ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تاکید منتظری بر ارتقای سلامت اداری و تکریم ارباب رجوع

شهروندان:
رئیس دیوان عدالت اداری ارتقای سلامت اداری، تکریم ارباب رجوع و حسن برخورد با مراجعان را از وظایف اصلی کارکنان در دیوان عدالت اداری دانست.

منتظریوی گفت: انتظار ما این است که دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع قضائی و اداری و نهادی از بدنه نظام اسلامی این مساله را رعایت کرده و برای دیگران نیز الگو باشد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در همایش مدیران دفاتر شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، ضمن تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیر اظهار کرد: شما همکاران بیشترین ارتباط را با ارباب رجوع دارید و انتظار من این است که تکریم آنان را جزء اولین اولویت‌های خود قرار دهید.

وی افزود: داشتن سلامت اداری در دیوان عدالت اداری که خود عضوی از دستگاه‌های نظارت بر نظام اداری است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ضمن اینکه ما باید بدانیم که در محضر خدا هستیم و او همواره ناظر بر کارهای ماست.

منتظری تاکید کرد: ما باید مراقب اعمال و کردار خود باشیم و حیثیت، اعتبار و ارزش خود را ارج نهیم تا با افتخار و سربلند دوران خدمتمان به پایان برسد.

رئیس دیوان عدالت اداری ضمن تقدیر از تلاش مدیران دفاتر شعب در ساماندهی پرونده‌ها گفت: زحمات شما را ارج می‌نهم و تشکر می‌کنم. امیدوارم این تلاش‌ها موجب رضایت خداوند و دعای مردم برای شما باشد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با همت شما وقت رسیدگی به پرونده‌ها تا حدودی سامان‌دهی شده و نسبت به گذشته زودتر به دعاوی اصحاب دعوا رسیدگی می‌شود، که این نکته‌ای مثبت در کارنامه کاری شما عزیزان است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به این‌که «مدت رسیدگی ۴ تا ۶ ماهه در دیوان عدالت اداری، مهلتی منطقی و معقول است» ادامه داد: انتظار بیش از این موجب نگرانی ارباب رجوع و در برخی موارد بروز مسایل و مشکلات جدی برای آنان است.

منتظری در ادامه با بیان روایتی از امیرالمومنین امام علی(ع) گفت: به فرموده آن حضرت، نشانه مدیریت خوب ۲ چیز است، یکی برنامه‌ریزی و دیگری پرهیز از ریخت و پاش.

وی افزود: همگی باید این سخن پرمعنای امیرمومنان را نصب العین خود قرار دهیم و بدانیم اگر به این دو آموزه توجه نشود، کارهایمان به ثمر و نتیجه درستی نمی‌رسد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام قربانی، معاون قضائی و امور شعب دیوان عدالت اداری نیز ضمن قدردانی از همراهی مدیران دفاتر شعب گفت: در پایان شهریور ماه ۱۳۹۲ موجودی شعب بدوی ۷۶۸۲۷ پرونده بوده، این تعداد در اسفندماه همان سال به ۸۷۲۰۰ پرونده رسید که این به معنی اضافه شدن ۱۰۳۷۳ پرونده به موجودی‌های دیوان است. این روند صعودی افزایش پرونده‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه داشت به نحوی که در پایان این ماه تعداد پرونده‌های دیوان عدالت اداری به ۹۱۱۸۵ مورد رسید. به عبارت دیگر، به طور متوسط در هر ماه نزدیک به ۱۷۳۰پرونده به موجودی پرونده‌های دیوان اضافه شده است.

وی افزود: از خردادماه جاری با تلاش و همتی که همکاران انجام دادند، روند معکوس و کاهش تعداد پروندها آغاز شد و تا پایان شهریورماه جاری شاهد کاهش مانده پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری بوده‌ایم. به گونه‌ای که موجودی پرونده‌های دیوان در پایان شهریورماه به ۸۸۰۰۰ پرونده کاهش یافته است.

قربانی از همکاران خواست تا با همکاری بیشتر خود ضمن سرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها چنان شود که زمان انتظار برای مراجعان به دیوان عدالت اداری بیش از یک سال نباشد.

وی گفت: گاهی در گذشته اوقات نظارت دیوان تا سال ۱۳۹۶ رفته بود که با مساعدت قضات محترم و همراهی کارکنان شعب فعلا این وقت به ۱۸ ماه و تا پایان اسفند ۱۳۹۴ متوقف شده است. ان‌شاءالله تا پایان سال جاری این زمان به کمتر از یک سال خواهد رسید.

معاون قضائی و امور شعب دیوان عدالت اداری اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با جذب قضات بیشتر، مشکلات موجود را برطرف کنیم.

وی در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های مدیران دفاتر شعب دیوان عدالت اداری از آنان خواست، موجبات تسهیل صدور رای را فراهم نمایند و تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی به مراجعان را در برنامه کاری خود قرار دهند.