ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال

تعداد چک‌های برگشتی ۱۶/۴ درصد افزایش یافت

شهروندان:
بانک مرکزی جدیدترین گزارش ماهانه خود را منتشر کرد که براساس آن، تعداد و ارزش چک های برگشتی نسبت به مردادماه سال گذشته افزایش یافته است.

چک‌های برگشتیبنابه گزارش بانک مرکزی، در مردادماه امسال ۴۹۷ هزار برگ سند به مبلغی حدود ۴/۵۶ هزار میلیارد ریال در اتاق پایاپای اسناد بانکی برگشت داده شد که این آمار نشان می دهد تعداد اسناد برگشتی نسبت به تیرماه ۹۳ حدود ۵/۳ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۸/۹ درصد افزایش یافته است. همچنین آمار اسناد برگشتی مردادماه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، از رشد تعداد و مبلغ اسناد برگشتی حکایت دارد: به طوری که از نظر تعداد ۴/۱۶ درصد و از نظر ارزش ۱/۳۹ درصد افزایش یافته است.بر این اساس، گزارش های آماری نشان می دهد در مردادماه امسال نسبت های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به مبادله شده به ترتیب به ۵/۱۲ درصد و ۵/۵ درصد رسید: این در حالی است که نسبت های مزبور در مردادماه سال گذشته به ترتیب ۱/۱۱ درصد و ۶/۴ درصد بود.

علاوه بر این، در مرداد ماه امسال در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران حدود ۴ میلیون برگ سند به مبلغی معادل ۳/۱۰۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله شد. در این ماه شاخص های تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتیب به اعداد ۹۳ و ۵/۱۶۸ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۹/۴ درصد و ۴/۵ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال ۹۲ به ترتیب ۴/۳ درصد و ۴/۱۶ درصد افزایش داشته است.بانک مرکزی همچنین در بخش دیگری از گزارش خود از اسناد بانکی اعلام کرد که در ۵ ماه ابتدایی امسال در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران حدود ۳/۱۹ میلیون برگ سند به مبلغی معادل ۶/۴۹۰۷ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

در این دوره متوسط شاخص های تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتیب به اعداد ۱/۹۰ و ۹/۱۵۹ رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۹/۵ درصد و ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت بالغ بر ۳/۲ میلیون برگ سند به مبلغی معادل ۱/۲۳۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. در این دوره متوسط شاخص های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۱۸ درصد و ۳/۲۲ درصد افزایش یافته است. در همین حال، در ۵ماهه اول سال ۹۳ نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب به ۲/۱۲ درصد و ۸/۴ درصد رسید: این در حالی است که این نسبت ها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۹/۱۰ درصد و ۵/۴ درصد بود.

افزایش فروش سفته و برات

آمارهای بانک مرکزی از فروش سفته و برات در شهر تهران مربوط به مردادماه امسال نیز نشان می دهد که حدود ۶/۱۰۵ میلیارد ریال سفته و برات فروخته شده که در مقایسه با ماه قبل ۴/۲۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در ۵ ماه اول سال ۹۳ حدود ۳/۴۸۳ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شده است که در قیاس با مدت مشابه سال قبل معادل ۲/۳۵ درصد رشد نشان می دهد.در این میان، آمار سفته و برات واخواست شده براساس آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران حاکی از آن است که در مردادماه امسال حدود ۹/۰ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۱/۲۴۰ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه، شاخص های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۶/۵۶ و ۳/۶۸ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۷/۷۵ درصد و ۸/۶۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴/۱۷ درصد و ۱/۰ درصد افزایش داشته است.

در همین حال، شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در مردادماه امسال به عدد ۸/۱۲۰ رسید: این در حالی است که این عدد در مردادماه ۹۲ معادل ۵/۴۱ بوده است.بنا به گزارش بانک مرکزی، در ۵ ماه اول امسال نیز حدود ۲/۱۰ هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۹/۱۷۶۷ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این دوره متوسط شاخص های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۶/۱۳۲ و ۶/۱۰۰ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷۰ درصد افزایش و از لحاظ مبلغ ۴/۴ درصد کاهش نشان می دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگشت سفته و برات واخواست شده در ۵ ماهه اول امسال نیز به عدد ۹/۷۱ رسید: در حالی که این شاخص در مدت مشابه سال قبل معادل ۸/۱۲۹ بوده است.