ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

پیمان آب و آینه

شهروندان:
یکم ذی الحجه در میثاقی آسمانی، حضرت فاطمه(س) برترین بانوی عالم و امام علی(ع) نخستین پیشو ای شیعیان جهان با هم وصلت کردند تا حاصل این پیوند آسمانی نسلی از خوبان و سلاله ی پاک ائمه اطهار(ع) باشد.

حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)حضرت فاطمه(س) در آغوش پدری چون حضرت محمد(ص) و مادری مهربان همچون حضرت خدیجه(س) پرورش یافت و با والاترین مفاهیم انسانی و الهی آشنا شد.

امام علی(ع) سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل در مکه دیده به جهان گشود. پدرش ابوطالب، عموی حضرت محمد(ص) بود، پیامبر اسلام، او را از کودکی با خصلت های نیکو و پسندیده آشنا ساخت.

حضرت علی(ع) از نخستین کسانی بود که پس از بعثت پیامبر(ص) به دین اسلام ایمان آوردند و همواره در تمام برهه های حساس و خطیر زندگی رسول اکرم(ص) همراه ایشان بودند و خاتم النبیین را در انجام ماموریت و رسالت الهی شان یاری می کردند و لحظه ای ایشان را در سختی ها و مصائب تنها نمی گذاشتند.

حضرت فاطمه زهرا(س)، با آنکه ۹ سال بیشتر نداشتند، از هر نظر سرآمد دختران و بانوان قریش بودند. ویژگی های ممتاز و منحصر بفرد حضرت فاطمه زهرا(س) سبب شده بود تا بسیاری از بزرگان و اشراف مکه ایشان را از حضرت محمد(ص) خواستگاری کنند، اما رسول اکرم، هیچ کدام از آنان را شایسته ی همسری فاطمه زهرا(س) نمی دانستند و به همه آنها پاسخ منفی دادند.

حضرت علی(ع) جوانی رشید و لایق بودند، او که ایمان، تقوا، پاکی، صداقت و شجاعت در رفتارش موج می زد و تنها فردی بود که شایستگی همسری تنها دختر پیامبر اسلام را دارا بود، اما شرم و حیا مانع از آن می شد که خواسته اش را با حضرت محمد(ص) در میان بگذارد.

سرانجام روزی که امام علی(ع) برای مطرح کردن درخواستش، خدمت پیامبر رسیده بود، رسول خدا (ص) به او بشارت داد که پیش از آمدن تو جبرییل بر من نازل شد و گفت که خداوند متعال پسر عمت علی بن ابیطالب را برای همسری فاطمه برگزیده است.

سپس پیامبر فرمودند: آیا چیزی داری که آن را کابین (مهریه)زهرا سازی؟

امام علی(ع) عرض کرد: ای رسول الله (ص)، تمام ثروت من عبارت است از یک شمشیر، یک زره و یک شتر است.

پس پیامبر فرمودند: تو مرد جنگ و جهاد هستی و بدون شمشیر نمی توانی مبارزه کنی، شمشیر از وسایل ضروری تو است. شتر نیز از ضروریات زندگی تو به حساب می آید، باید به وسیله آن تامین معاش کنی و برای خانواده ات روزی کسب کنی، تنها چیزی که می توانی از آن بگذری همان زره است. همان را کابین فاطمه قرار بده و بهایش را نزد من بفرست.

یکم ذی الحجه سال دوم هجرت، روزی بود که میثاقی آسمانی بسته شد و حضرت فاطمه(س) که در پاکی چون آب زلال و حضرت علی(ع) که همچون آیینه شفاف بود با هم ازدواج کردند و در همه ناملایمات و سختی ها در کنار هم بودند.

پیوند ساده و بی آلایش حضرت علی(ع) و بانوی ۲ عالم حضرت فاطمه(س) و همچنین شیوه ی زندگی آنها که کانونی گرم و صمیمی را برای رشد و پرورش نسلی پاک و برگزیده ی فراهم آورد، می تواند الگویی شایسته برای جوانان باشد تا با ساده زیستی و پرهیز از زیاده خواهی و تجمل زندگی مشترک خود را آغاز کنند و با ایجاد محیطی لبریز از عشق و صمیمیت، زمینه ی تربیت صحیح فرزندانی صالح را آماده سازند.

دین اسلام همواره ازدواج ساده را مورد تاکید قرار داده است چراکه گسترش این فرهنگ، سبب می شود تا افراد جامعه از گناه و فساد در امان باشند و با تشکیل خانواده به امنیت و آرامش دست یابند و با عشق و محبت الفبای زندگی و ارزش های متعالی را به نسل آینده منتقل کنند.

برگرفته از: کتاب بانوی نمونه اسلام