ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

عمری که حلقه‌حلقه دود می‎شود

شهروندان:
روزهای تعطیل در پارک‎ها و مکان‎های تفریحی در بین دودهای حلقه‎ای جوانانی دیده می‎شوند که برای گذراندن اوقات فراغت چند ساعتی را در پای قلیان‎ها می‎نشینند و شلنگ آن دست به دست می‎چرخد و هر کسی برای جلب توجه دوستان خود با دودهای قلیان هنرنمایی می‎کند.

قلیانگاهی اوقات خانواده‎های دیده می‏‌شوند که کشیدن قلیان را در بین خود نوعی کلاس تلقی می‎کنند و جوانان خود را اعم از پسر و دختر را برای کشیدن قلیان تشویق می‎کنند.

حتی پلاکادرهای در پارک‎ها و مکان‎های تفریحی با عنوان کشیدن قلیان ممنوع نصب شده است، اما کسی به این نوشته توجه نمی‎کند و سلامتی خود را دود می‎کنند.

به گزارش ایسنا، قلیان حاوی منوکسید‌کربن است و ۱۰ برابر سیگار برای بدن ضرر دارد و ۵ ماده سمی در قلیان وجود دارد که عامل ایجاد بیماری‎هایی مانند فشارخون، سکته مغزی، مشکلات بارداری، زخم معده، آب مروارید چشم و سرطان ریه خواهد بود.

قلیان‎کشی هر روز در بین جوانان و خانواده‎ها رسوخ می‎کند و هر روز عده زیادی به خاطر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‎دهند و زدن پلاکادر چاره‎ساز نیست.

اعتقادات و باورهای غلط مبنی بر کم بودن ضرر قلیان نسبت به سیگار بارها رد شده و بر چند برابری ضرر این وسیله آبی نسبت به سیگار تأکید و همچنین میزان اعتیاد آوری قلیان نیز هشدار داده شده است.

در جامعه کنونی نگرشی که به مسئله اعتیاد وجود دارد کاملا متفاوت‎تر از واقعیت‎های کنونی است، در جامعه ما تنها به افرادی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند معتاد گفته می‎شود، اما در واقعیت کسانی هستند که به اینترنت و حتی قلیان عادت کرده‎اند، اینها نیز جزء افراد معتاد به شمار می‎روند.

جوانان و نوجوانان به قلیان از دید تفنن و تفریح نگاه می‎کنند، اما غافل از اینکه این تفنن کم کم به عادت تبدیل شده و انسان را خواه و ناخواه به سمت اعتیاد می‎کشاند.

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت بروجرد در جلسه کارگروه بهداشت، گفت: با توجه به مشکلاتی که استعمال دخانیات برای انسان به وجود می‎آورد نه تنها در شهرستان بروجرد بلکه در سراسر کشور شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم.

ذبیح‎الله بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، افزود: سن اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان به ۱۱ تا ۱۳ سال رسیده است و اعتیاد تنها استفاده از مواد مخدر نیست، بلکه استفاده از سیگار و قلیان نیز هست.

وی اظهار کرد: برای جمع‎آوری قلیان از سطح شهرستان بروجرد اقداماتی صورت گرفته است و برخی از سفره‎خانه‎ها نیز در این راستا پلمب شده‎اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که در مکان‎های عمومی مثل پارک‎ها توسط خانواده‎ها اقدام به کشیدن قلیان می‎کنند.

محسن صیرفی در گفت و گو با ایسنا، افزود: با توجه به این وضعیت باید راهکاری برای حل و پیشگیری این مشکل اندیشیده شود و بحث عدم استعمال قلیان باید از خانواده‎ها فرهنگ سازی شود.

معاون اجتماعی فرمانداری ویژه بروجرد نیز گفت: معضل استعمال دخانیات در اماکن عمومی از چندسال پیش آغاز شده است و به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

حسن بلوریان افزود: تاکنون راهکارهای برای حل این مشکل پیشنهاد شده است، اما چاره‎ساز نبوده است و برخی خانواده‎ها برای تفریح و تفرج قبل از جمع‎آوری وسایل مورد نیاز قلیان را در سبد خود قرار می‎دهند. اقدامات مقطعی مشکل را مرتفع نخواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد گفت: سن استفاده از قلیان کاهش پیدا کرده است که در این راستا باید احساس خطر کرد، متاسفانه قداست‎ها شکسته شده است.

احمد عبدی‏زاده افزود: تمام دستگاه‌های اجرای برای این قضیه باید فرهنگ‎سازی کنند و باید روی مسائل زیرساختی بیشتر کار شود.

وی اظهار کرد: ستون اصلی جامعه جوانان هستند که هر چه زودتر باید این معضل مرتفع شود.