ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رنج شهروندان از طولانی شدن تعریض جاده سوادکوه

شهروندان:
مازندران مقصد بسیاری از هموطنان است اما فراهم نبودن زیرساخت های حمل و نقل در این استان علاوه بر ایجاد رنج سفر برای مسافران، مردم محلی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

جاده سوادکوه - تهرانجاده سوادکوه – تهران از جاده های پرتردد مازندران به شمار می رود که عبور قسمت هایی از این جاده از درون شهرهای شیرگاه، زیراب و پلسفید و روستاها باعث شده تا مردم ساکن در این مناطق مشکلاتی را بخاطر حجم بالای ترافیک متحمل شوند.

تحمل مشکل ترافیک در این محور شاید برای مسافرانی که سالی یک یا چند بار از این جاده گذر کنند چندان سخت نباشد، ولی ساکنان این مناطق هر روز با آن گریبانگیر هستند.

بخش هایی از این جاده آنقدر کم عرض است که حتی جوابگوی تردد خودروهای اهالی این شهرها و روستاها اطراف آن نیست.

تعریض جاده سوادکوه – تهران به منظور ایجاد راه مواصلاتی مناسب و عریض از حدود ۱۰ سال قبل در پنج قطعه تعریف شد.

این قطعات شامل ایجاد پروژه کنار گذر بومهن، رفع نقاط حادثه خیز گدوک به طول هشت کیلومتر، تعریض گردنه گدوک تا پل سفید به طول ۱۷ کیلومتر، تعریض مسیر ۴۰ کیلومتری پلسفید به قائمشهر، ایجاد پل و تونل ۴۰ کلیومتری برای اتصال به قائمشهر و ساخت چهار تونل است.

عضو شورای اسلامی شهر زیراب به عبور جاده اصلی از مرکز این شهر اشاره کرد و گفت: اتمام طرح تعریض جاده سوادکوه – تهران به عنوان اولویت اصلی در دستور کار دولت قبلی قرار گرفت.

‘نرگس کمالی’ افزود: طبق برنامه ریزی ها این طرح باید در سال گذشته تکمیل و به بهره برداری می رسید اما هنوز بخش اعظمی از این طرح تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: قرار داشتن مدارس، امامزاده ها و مساجد در کنار جاده اصلی زمینه ساز بروز تصادف های مرگبار در این محور است و شاهد هر هفته شاهد یک یا چند کشته در این جاده هستیم.

عضو شورای عالی استان های کشور توضیح داد: مسوولان ذیربط نداشتن بودجه کافی را علت اصلی طولانی شدن طرح تعریض محور سوادکوه می دانند در حالی که باید اهتمام بیشتری برای تامین اعتبار این طرح صورت گیرد.

وی با بیان این که مردم سوادکوه به علت کم عرض بودن جاده اصلی این شهر هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، افزود: ممنوعیت تردد خودروهای سنگین و نیسان در جاده هراز به عنوان یکی دیگر از جاده های مواصلاتی مازندران باعث شده همه این اتومبیل ها برای عزیمت به تهران از محور سوادکوه استفاده کنند که خطرات ناشی از تصادفات جاده ای را افزایش داده است.

کمالی با بیان این که مشکلات مربوط به کم بودن عرض جاده اصلی شهر سوادکوه بارها به اطلاع مسوولان رسیده است، گفت: به رغم هشدارهای مکرر تاکنون نسبت به طرح تعریض محور سوادکوه اقدام اساسی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: جاده سوادکوه راه ارتباطی مازندران با پایتخت و دیگر استان های کشور است و نباید جاده ای منطقه ای و محلی اطلاق شود.

‘کمال علیپور خنکداری ‘ ادامه داد: شاید برای مسافرانی که به منظور بهره گیری از طبیعت خدادادی و زیبای سوادکوه سالی چند بار به این منطقه سفر می کنند، ماندن در ترافیک زیاد آنچنان اذیت کننده نباشد اما اهالی ساکن در این شهرستان ها هر روز و هر لحظه مجبور به تحمل این بار ترافیکی هستند.

وی گفت: ساکنان شهرهای شیرگاه ، پل سفید و زیراب و روستاهای مسیر این راه مجبورند این بار ترافیکی سنگین و همچنین خطرات ناشی از آن را تحمل کنند.

علیپور ادامه داد: کم عرض بودن جاده سوادکوه بویژه در ایام تعطیلات باعث شده تا مسافران حتی برای رسیدن به مقصدی کوتاه، چندین ساعت در معطل شوند.

علیپور خنکداری تاکید کرد: اهالی ساکن در این مسیر خسارت دیدگان اصلی کندی روند اجرای طرح تعریض جاده سوادکوه هستند.

وی به وعده وزیر راه و شهرسازی برای تعریض محور سوادکوه تا پایان امسال اشاره کرد و گفت: با روند فعلی تخصیص اعتبار، این طرح در موعد تعیین شده تکمیل نمی شود.

به گفته علیپور خنکداری، امسال بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تعریض محور سوادکوه در نظرگرفته شد که این میزان اعتبار برای تکمیل این طرح کافی نیست و به ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس گفت: تعریض جاده سوادکوه به منظور کاستن از بار مشکلات ترافیکی و تامین امنیت مردم در برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت.

‘سید هادی حسینی’ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهالی شهرها و روستاهایی که جاده از درون آنها می گذرد هر روز با مشکلات عدیده ای دست وپنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: چرا باید انتقال یک بیمار به بیمارستان به علت کم عرض بودن و ترافیک سنگین در این جاده ساعت ها طول بکشد و شاهد اتفاقات ناگواری برای مردم باشیم.

حسینی با یادآوری گردشگرپذیر بودن مازندران بر بهبود و توسعه زیر ساخت های لازم تاکید کرد و گفـت: در صورت بهبود وضعیت راه های مواصلاتی مازندران، صنعت گردشگری این استان نیز رونق بیشتری می یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به این که دولت برای تسریع در روند اجرا، این طرح را به قطعات کوچک تقسیم کرده است، گفت: قطعه تهران به فیروزکوه به طور کامل انجام شد ولی فقدان پیگیری مناسب و اثرگذار در مازندران باعث شده تا این طرح در گردنه گدوک تا قائمشهر با کندی مواجه شود.

وی با اشاره به وعده مسوولان وزارت راه و شهرسازی نسبت به تکمیل طرح تعریض محور سوادکوه تا پایان امسال گفت: با انتخاب پیمانکاران مجرب و توانمند و تامین منابع مالی مورد نیاز، تسریع در انجام این طرح دور از انتظار نیست.

معاون توسعه منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی که هفته گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه وشهرسازی مازندران شرکت کرده بود، گفت: بر اساس دستور وزیر، ۱۰۰ درصد اعتبارات ملی تعیین شده برای استان مازندران امسال تخصیص می یابد.

‘سید سعید سید علایی’ از مازندران به عنوان یک استان ملی یاد کرد و افزود: به دلیل موقعیت طبیعی و وجود مناطق نمونه گردشگری، تمام هموطنان به این منطقه سفر می کنند که ضرورت توجه به راه های مواصلاتی و کنارگذرهای شهرهای مازندران را ضروری می کند.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات تعریض و چهار بانده کردن جاده ۸۴ کیلومتری سوادکوه – تهران از سال ۱۳۸۳ از منطقه گدوک به سمت قائمشهر آغاز شد.

‘غلامعباس رستمی’ ادامه داد: تاکنون با صرف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ۵۴ کیلومتر از این مسیر چهار خطه شد.

وی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح را یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برشمرد و گفت: امسال ۸۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته است که با تصمیم و جدیت وزارت راه و شهرسازی مابقی اعتبار مورد نیاز تامین خواهد شد.

شهرهای شیرگاه، زیراب و پل سفید از شهرستان سوادکوه و سوادکوه شمالی در مسیر جاده سوادکوه – تهران قرار دارند .

حال مردم این منطقه چشم انتظار تحقق وعده مسوولان وزارت راه وشهرسازی هستند تا با تعریض محور سوادکوه در زمان تعیین شده، شاهد تحولی در بهبود وضعیت جاده ای و کاهش تصادفات و تلفات در این محور باشند.