ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در پنج ماه ابتدایی سال

۲۳ هزار میلیارد تومان سند بانکی برگشت خورد

شهروندان:
در پنج ماهه اول امسال بیش از 490 هزار میلیارد تومان سند بانکی اعم از چک، سفته، برات و… مبادله و 23 هزار میلیارد تومان سند هم برگشت داده شد.

سند بانکیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تا پایان مردادماه در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران بیش از ۱۹ میلیون برگ سند به مبلغی معادل۴۹۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مبادله شد.

در این دوره متوسط شاخص تعداد ۹۰٫۱ شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵٫۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین شاخص مبلغ اسناد مبادله به ۱۵۹٫۹ رسید که بیانگر تورم نقطه به نقطه ۱۵ درصدی است.

در پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۲٫۳ میلیون برگ سند به مبلغ معادل۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد.

در این دوره متوسط شاخص های تعداد و مبلغ اسناد برگشت‌ داده شده به ترتیب به ۸۸٫۳ و ۱۵۸٫۵ رسید که نشان می دهد تعداد اسناد نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸٫۲ درصد و مبلغ آن ۲۲٫۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین از فروردین‌ تا پایان مرداد‌ماه امسال نسبت اسناد برگشت‌ داده شده به مبادله شده از نظر تعداد ۱۲٫۲ درصد و از لحاظ مبلغ به ۴٫۸ درصد رسید که این نسبت‌ها در پنج ماه اول سال ۱۳۹۲ به ترتیب ۱۰٫۹ درصد و ۴٫۵ درصد بوده است.

آخرین آمارها از مرداد امسال

اما بنابرآخرین گزارش بانک مرکزی در مرداد‌ماه سال جاری در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران حدود چهار میلیون برگ سند به مبلغی حدود ۱۳۰ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان مبادله شد.

در این ماه شاخص تعداد اسناد مبادله شده ۹۳ و شاخص مبلغ آن به ۱۶۸٫۵ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۴٫۹ درصد و ۵٫۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳٫۴ و ۱۶٫۴ درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی ۴۹۷ هزار برگ سند به مبلغی حدود ۵۶۰۰ میلیارد ریال در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد. که شاخص‌های تعداد و مبلغ این اسناد در مرداد‌ماه به ۹۳٫۶ و ۱۹۰ رسید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۳٫۵ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۹٫۸ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۱۶٫۴ درصد و ۳۹٫۱ درصد افزایش دارد.

همچنین در مرداد‌ماه امسال نسبت‌های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به مبادله شده به ترتیب به ۱۲٫۵ درصد و ۵٫۵ درصد رسید که این نسبت‌ها در سال ۱۳۹۲ برای تعداد ۱۱٫۱ درصد و مبلغ ۴٫۶ درصد بوده است.