ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نیترات‌ در لیوان روستانشینان!

شهروندان:‌
آلودگی آب‌های زیر زمینی یا به صورت نقطه‌ای در غالب ورود آلودگی چاه‌های فاضلاب و یا غیر نقطه‌ای درغالب مصرف کودهای نیتروژن‌دار کشاورزی صورت می‌گیرد.

نیترات‌ از آنجا که حلالیت نیتروژن بالاست، این ترکیب به راحتی از لایه‌های مختلف خاک جذب آب ‌شده و به سفره‌های زیرزمینی راه می‌یاید. نیتروژن موجود در آب عوارض بسیار خطرناکی برای کودکان، زنان باردار، شیرده و کودکان زیر شش ماه و افراد مسن دارد.

به گزارش ایسنا، استفاده از نیترات به عنوان کود باعث افزایش این ماده در خاک و آب‌های جاری ‌شده و به دنبال این روند، نیترات از طریق آب‌های جاری و غذاها، به بدن انسان وارد می‌شود. این ماده به طور کلی بی‌ضرر است اما، افزایش سطح آن در مواد غذایی و آب آشامیدنی آن را به ترکیبات دیگری چون نیتریت و نیتروسامین تبدیل می‌کند که ترکیباتی سمی و برای سلامت بدن، زیان‌آورند.

غلظت نیترات در آب آشامیدنی بسیاری از نقاط جهان و البته ایران بالاست و مهمترین علت آن، ورود روان‌آب‌های کشاورزی و فاضلاب‌های شهری و صنعتی به منابع آبی به خصوص آب‌های زیرزمینی است و البته این مشکل در روستاهای کم‌آب نمود بیشتری پیدا کرده است.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: متأسفانه ۴۵ روستا در این استان وجود دارد که نتیرات موجود در آب آشامیدنی آنها بیش از حد مجاز است.

علی‌صفر حیدری بیان کرد: این روستاها بیشتر در سه شهرستان اراک، کمیجان و فراهان هستند.

وی گفت: برای رفع این مشکل پیگیری‌هایی انجام شده و جلسات فراوانی را برگزار کرده‌ایم تا هرچه زودتر پروژه نیترات‌زدایی برای این روستاها را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه نیترات‌زدایی آب روستاهای استان توسط بخش خصوصی و به روش BOT انجام می‌شود، بیان کرد: برای اجرای این پروژه ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

حیدری خاطرنشان کرد: مطالعات اجرای این طرح از امسال آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم این مشکل آب روستاهای استان را رفع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی متوالی در سال‌های اخیر در استان، کمبود منابع آب در منطقه و افت ذخیره‌ آب‌های زیرزمینی در این منطقه علت وجود این مشکل است.

حیدری گفت: به منظور جلوگیری از بروز مشکل و ایراد آسیب به مردم این روستاها، آبرسانی به این مناطق در حال حاضر با تانکر و آب‌های بسته‌بندی انجام می‌شود.

برچسب‌ها : ,