ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
شان زنان، تفكيك جنسيتي را به مشاغل كشاند

بسیج زنان: کار در کافی شاپ ظلم مضاعف به زنان است

شهروندان:
در پی اظهارنظرهای پی درپی مشاغلی که زنان از آن منع شده اند، روز گذشته رییس بسیج زنان هم به کارگیری زنان در مشاغل خدماتی چون کار در کافی شاپ ها را «ظلم مضاعف» به زنان دانست.

زنانظلمی که چند وقتی است مسوولان نهادهای مختلف کشور، در پی برطرف شدن آن هستند و درخواست گماشته شدن زنان در جایگاه ها و مشاغلی را دارند که در شان آنها باشد: مشاغلی که به گفته خودشان رنگ و بویی مردانه نداشته باشد. به تازگی رییس سازمان تاکسیرانی، پیشنهاد داده زنان به جای کار در تاکسی های خطی، به تاکسی تلفنی و دربستی محدود شوند تا شان آنها حفظ شود. محدود شدن کار کردن زنان در بنگاه های مسکن هم خبر دیگری بود که پیش تر اعلام شده بود. اما این مسوولان به دلیل هایی که زنان از سر اجبار، راهی مشاغل سخت و دشواری می شوند که گاه از نگاه ناظر بیرونی، کاری نیست که در شان زنان باشد، نمی پردازند: عللی که همه ریشه در اقتصاد خانواده دارد، خانواده هایی که بیشترشان تک سرپرستند و برخی هم بد سرپرست.

مینو اصلانی، رییس بسیج زنان روز گذشته در ادامه سخنان رییس پلیس اماکن ناجا که مدتی پیش اعلام کرده بود براساس قانون، اشتغال زنان در کافی شاپ ها و سفره خانه ها ممنوع است، گفت: «به کارگیری زنان در این شغل، شخصیت و هویت زنان را زیر پا له کرده و به کرامت و جایگاه آنان لطمه می زند.»این مسوول بسیج با انتقاد از فعالیت زنان در این مشاغل، آن را مترادف با به کارگیری زنان در امور پست و ظلمی مضاعف بر آنان دانسته، ظلمی که در ادامه ظلم های روایافته به زنان در غرب است. اصلانی گفته است: «در این کشورها زنان به عنوان نیروی ارزان به هر صحنه یی کشانده می شوند و در خیابان ها به هر شغل پستی روی می آورند. اما جامعه اسلامی ایران برای زن و قداست او ارزش بسیاری قائل است و به خاطر همین کرامت و ارزش، اجازه نمی دهد که از زن به عنوان نیروی کار ارزان در هر جایی بهره برداری شود.»او با ابراز تاسف از به کارگیری برخی کارفرمایان از زنان به عنوان نیروی ارزان و مطیع که بهترین کار را ارایه می دهند به ایرنا گفت: «باید برای حفظ هویت انسانی، دینی و الهی زن تلاش کرد، در صورتی که قرار است از توان زن برای پیشبرد جامعه بهره گرفته شود، باید از فکر و اندیشه او استفاده کرد نه اینکه به عنوان یک نیروی کار ارزان و دم دستی او را در جایگاه ناصواب قرار دهیم.»

قانون، شغل را به جنسیت محدود نکرده

اما فاطمه راکعی، کارشناس حوزه زنان و نماینده مردم تهران در مجلس ششم، با انتقاد به این نگاه، بر این باور است: «هرچیزی فراتر از قانون اساسی و قوانین موجود، دیکته کردن برخی قوانین و قواعد ناشناخته تحمیلی است که از جریان فکری خاصی در کشور تلقین می شود که متاسفانه در فراز و نشیب های سیاسی گاهی به خود اجازه جولان بیشتری می دهند. آگاهی ملت و مسوولان و برخورد نهادهای ذی ربط با چنین مسائلی می تواند جلوی این تحرکات در حوزه زنان را بگیرد.»او با اشاره به مواضع امام خمینی (ره) درباره زنان و حمایت همیشگی ایشان از این قشر جامعه به «اعتماد» گفت: «در سال های اول انقلاب، زمانی که امام خمینی حضور فیزیکی داشتند، هرگز شاهد چنین اتفاقات ناصوابی نبودیم، از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها گرفته تا دیگر مسائل زنان، امام همیشه حامی آنها بودند و کمترین خسارت را در این زمینه می دیدیم. بعد از درگذشت امام، این تفکرات به میدان آمدند تا هشت سال قبل از دولت تدبیر و امید که به اوج خود رسید. نه قانون اساسی و نه قوانین دیگر این کشور، شغل را به جنسیت خاصی محدود نکرده است. همه انسان های بالغ طبق قانون، شرع و عرف اگر نیازی به کار دارند، می توانند شغلی برگزینند. متاسفم که یک خانم درباره شغل زنان ایرانی که حاضرند پیش خدمتی کنند، تاکسیرانی کنند و دستفروشی، تا خانواده شان آبرومند زندگی کند، اینچنین سخن می گوید: زنانی که پیش تر بدسرپرستند یا بی سرپرست و از سر ناچاری به این مشاغل رو آورده اند.»در پی مخالفت با یکسری از مشاغل زنان، اصلانی رییس بسیج زنان همچنین گفته است به جای استفاده از زنان در شغل های اینچنینی، باید در مراکزی به کار گرفته شود که به فکر و اندیشه او نیاز است، برای این کار هم باید ساز و کارها فراهم شود. او گفته است شایسته زن مسلمان نیست که به عنوان خدمتکار در مکانی که همه نوع آدم در آن حضور می یابد، خدمت رسانی کند، این احترام به شخصیت زن و ایجاد شغل برای زنان نیست، بلکه له کردن شخصیت و هویت زنان در زیر پاست.

زنی که اصلانی از آن سخن می گوید، همان زن بد سرپرست، سرپرست خانواده فقیری است که مجبور است برای گذران زندگی اش در مترو دستفروشی کند، ریسک دستگیر شدن به وسیله ماموران شهرداری را به جان بخرد، سرچهارراه ها گل یا فال بفروشد و در پیاده رو ها بساط جوراب زنانه اش را برپا کند. این مشاغل کاذب، مشاغلی نیستند که کسی در هیچ جای دنیا، آرزویش را داشته باشد و برای رسیدن به آن پله های ترقی را طی کند، مشاغلی اینچنینی نصیب آدم هایی می شود که برای زنده بودن تلاش می کنند و وقتی با کودکی در آغوش، در گرمای تابستان و سرمای زمستان، گل و فال می فروشد، بی تردید به فکرشان زن مسلمان بودنش، آخرین چیزی است که به ذهنش خطور می کند. اما رییس بسیج زنان برای خروج زنان از این شغل هم فکری اندیشیده و اعلام کرده در صورت انصراف زنان از این مشاغل، کارفرما موظف است حق و حقوق آنها را پرداخت کند، زیرا او حق ندارد، از آنها استفاده ابزاری کند. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بهترین مرجع برای کار آفرینی برای زنان است، زنان باید از سوی این معاونت به سمت فعالیت در تولیدی ها و تعاونی های مزبور که شایسته آنهاست، سوق داده شوند. اما معاونت رییس جمهوری، همان نهادی که اصلانی آن را موظف به ساماندهی این زنان و یافتن شغل مناسب و در شان آنها کرده است، در ادامه سخنان سرهنگ خلیل هلالی، رییس پلیس اماکن ناجا اعلام کرده بود با توجه به وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری زنان در جامعه، این مکان ها محلی برای کسب درآمد زنان نیازمند است. باید کار دقیق و کارشناسانه صورت گیرد که در صورتی که این ممنوعیت ایجاد شود، زنان شاغل در این مکان ها چه باید کنند. آیا آنها باید دستفروشی کنند یا تکدی گری. مولاوردی با تاکید بر لزوم یافتن راهی جایگزین برای رفع مسائل معیشتی این زنان اعلام کرده بود اینکه راه را بر روی این زنان ببندیم در حالی که پیشنهاد جایگزینی نیز وجود نداشته باشد، آنها را با بسیاری از آسیب های اجتماعی مواجه می کند.

آب به آسیاب دشمن نریزیم

راکعی با اشاره به ارگان های تاثیرگذار در به کارگیری زنان در امور مترقی تر گفت: «کسی که این تفکر را دارد، اگر در موضعی هست که می تواند از طریق همان ارگانش کاری برای این زنان بکند تا به شغل بهتری دست یابند، بهتر است این کار را بکند. نمی توانیم یک طرفه شغل زنان را از آنها بگیریم و هیچ جایگزینی برای شان نداشته باشیم. ما متاسفانه همیشه در پاک کردن صورت مساله ید طولایی داریم، اما در ابراز سلیقه هایی که بدون هیچ وجهه قانونی، عرفی و شرعی ابراز می شوند، اصولاکم نمی گذاریم.» به اعتقاد این نماینده سابق مجلس، با این اظهارنظر ها آب به آسیاب دشمن ریخته ایم، چه که این نظرات در قالب اسلام و دیدگاه اسلامی مطرح می شوند و باعث به وجود آمدن بدبینی می شود. محدود کردن زنان به مشاغلی که همیشه در عرف زنانه بوده، کاری است که مسوولان مرتبط با این مشاغل در حال انجام آن هستند، افزایش تقاضا برای ورود به بازار کار، کمبود نقدینگی برای کارآفرینی، زیاد شدن زنان سرپرست خانوار در راستای ازدیاد طلاق، عواملی هستند که زنان را به سمت مشاغلی کاذب سوق می دهد، مشاغلی که همه از دم مردانه شده اند و شاید از این به بعد زنان را به آنان راهی نباشد.

اعتماد