ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حسام‌الدین آشنا در نشست آب، فرهنگ، جامعه:

باید از سیاست‌گذاری‌های غلط در خصوص مسئله آب توبه دسته‌جمعی کنیم

شهروندان:
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: نشست آب، فرهنگ، جامعه برای اعلام ضرورت توبه دسته‌جمعی از سیاست‌گذاری‌های غلط و موردی، منطقه‌ای و بخشی در خصوص مسائل ملی ازجمله مسئله آب تشکیل شده است.

حسام‌الدین آشنا به گزارش تسنیم، نخستین نشست «آب، فرهنگ، جامعه» عصر امروز با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، محمدامین قانعی‌راد رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، رئیس اندیشکده آب ایران و رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات ایران در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد.

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اشاره به اهمیت سیاست‌گذاری حوزه‌های عمومی، گفت: در مباحث سیاست‌گذاری عمومی دغدغه‌های جناحی و قدرت‌ورزی مطلقا مدنظر نیست، بلکه مشارکت همه مطالبه می‌شود و اگر رقابت را در میان جناح‌های کشور برای حل مسائل اصلی قرار ندهیم هر روز سیاست‌ورزان به دنبال موضوع کم‌اهمیت و کم‌ارزش برای چالش می‌گردند.

وی افزود: تلاش مرکز بررسی‌های استراتژیک این است تا مسائل اصلی کشور را در دستور کار سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای کشور قرار دهد و در دستور کارهای موجود جایگاه مسائل ملی و اولویت‌ آنها را بالا ببرد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع آب، ریشه در اقدامات، فهم و سیاست گذاری گذشته کشور دارد، بیان داشت: موضوع آب فقط بحران امروز نیست و در روزی که تصمیمات غلط برای مدیریت آب کشور گرفته می‌شد این بحران آغاز شد، اما امروز به جایی رسیده که دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به گردن دیگران انداخت، لذا این جلسه تشکیل شده برای اعلام ضرورت توبه دسته‌جمعی، توبه از سیاست‌گذاری غلط موردی، منطقه‌ای و بخشی دیدن مسائل ملی و توبه از عدم ترکیب بر رعایت مصوبات و استاندارهای ملی و نسبت به بی‌توجهی در مورد آینده تمدن ایران و نسل‌های آینده کشور که البته اگر آب نباشد تمدن ایران خواهد مرد.

آشنا ادامه داد: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نهادی دولتی برای مشورت راهبردی به رئیس‌جمهور است و در وعده‌های دولت تدبیر و امید آمده بود که بدون لحاظ کردن دیدگاه نهادهای تخصصی و مدنی تصمیمات بزرگ گرفته نشود، لذا این جلسات و این سلسله نشست‌ها برای مشارکت دادن نهادهاست.

وی یادآور شد: با رویکرد ویژه‌ای که وجود داشت گویا تا به حال مسئله آب، مسئله دولت بود و این فقط دولت بود که تصمیمات غلط می‌گرفت و مردم را اجبار می‌کرد که از آن تبعیت کنند، اما امروز تلاش می‌کنیم آن را به گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم، چرا که ممکن نیست بدون مشارکت مردم بحران آب حل شود.

آشنا ادامه داد: ما هم به مشارکت کسانی نیاز داریم که آب‌های مناطق آنها را استفاده می‌کنیم و آن را به مناطق دیگر انتقال می‌دهیم و کسانی که زیر دست سدها قرار دارند و کسانی که دارای اولویت نبودند تا از آب‌های منطقه خودشان استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: این امکان از طریق نهادهای مدنی فراهم می‌شود که صدای بلند این افراد و این قشر نیز به نهادهای سیاست‌گذار در کشور برسد و این جلسات صدای بلند کسانی خواهد بود که صدای آنها تاکنون شنیده نشده است.

سلسله نشست‌های «آب، فرهنگ، جامعه» تحت عنوان باید درباره آب گفت‌وگو کنیمف در راستای مشارکت نهادهای مدنی و مجمع علمی و دولت برای رفع بحران آب تا پایان سال برگزار خواهد شد.