ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کاسبی از بحران آب

شهروندان – سعید برآبادی:
درست از روزی که بحران بی‌آبی در تهران جدی شده و رسما اعلام کرده‌اند سدهای پایتخت تا چندروز دیگر بیشتر آب ندارند، پیامکی در شبکه همراه اول و ایرانسل در حال انتشار است با این مضمون: «نظرسنجی همگانی/شما برای صرفه‌جویی در مصرف آب چه اقدامی انجام داده‌اید؟»

آبرسانیسه گزینه برای این پاسخ در همان پیامک آورده شده: «کاهش مصرف روزانه، تغییر در تجهیزات منزل و عدم انجام اقدامی مناسب». قرار است مخاطبان یکی از این سه گزینه را انتخاب و به ۲۰*** ارسال کنند. این پیامک اعلام کرده که هزینه ارسال هر پیامک صدتومان است و ناخودآگاه این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا بحران آب قرار است به وسیله‌ای برای تبلیغات تازه و هزینه‌زایی برای خانواده‌ها بدل شود؟

پاسخ هردو این سوال‌ها مثبت است. علی قمصری، کارشناس انفورماتیک یکی از شرکت‌های ارسال‌کننده پیام کوتاه، به «شرق» می‌گوید پیامک را دیده و از روی شماره آن می‌توان مطمئن بود که مربوط به همراه اول است: «اپراتورها معمولا شماره‌هایی از این دست دارند که بر اساس آن در حجم وسیع اس‌ام‌اس ارسال می‌کنند. به این معنی که فرستنده بر اساس پاسخ‌ها متوجه می‌شود که چه تعداد بازدیدکننده با گوشی روشن دارد. این افراد شناسایی شده و شماره‌شان با عنوان شماره‌های پرمخاطب، به شرکت‌های ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی می‌رسد تا آنها پیامک‌های تبلیغاتی خود را برای این کاربران ارسال کنند.»

این کارشناس انفورماتیک در پاسخ به این سوال که آیا بحران آب مساله‌ای است که بتوان آن را در حوزه تبلیغی مورد سوءاستفاده قرار داد، از اس‌ام‌اس‌هایی می‌گوید که سال گذشته در بحران آلودگی هوا ارسال می‌شدند: «همزمان با افزایش آلودگی هوای تهران، اهواز و دیگر شهرهای ایران، اس‌ام‌اس‌های زیادی داشتیم که جنبه تبلیغاتی داشتند؛ برای ماسک‌های خارجی، دستگاه‌های تهویه هوا، آمپول‌ها و سرم‌های اورژانسی تنگی نفس و… . این پیام‌های تبلیغاتی پیش از آنکه بخواهند منتشر شوند باید مخاطبی در اپراتور داشته باشند و راه پیداکردن این شماره‌ها، برگزاری چنین مسابقات یا نظرسنجی‌هایی است.» اینها را بگذارید کنار این اس‌ام اس که دیروز در اپراتور ایرانسل دست‌به‌دست می‌شد: «در این هوای گرم و بی‌آب تهران، کیا قصد سفر به چشمه‌های فرح‌بخش و پرآب آنتالیای‌شمالی‌رو دارن؟» شماره‌ای هم از یک کانتر ارزان‌فروش بلیت و تور ترکیه به انضمام این پیامک آمده که در سوت‌وکوری بازار گردشگری مهرماه، از آب گل‌آلود بی‌آبی تهران ماهی صید می‌کند!