ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مرگ شیرین ۱۰ هزار ماهی در میاندوآب

شهروندان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: افزون‌بر 10 هزار قطعه ماهی و انواع مختلفی از آبزیان به علت شرایط سخت زیستی در استان تلف شدند.

ماهی به گزارش ایسنا،«حسن عباس‌نژاد» در جمع خبرنگاران گفت: در پی آلودگی رودخانه زرینه‌رود و سخت‌تر شدن شرایط زیستی، شماری از آبزیان رودخانه یاد شده از جمله ماهی‌ها تلف شدند.

وی اظهار کرد: دیروز(سه‌شنبه هشتم مهرماه) با دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر وقوع تلفات آبزیان در رودخانه‌ی زرینه‌رود، بلافاصله کارشناسان و مأموران یگان حفاظت این اداره به محل عزیمت و از محل حادثه تا مسیر رودخانه به طول پنج کیلومتر بازدید و بررسی‌های لازم را انجام دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: در نهایت با مشاهده تلفات، میزان آن برآورد و مراتب در محل صورتجلسه شد.

عباس‌نژاد با اشاره به قرار گرفتن کارخانه قند در مسیر زرینه رود افزود: نمونه‌برداری‌های لازم از این رودخانه و از پسآب خروجی کارخانه قند با سابقه‌ای که پیش از این در این موارد وجود داشته انجام شده است.

وی گفت: با مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها و به محض دریافت نتایج نمونه‌برداری و مشخص شدن عامل یا عاملان آلودگی رودخانه و تلفات آبزیان برخورد جدی و قانونی با عوامل دخیل انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از مردم استان خواست تا با توجه به کمبود بارندگی و کاهش دبی آب رودخانه و کاهش خود پالایی آن، در حفاظت از رودخانه و این نعمت الهی نهایت تلاش خود را به کار گرفته و از ورود یا تخلیه هر گونه فاضلاب و یا زباله و نخاله که آلودگی را شدت می‌بخشد جلوگیری کنند.

عباس‌نژاد اظهار کرد: کارخانه‌ی قند میاندوآب در حاشیه‌ی رودخانه‌ی زرینه‌رود در داخل منطقه‌ی مسکونی واقع بوده و با وجود کنترل نحوه‌ی فعالیت آن به صورت پایش ماهانه، مشکلات زیست محیطی آن کاملاً برطرف نشده است.

به‌گفته‌ی وی، یکی از راهکارهای برطرف کردن آلودگی زرینه‌رود را تغییر محل و انتقال کارخانه یاد شده به یک منطقه دیگر از شهر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: لاشه‌های ماهی‌های تلف شده نیز با کمک و همکاری جوامع محلی و تشکل‌های زیست محیطی از سطح رودخانه جمع‌آوری شدند.

رودخانه‌ی زرینه‌رود(جغاتو) نام رودی است در شمال غربی ایران که در جنوب شرقی استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.