ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

غدیر عاملی برای تداوم حیات و بقای عالم است

شهروندان:
نماینده ولی فقیه در استان فارس در افتتاحیه پنجمین اجلاس بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر، امامت و ولایت را ریشه اصلی اسلام دانست و با تصریح این که توحید، نبوت و معاد از طریق امامت شکل گرفته و تداوم می‌یابد، گفت: غدیر عاملی برای تداوم حیات و بقای عالم است.

عید سعید غدیر خمآیت‌الله اسدالله ایمانی با بیان این مطلب که غدیر از نظر لغت گودالی است که آب آن را پر کرده و طبعاً به‌عنوان برکه‌ای از آن یاد شده، اما عملاً یک چشمه فیاض و جاری است، ولایت ائمه هدی(ع) را حرکتی استمرار یافته در طول تاریخ دانست که مختص زمان خاصی نبوده و نیست و در بیان این موضوع به آیات و روایات مختلفی اشاره کرد.

ایمانی تاکید کرد: باید گذشته را چراغی برای آینده ببینیم، یعنی امروز که در دوران غیبت کبری به سر می‌بریم و خدای متعال این فضا را در جامعه ما رقم زده که ولی فقیه عادل و شایسته‌ای امامت و زعامت جامعه ما را به دست گرفته است، امتداد غدیر را در ولایت فقیه ببینیم و چهره پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را در چهره ولی فقیه عادل جستجو کنیم، او را نمادی از آنجا ببینیم و حرکت او را تداومی برای همان حرکت که از آغاز خلقت شروع شده و تبلور ویژه‌ای یافته بدانیم.

امام جمعه شیراز با بیان این‌که فقها در زمان غیبت سکان‌دار هدایت جامعه اسلامی هستند، گفت: در عصر و زمان ما غدیر را باید در چهره ولایت فقیه به‌ویژه ولی فقیه دنبال کرد و یافت، اگر این مسیر را ادامه دادیم همواره فعال، پویا و زنده و پرتحرک هستیم و هیچ‌گاه در گذشته گرفتار نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه با ابراز خرسندی از این‌که امروز در جمهوری اسلامی شاهد تحقق این امر هستیم، گفت: در شرایطی که استکبار جهانی با تمام وجود برای شکستن عمود خیمه انقلاب اسلامی تلاش می‌کند، روز به روز این عمود روشن‌تر، واضح‌تر و موقعیت او برای جامعه بشری ملموس‌تر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح این‌که تداوم حرکت مبتنی بر ولایت فقیه و ولی فقیه، فردای روشنی را برای تمدن اسلامی رقم خواهد زد، گفت: فردایی که ما در انتظارش هستیم، تحقق حیات دوباره جامعه اسلامی و رشد و بالندگی این جامعه است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز در این مراسم، به تبیین لزوم برگزاری کنگره‌ها و اجلاسیه‌های مختلف در خصوص غدیر پرداخت.

دستغیب با بیان این‌که باید تلاش کنیم تا از طریق برگزاری چنین کنگره‌هایی مسئله ولایت اهل بیت(ع) و ائمه معصوم(ع) منعکس شود، دهه غدیر را فرصت بسیار مناسبی برای ترویج خاندان نبوت دانست و گفت: در مسئله ولایت همگان مسئول هستیم، بنا بر حدیثی که اسلام را بر پنج آیه استوار می‌داند و تصریح می‌کند که از همه بالاتر و مهم‌تر مسئله ولایت است.

دستغیب ولایت را از فریضه‌های واجب نیز بالاتر عنوان و با تصریح این‌که موضوع ولایت نقش محوری در حفظ رسالت اسلام دارد، خاطرنشان کرد: تکفیری‌ها و داعش از ولایت بی‌بهره هستند.

وی با اشاره به رشد روزافزون اسلام‌گرایی در جهان، اقدامات تروریستی داعش و تکفیری‌ها را در شرایط کنونی موجب تاسف دانست و خاطرنشان کرد: حقیقت امر این است که به همراه این حوادث خیر هم هست و آن این‌که همه کسانی که به اسلام راغب بودند و هستند وقتی این صحنه‌ها را ببینند به سمت مکتب اهل بیت(ع) و اسلام ناب و حقیقت اسلام توجه می‌کنند، کما این‌که گرایش به مذهب امامیه و شیعه در سراسر جهان مشهود است.

هم‌چنین مؤسس و بنیانگذار ستاد بین‌المللی دهه غدیر کشور نیز در این اجلاسیه گفت: ایجاد، خلقت، ارشاد، هدایت، زوال، ابدیت، تکامل، خیر، شقاوت و … مسائلی است که در مسیر وجود می‌چرخد و مربوط به یک جلسه و محفل نیست بلکه یک بحث علمی و عالمی است.

آیت‌الله‌العظمی علامه عبدالله نظری، با اشاره به عقاید رئالیسم، این مباحث را بی‌مایه و پایه عنوان و اسلام را کامل و جامع‌ترین مکتب دانست و با بیان این‌که نهایت جهان رواج شریعت حضرت محمد(ص)،‌ است، خاطرنشان کرد: خداوند جنبه علمی و مادی در میان مخلوقات بشر آفرید اما در این میان بشر را برای عبادت خود خلق کرد، البته منظور از عبادت یعنی طبق فرمان و برنامه خدا در ابعاد روحی، جسمی، فردی جمعی، دنیوی و اخروی حرکت کردن است.

وی با بیان این‌که هدایت بر دو قسم عقلی و نقلی است، گفت: هدایت عقلی همان دستورات عقل و هدایت نقلی هدایت از طریق افراد لایق است و خداوند این مهم را برعهده نبی و امام قرار داده است.

نظری با اشاره به این‌که حجت یعنی جداکننده حق و باطل میان خالق و مخلوق در طول تاریخ، این بحث را موضوعی جهانی دانست و خاطرنشان کرد: جهان، جهان تعاون، تفاهم و استمداد در ابعاد معنوی و مادی است و استعداد، پذیرش قدرت مادی است ولی جنبه معنوی را اهل بیت(ع) به بشر می‌بخشند.

رئیس ستاد بین‌المللی دهه غدیر اسلام را بهترین تمدن برشمرد و با بیان این‌که فلسفه وجودی جهان، پذیرش اسلام است، گفت: اسلام در تمام ابعاد زندگی بشر، فردی، خانوادگی و اجتماعی توجهاتی داشته و زمینه‌ساز سعادت بشر است.

نظری تاکید کرد: بحث عقلانی ما با دنیای بشریت این است که جهان خدا دارد و رئالیسم منطق و مطلب ندارد و بهترین مخلوق خدا انسان است.

وی با بیان این‌که انسان شش مرحله سیر دارد که چهار مرحله را سیر کرده و دو مرحله باقی مانده است، این دو مرحله را شب اول قبر و عالم برزخ عنوان و تصریح کرد: انسان رشید و مؤمن و خودشناس و آینده‌شناس و راغب به بهشت، به‌دنبال گناه نمی‌رود، در جامعه امروزی باید بشر رشد پیدا کند و این تعارف ندارد، لذا اگر می‌توانیم خیر برسانیم و اگر نمی‌توانیم نباید آزاری رساند.

برچسب‌ها : ,