ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
با اعلام فوت سالانه 45هزار نفر مطرح شد

تلفات جانی سرطان ۲برابر تلفات حوادث رانندگی

شهروندان:
افزایش تعداد مبتلایان به بیماری سرطان در دنیا سیر صعودی دارد. برهمین اساس اوضاع در کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌طوری‌که طی سال‌های اخیر بخش زیادی از متخصصان، حجم بالای ابتلا به سرطان در کشور را تحت عنوان «سونامی سرطان» می‌نامند؛ عنوانی که مخالفانی نیز دارد.

سرطان در همین رابطه محمدرضا قوام‌نصیری، رییس انجمن آنکولوژی ایران در نهمین همایش کلینیکال آنکولوژی که روز چهارشنبه در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: سرطان برخلاف سونامی این طور نیست که با شیوع کم شروع شده، زیاد شود و سپس کاهش یابد بلکه طبق آمارهای معتبر دنیا، سرطان‌ها رو به افزایش و ۵۰درصد آنها قابل پیشگیری و درمان هستند، بنابراین شباهتی با سونامی ندارند. وی افزود: عنوان سونامی که به سرطان نسبت داده می‌شود به‌علت ضعف کاری خودمان و عدم‌فرهنگسازی مناسب است همچنین نگرش عمیقی نسبت به وضعیت بهداشت و درمان وجود ندارد. وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بودجه دولت صرف بهداشت، درمان، پژوهش و آموزش می‌شود و سرطان که بیماری‌های دیگر را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد در جایگاه خاصی قرار دارد.

در کشور ما نیز به سرطان اهمیت داده می‌شود اما مشکلات دیگری باعث می‌شود تا مانند کاهش مرگ‌ومیر در حوادث، سرطان کاهش نیابد. قوام‌نصیری افزود: ۲۵هزار کشته بر اثر حوادث رانندگی در سال داشتیم در حالی که طبق آمار وزارت بهداشت در سال ۸۹، ۴۵هزارنفر سالانه به دلیل سرطان فوت می‌کنند و این به معنی دوبرابر کشته‌های حوادث است و با اینکه مسوولان مطلع هستند اما آنطور که شایسته است آن را مبنای کار قرار نمی‌دهند. رییس انجمن آنکولوژی ایران ادامه داد: اگر درمان‌های ضروری در مراحل ابتدایی انجام شود، از دستگاه‌های رادیوتراپی به‌روز، داروهای شیمی‌درمانی مناسب و مراکز مجهز درمانی و دولتی استفاده شود، میزان مرگ‌ومیر بر اثر سرطان به نصف کاهش می‌یابد. وی گفت: نیروی انسانی کافی برای کنترل سرطان در کشور وجود دارد اما آنچه که نیاز داریم تجهیزات و داروهای شیمی‌درمانی مناسب است.

سرطان معده شایع‌ترین سرطان در کشور

قوام‌نصیری ادامه داد: داروهای باکیفیت در دسترس است اما برای اینکه در سازمان‌های بیمه‌گر جا بگیرند و تعرفه داشته باشند، هنوز زمان لازم است. رییس انجمن آنکولوژی ایران ادامه داد: همچنین ثبت موارد بدخیم سرطان در کشور به‌خوبی انجام نمی‌شود و وزارت بهداشت باید ثبت و تشکیل کمیته موارد سرطانی بدخیم را جدی بگیرد. قوام‌نصیری گفت: همچنین دستورالعمل آموزشی آنکولوژی هشت‌سال است که در وزارت بهداشت معطل مانده و با اینکه وزیر بهداشت قبلی آن را به امضا رساند اما معاونت آموزشی برای آن کاری نکرد و رادیوتراپیست‌های ما نمی‌دانند که اجازه شیمی‌درمانی دارند یا نه و آینده رزیدنت‌های ما مشخص نیست. وی افزود: اگر این دستورالعمل مشکلی دارد، وزارت بهداشت می‌تواند اعضای انجمن را بخواهد و در مورد مشکل صحبت شود؛ البته نسبت به گذشته که مافیای شیمی‌درمانی و داروهای هندی و پاکستانی وجود داشت در امان هستیم اما باید با جدیت دنبال شود. قوام‌نصیری از تشکیل کمیته شیمی‌درمانی و ارایه داروهای با قیمت مناسب به بیماران خبر داد و گفت: سرطان معده شایع‌ترین سرطان در کشور است اما نیمی از این بیماران در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند.

۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است

اظهارات محمدرضا قوام‌نصیری، رییس انجمن آنکولوژی ایران در شرایطی است که پیش از این معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرده بود: ۵۰درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است. اجرای برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعیتی در تهران و ۱۰ استان کشور جزو اولویت‌های مهم وزارت بهداشت است تا بتوانیم برنامه‌های کنترل سرطان در کشور را ارتقا دهیم. دکتر رضا ملک‌زاده ضمن ارایه گزارشی از آمار انواع سرطان‌ها در ایران اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم در مورد بروز سرطان این است که با افزایش سن متوسط جامعه، کنترل بیماری‌های واگیر و افزایش عوامل خطر سرطان‌ها میزان بروز سرطان در تمام دنیا در حال افزایش است. وی همچنین گفت: البته این افزایش در کشورهای در حال توسعه به‌مراتب بیشتر است. به‌طوری که طبق برآوردهای صورت‌گرفته در ۲۰سال آینده باید منتظر افزایش ۸۰درصدی رشد سرطان در کشورهای در حال توسعه باشیم.

آمارهای مربوط به سونامی سرطان در ایران صحت ندارد

به‌گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در سال‌های اخیر اخبار و گزارش‌های متعددی مبنی بر اینکه سونامی سرطان در کشور در حال رخ‌دادن است، منجر به نگرانی‌های مردم شده در حالی که آمارهای موجود صحت این موضوع را تایید نمی‌کند. ملک‌زاده خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای معتبر، میزان بروز سرطان در ایران کمتر از کشورهای دیگر است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان بروز سرطان در کشور ما به‌طور متوسط ۱۳۴/۷نفر در هر صدهزارنفر گزارش شده است. وی با بیان اینکه بر اساس این آمار سالانه ۸۵هزارنفر از مردم کشور ما به سرطان مبتلا می‌شوند، اعلام کرد: حدود ۵۵هزارنفر به دلیل سرطان جان خود را از دست می‌دهند.