ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نماینده سقز و بانه:

باید متناسب با نیاز هر منطقه سرانه دانش‌آموزی تعیین کرد

شهروندان:
محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با «حامیان فردا» گفت: موقعی که بحث عدالت به میان می‌آید باید با حساسیت بیشتری به مطالعه و بررسی مناطق مختلف بپردازیم.

محسن بیگلری ناگفته پیداست که بین مدارس مناطق محروم و مناطق توسعه یافته‌تر اختلاف فاحشی وجود دارد. در حال‌حاضر سالیان زیادی از گشایش بحث توسعه علم و فناوری می‌گذرد و حرف‌های بسیاری در این زمینه گفته شده اما هنوز می‌بینیم که در بسیاری از مدارس مناطق محروم وضع به روال سابق است.

این نماینده مجلس در توضیح محرومیت های منطقه خود گفت: ما در این منطقه مدارس چندپایه داریم که به شدت روی یادگیری بچه‌ها تاثیر منفی دارد. به عنوان مثال در کلاس ۱۵ دانش‌آموز داریم که ۵ نفر در پایه اول ابتدایی ۳ نفر دویم ۴ نفر سوم و … و یک معلم قرار است همزمان به این کودکان درس بدهد. تازه این آموزش در فضایی نامناسب انجام می‌شود که برای این کار طراحی نشده است . کلاسهای گاهی در خانه ها و یا در خانه‌های بهداشت روستا تشکیل می‌شود که اصلا برای این کار مناسب نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد: هر چند سعی شده با اقداماتی مانند منطقه بندی در کنکور تا حدی این نقیصه جبران شود اما واقعیت این است که آسیبی که این شرایط نامناسب به بار می‌آورد بسیار وسیع و دامنه‌دار بوده و به این شکل قابل جبران نیست. در شرایطی که در شهرهای بزرگتر با انتخاب وسیعی که برای گزینش مدرسه و معلم وجود دارد در این مناطق ما نیروی آموزشی کافی و کارآمد و فضای مناسب نداریم. یا اساسا فضایی به عنوان فضای ورزشی برای این کودکان پیش‌بینی نشده در حالی که ما گاه می‌بینیم در بعضی شهرها بچه های برای آموزش های لازم هفته ای یک بار به استخر برده می‌شوند.

بیگلری با اشاره به اینکه برای رفع این عدم توازن توزیع امکانات و ناعادلانه بودن آن باید تدبیری اساسی اندیشیده شود گفت: رفع این مشکل باید در زمان بودجه ریزی مدنظر قرار گیرد و باید متناسب با شرایط هر منطقه برای آن سرانه دانش‌آموزی در نظر گرفته شود. لزومی ندارد که سرانه یک دانش آموز در مناطق پیشرفته با مناطق کمتر توسعه یافته برابر باشد. در شرایطی که مدرسه مناطق محروم حتی تجهیزات حرارتی و برودتی اولیه را ندارد باید دست ما بازتر باشد و متناسب با منطقه به آنها سرانه اختصاص داده شود. بودجه باید برای مناطق محروم طوری در نظر گرفته شود که عقب ماندگی و غفلت‌های گذشته را جبران کند.

وی در پایان تاکید کرد: دربعضی از مناطق در حال مقاوم سازی مدارس هستند اما در کردستان نیازها فراتر از نوسازی است این مدارس در کردستان قبل از انقلاب ساخته شده اند و آنها باید تخریب شده و دوباره ساخته شوند.