حسین محجوبی- قاسم محمدی- مهروژ محمودی- نصرت‌الله مسلمیان- سحر مسلمیان- منوچهر معتبر- علی موسوی‌زاده- امیر موسوی‌زاده- اکبر میخک- احمد میرزازاده- رایکا میلانیان – رضا نصرتی- علی نصیر – بهمن نیکو- گیزلا وارگاسینایی-رضا یاراحمدی و آرمان یعقوب‌پور.

برچسب‌ها : , ,