ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
واعظی:

پستی‌ها همیشه شهروند درجه ۲ بوده‌اند

شهروندان:
وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به این‌که پست در وزارت ارتباطات همیشه مانند یک شهروند درجه دوم بوده است، گفت: همیشه شرکت پست با تبعیضاتی در مسائل مالی و امکانات مواجه بوده، زیرا همیشه امکانات به بخش مخابراتی داده شده است اما تلاش بر این است که این وضعیت تغییر کند.

 محمود واعظیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود واعظی امروز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی پست که با حضور لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر مجلس و دولت قدم‌هایی برداشتند که پست را به جایگاه اصلی خود بازگردانند، اظهار کرد: این شرکت در دولت قبل حدود ۱۴۶ میلیارد تومان بدهی و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز زیان انباشته داشت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش مدیران و مسوولان، مسائل مالی شرکت پست تا حدود برطرف شد.

وی با اشاره به این‌که موضوع بلاتکلیفی وضعیت شرکت پست از موضوعات مورد اهمیت امروز این شرکت است، تصریح کرد: خوشبختانه کمیسیون صنایع مجلس نیز به این امر واقف است و درباره تصمیم گیری در مورد وضعیت خصوصی و یا دولتی بودن شرکت پست فعالیت می‌کند.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از یک سو شرکت پست با در نظر داشتن این امر که باید با مناطق محروم و مرزی ارتباط داشته باشد باید یک شرکت دولتی بوده و از سوی دیگر نیز وزارت ارتباطات ارائه فعالیت‌های پستی را حق بخش خصوصی می داند.

واعظی با تاکید بر این‌که‌ به محض این‌که اساسنامه مربوط به وضعیت شرکت پست در مجلس به تصویب برسد پروانه ایجاد اپراتور دوم پستی به بخش خصوصی داده خواهد شد، گفت: وزارت ارتباطات معتقد است که در سایه رقابت، سرعت خدمات پستی افزایش پیدا کرده و نحوه خدمت رسانی به مردم بهبود می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به این‌که وزارت ارتباطات سال جاری را سال ارتقای کیفیت و نوآوری در پست نام گذاری کرده است، به برنامه‌هایی که این وزارتخانه در سال جاری برای شرکت پست دارد اشاره کرد و افزود: چابک سازی تشکیلات پست، کوچک سازی پست، صرفه جویی در واحدها، آموزش نیروهای انسانی در شرکت پست، بازاریابی، افزایش سرعت در ارائه خدمات، رشد بهره وری، افزایش اعتماد بین مردم و نمایندگان پستی در سراسر کشور و هم افزایی بین شرکت پست و پست بانک از جمله برنامه‌هایی است که وزارت ارتباطات با توجه به شعار سال جاری برای شرکت پست در نظر گرفته است.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: با توجه به این که دو بحث شرکت پست و پست بانک هر دو دارای سرمایه‌گذاری عظیمی هستند باید سرمایه‌های خود را به یکدیگر ارائه دهند. مثلا هر دو این بخش ها از ساختمان‌ها و نیروهای انسانی مشترکی بسیاری استفاده می‌کنند که این امرباعث افزایش توانایی اقتصادی پست و در عین حال کارآیی پست بانک در کشور می‌شود.

واعظی همچنین با اشاره به نقش فن‌آوری اطلاعات و خدمات پستی تصریح کرد: لازم است پست در کشور پوست اندازی کند و از حالت سنتی خارج شود، زیرا امروز مسائلی مانند زمان، هزینه و محیط زیست برای مردم اهمیت پیدا کرده است که شرکت پست با توجه به توانایی‌های خود می‌تواند به خدمت رسانی به مردم به ویژه در شهرهای پرجعیت بپردازد.

به گفته وی، خدمات پستی می‌تواند بر بستر فناوری اطلاعات به مردم ارائه شود.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات برای راه اندازی واحدهای پست لجستیک در کشور اظهار کرد: یکی از اولویت‌های کاری وزارت ارتباطات ارائه امکانات مناسب به مناطق محروم و روستاییان است تا روستاییان بتوانند در محل زندگی خود بمانند و کار مناسب داشته باشند.

واعظی با اشاره به تاکید مجلس بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر تصریح کرد: لازمه این امر ایجاد اشتغال در روستا است که مساله اشتغالزایی در روستاها از جمله برنامه‌های جدی وزارت ارتباطات در سال جاری است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات با ارائه خدمات تلفن و اینترنت پر سرعت شرایطی را ایجاد می‌کند که جوانان روستایی احساس کمبود نکنند. همچنین پست بانک برنامه‌های مختلفی را برای روستاییان در نظر دارد.

او ادامه داد: در رابطه با ارائه خدمات بانکی به روستاییان، شرکت پست با استانداری‌ها قراردادهایی بسته است که طبق آن قراردادها به روستاییان وام کشاورزی، دامداری و صنایع کوچک بدهد و سپس در فصل برداشت محصول مبلغ وام را بازپس گیرد.

واعظی همچنین با اشاره به این‌که ایجاد ۶۰۰۰ دفتر خدمات پستی در روستاها و ۱۰ هزار صندوق تامین مالی خرد روستایی از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات طبق برنامه پنجم توسعه است، گفت: همچنین از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات برای پست، فعال کردن این بخش در مجامع بین المللی است تا بتوانیم از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه‌های پستی استفاده کنیم.