ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کارمزد دستگاه‌های کارت‌خوان چالشی میان اصناف و بانک‌ها

شهروندان:
کارمزد دستگاه های کارتخوان یا همان pos یکی از موضوعاتی است که چالشی را میان صنوف و نهادهای متولی ایجاد کرده است، درحالی که صنوف معتقدند تکلیفی در باره پرداخت کارمزد به دولت ندارند اما متولیان دادوستد پول یا همان بانک ها نظری دیگری دارند.

کارت‌خوانبه گزارش ایرنا ، رییس اتحادیه پوشاک تهران در برنامه عصر امروز جمعه مناظره شبکه یک با موضوع پرداخت کارمزد دستگاه های کارتخوان گفت : کارمزد الکترونیکی باید توسط بانک ها پرداخت شود.

ابوالقاسم شیرازی با بیان اینکه کارمزد به حق است، گفت: بانک ها با توجه به اینکه از این تراکنش سود می برند باید کارمزد را پرداخت کنند.

وی افزود: این تراکنش ها حق الزحمه ای دارد اما قشری که از بین طبقات اصناف، خریداران یا بانک ها بیشتر منفعت را می برد باید این مبلغ را پرداخت کنند. این موضوع به طور حتم سودآور است که این همه تبلیغات روی آن انجام می دهند.

وی با بیان اینکه سود کسبه مشخص است، افزود: این قشر در جاهای مختلف ضرر و زیان می دهند و نمی توانند کارمزد پرداخت کنند.

رشد زیرساخت های پرداخت الکترونیک در کشور

کریم خمسه کارشناس اقتصادی و متخصص سامانه های هوشمند تجارت الکترونیک گفت: شاید اگر۱۰ سال پیش چنین بحث هایی در زمینه پرداخت الکترونیکی مطرح می شد با توجه به توسعه زیرساخت های پرداخت الکترونیکی امروز تبدیل به یک سرمایه ملی شده بود .

وی افزود: سیستم پرداخت الکترونیکی در دهه گذشته رشد بسیار سریع وشتابزده ای داشته و با توجه به تاریخچه این صنعت، کشور ما تنها نظام منحصربفرد دنیا است که با این روش از این صنعت استفاده می کند .

به گفته این کارشناس اقتصادی در تمام نظام پرداخت الکترونیک دنیا دارنده یا پذیرنده بابت تراکنش کارمزد پرداخت می کند اما در کشور ما این مدل وارونه است به طوری که مصرف کنندگان مصرف می کنند و بانکها باید هزینه را پرداخت کنند.

خمسه اظهارداشت: همه فعالان اقتصادی می دانند در سیستمی که یارانه بابت چنین صنعتی پرداخت می شود فساد جزء لاینفک آن است .

وی درباره اینکه گفته می شود بانک ها از پرداخت کارمزد الکترونیکی سود می برند، تصریح کرد: این منطق مناسبی نیست، زیرا بانک ها از دو راه کسب درآمد می کنند، یکی از سودی که بابت کارمزد دریافت می کنند و دیگری خدماتی که ارائه می دهند.

وی افزود: هرچه کارمزد بانک ها را از میان برداریم و کاهش دهیم، نرخ سود بانکی افزایش می یابد که منجر به افزایش تورم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی دیگر هم اگر قرار باشد بانک ها کارمزد بدهند، با هزینه بالا سری، مجبورند نرخ بالاتری را برای تسهیلات در نظر بگیرند تا جبران خسارت وارده شود.

خمسه با بیان اینکه اگر به دنبال سیاست های ضد تورمی هستیم یکی از مهمترین موضوعات این است که چگونه نرخ تسهیلات بانک ها کاهش یابد، گفت: این موضوع از طریق مدیریت هزینه ها و ایجاد درآمد امکان پذیر است .

وی افزود: بانک ها هزینه بالاسری دارند ، بنابراین بی عدالتی اتفاق می افتد، اصناف می خواهند کارمزد ندهند.

خمسه در پاسخ به این سوال که اگر واقعا شما از یک شرکت تجارت الکترونیک آمده اید و خصوصی چرا نگران سود بانک ها هستید؟ گفت: نگران سود بانک ها نیستیم اما معتقدیم که قیمت کارمزد را نباید به سود ربط داد ، ارائه دهنده خدمت باید کارمزد دریافت کند.

مهرنوش در پاسخ به این پرسش که به نظر او رفاه و راحتی که کارتخوان ها برای اصناف ایجاد کردند تاثیر گذار بوده است، گفت: تاثیر داشته و کاملا ارزش دارد، اما قیمت پولی که اصناف داخل بانک ها پرداخت می کنند بیشتر از میزان تعیین شده است که باید به اصناف بازگردانده شود.

اصناف باید پرداخت تراکنش های الکترونیک را بپذیرند

یک کارشناس یارانه نیز در این مناظره گفت: اصناف باید پرداخت تراکنش های دستگاه های خرید را بپذیرند.

«مرتضی مقدسیان» افزود: به عنوان مثال در سامانه جایگاه های سوخت تنها ۲۵ میلیارد تومان تراکنش صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه برای خرید از دستگاه های کارت خوان جایگزینی وجود ندارد، گفت: اصناف باید بپذیرند که این کارمزد را پرداخت کنند، زیرا این کارمزد بخشی از سود فراوانی است که در اختیار آنها قرار می گیرد.

مقدسیان ادامه داد: در گذشته با بانک ها به صورت نقدی کار می کردیم و واحد صنفی تمامی پول خود را در آن بانک قرار می داد.

وی تصریح کرد: قبل از اینکه دستگاه کارتخوان در واحدهای صنفی استفاده شود، میزان پولی که در حساب بانکی اصناف بود با امروز هیچ تفاوتی نداشت و همان سودی که اصناف می گرفتند، امروز هم می گیرند.

مقدسیان ادامه داد: باید ارتباط دو طرفه بین بانک و واحد صنفی برقرار شود.

وی در پاسخ به سوالی که اگر سودی در استفاده از دستگاه های کارتخوان برای بانک ها نداشته، پس چرا برای استفاده از دستگاه های کارتخوان تبلیغ می شود؟ اظهار داشت: واقعیت این است که بسیاری از بانک ها در شرایط کنونی متضرر هستند و برای اینکه سودی بدست آورند، هرکاری می کنند.

مقدسیان تصریح کرد: بانک با تبلیغ در تلاش برای جذب منابع هستند و اینکه اگر ۵۰۰ هزار تومان قیمت خرید دستگاه کارتخوان باشد، ماهیانه حدود ۵۰ هزار تومان هرینه دستگاه های کارتخوان است.

وی خاطر نشان کرد: درخواست می کنم که شرکت های اصناف پذیرنده کارتخوان با اصناف تولیدی کشور مذاکره کنند و میزان کارمزد را خود تعیین کنند، کسی در این مذاکرات دخالت نکند.

مقدسیان اظهار داشت: به هرحال روزی باید بانک ها را از سود گرفتن دور کرد و به سمت کارمزد محوری برد.

دولت در قیمت گذاری دخالت نکند

مشاور رییس اتاق اصناف با قدردانی از تصمیم هیات وزیران در هفتم مهر ماه مبنی بر کار کارشناسی روی موضوع کارمزدها اظهار داشت: مشکل اصلی به این موضوع باز می گردد که دولت نباید در قیمت گذاری دخالت کند، چرا که در هر کشور دولت در این خصوص دخالت می کند به همین مشکل بر خواهیم خورد.

«مینا مهرنوش» افزود: اصناف با این موضوع که چرا این مبلغ دریافت می شود مشکلی ندارند، بلکه می گویند چرا این مبلغ توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از کسب و کارها بخشی از خدمات به صورت رایگان ارایه می شود، چرا که از جای دیگری سود کسب می کنند. در بسیاری از بانک ها برای تجهیز منابع درصدی را به بازاریاب پرداخت می کنند.

وی گفت : از دولت می خواهیم اجازه بدهد شرکت های ایجاد شده بهره ور باشند، چرا که مشکل ما در گذشته این بود که بانک ها هزینه های نابجایی می کردند.

نماینده اتاق اصناف ایران افزود: بین بانک ها درباره اینکه چه کسی خدمت را ارایه کنند رقابت وجود دارد و باید بابت نرخ سود کارمزد داشته باشیم.

ضرورت مدیریت هزینه

مهرنوش گفت : اینکه قرار باشد اصناف پول خود را در بانک ها قرار دهند و بابت پرداخت الکترونیکی نیز هزینه پرداخت کنند درست نیست بلکه باید هزینه پولی که بانک ها نگهداری می کنند، حساب شود.

وی با بیان اینکه ما مخالف پرداخت هزینه کارمزد نیستیم ، افزود: باید مدیریت هزینه صورت گیرد.

مشاور رییس اتاق اصناف کشور تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده به جیب دولت می رود و او نیز به ما خدمت ارائه می دهد برای این موضوع نیز ما در حال حاضر پیشنهاد داریم که برای اصناف سیستم خدمات الکترونیک راه اندازی کنیم و آنوقت دیگر نیازی به ۱۲ شرکت ارائه دهنده خدمات نیست .

بانک ها پرداخت کارمزد را بپذیرند

رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان تهران گفت: به دلیل سود کم دریافتی از خریداران، بانک ها باید پرداخت کارمزد را از دستگاه های خودپرداز بپذیرند.

«محمد نصرتی» ادامه داد: بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور مشغول فعالیت هستند و اگر ۱۲۰ تومان از هر تراکنش دریافت شود، ماهی ۴۰۰ میلیون تراکنش انجام می شود و بانک ها هر ماه ۷۰ میلیارد ریال از این محل درآمدزایی دارند.

وی با بیان اینکه اصناف ظرفیت پرداخت این کارمزد را از سود خود ندارند، تصریح کرد: هزینه کارمزد را باید بانک ها بپردازند، یعنی بانک ها از این پولی که در اختیارشان گذاشته می شود و سود می برند، کارمزد را پرداخت کنند.

نصرتی افزود: به هیچ عنوان این کارمزد به اصناف تعلق نمی گیرد و اگر باید کارمزد از هر تراکنش را پرداخت کنیم قطعا این مبلغ از طرف اصناف به مصرف کننده تحمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سود پول متعلق به بانک ها است، اظهار داشت: اتحادیه ها به هیچ عنوان توان پرداخت کارمزد، از هر تراکنش را ندارند.

نصرتی در پاسخ به این سوال که اگر موضوع دریافت کارمزد از دستگاه های کارت خوان اجباری شود آیا اصناف آنرا پرداخت خواهند کرد یا از خریدار دریافت می کنند؟ گفت: اگر مصوب شود و هیات دولت آن را اجرایی کند در آینده تاثیر آن را قطعا مصرف کننده حس خواهد کرد.