ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بسته توسعه روستایی با هدف توانمندخدسازی روستاها تدوین شد

شهروندان:
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: دولت تدبیر و امید در راستای توانمندسازی روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، بسته توسعه روستایی را تدوین کرد.

روستابه گزارش ایرنا ‘ابوالفضل رضوی’ روز یکشنبه در همایش توسعه روستایی در گرگان اظهارکرد: بسته توسعه روستایی تدوینی در دولت یازدهم نیمه اول مهرماه سال جاری در همایش سراسری روستایی با حضور معاون اول رییس جمهوری رونمایی می شود.

وی مهمترین رویکرد برنامه توسعه روستایی را توانمند سازی روستاها با نگاه مشارکت اقتصادی روستاهای کشور عنوان کرد.

رضوی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۸ درصد از جمعیت کشور که حدود ۲۱ میلیون نفرند در مناطق روستایی سکونت دارند که تمام برنامه هایی که در ۴۰ سال اخیر در این مناطق اجرایی شده، نتوانسته باعث اشتغال پایدار در روستاها شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: با وجود اجرای طرح های توسعه ای در روستاهای کشور، همچنان دخل روستاییان با خرج آنها همخوانی ندارد و این معضلاتی را برای روستاها ایجاد کرده است.

رضوی همخوانی نداشتن دخل و خرج را باعث مهاجرت روستاییان به شهرهای اطراف و افزایش حاشیه نشینی در حوزه شهری دانست.

به گفته وی از ۳۱ استان کشور، روستاییان ۲۲ استان کشور دخل و خرجشان با هم همخوانی نداشته و برنامه های توسعه ای نیز در راستای توانمند سازی آنان کارساز نبوده است.

وی دلیل ناموفق بودن طرح های توسعه ای در مناطق روستایی را ناشی از تک بعدی بودن این طرح ها اعلام کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، اجرای طرح های مشارکت اقتصادی و ارایه تسهیلات ارزان قیمت به طرح های روستاییان را مهمترین برنامه های توانمند سازی روستاییان عنوان کرد.

رضوی اظهارکرد: در این راستا در قالب طرح های مشارکتی به هر میزانی که روستاییان در طرح های توسعه ای سرمایه گذاری کنند، دولت نیز سه برابر سرمایه آنان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود چهاردرصدی در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

به گفته وی علاوه بر آن به فارغ التحصیلانی که تمایل به اجرای طرح های توسعه ای در روستاها داشته باشند، تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصدی و باز پرداخت هفت ساله ارایه می دهد.

وی روستاها را محور اصلی اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دولت تدبیر و امید برنامه های جدیدی را در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی در روستاها تدوین کرده است.

معاون عمرانی استاندار گلستان نیز گفت: براساس آمار ۴۹ درصد از جمعیت این استان در مناطق روستایی سکونت دارند و گلستان در بخش جمعیت ساکن در روستاها رتبه سوم کشور را داراست.

‘رضا مروتی’ افزود: با وجود بالا بودن جمعیت روستاییان در استان گلستان، اکثر مناطق روستایی این منطقه از لحاظ برخورداری از شاخص های توسعه ای به خصوص در بخش آب و راه روستایی از میانگین کشوری عقب تر است.

وی اضافه کرد: جبران عقب ماندگی در روستاهای استان گلستان، نیازمند نگاه ویژه از سوی دولت تدبیر و امید به خصوص معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم است.