ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۶ ایده زیست محیطی از دفتر مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد

شهروندان:
نظارت بر سیاست های محیط زیست به کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است و در همین چارچوب دفتر مقام معظم رهبری 6 ایده اولیه به منظور بررسی سیاست های کلان را ابلاغ کرده است.

ساحلبه گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با مرور روند شکل گیری کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این زمینه گفت: اوایل اسفندماه سال گذشته، کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع و با حکم دکتر محسن رضایی دبیر مجمع شکل گرفت.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از جایگاه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در دنیای امروز هیچ فعالیت سیاسی و اقتصادی بی تاثیر بر محیط زیست نیست و هیچ تصمیم محیط زیستی هم بی تاثیر بر سیاست و اقتصاد نیست از این رو محیط زیست آنچنان روابط و تاثیر متقابل و پیچیده ای با سایر حوزه ها دارد که ایجاب می کند، مباحث محیط زیستی در قوانین و اسناد بالادستی و همچنین سطوح بالای تصمیم گیری و تصمیم سازی پیگیری شود.

مجابی با یادآوری اختصاص اصل ۵۰ قانون اساسی و بخش های مهمی از اسناد توسعه ای کشور به محیط زیست گفت: البته شرایط کنونی محیط زیست ایران این ضرورت را ایجاب می کند که مباحث محیط زیستی کشور در سیاست های کلان به گونه ای جدی تر مورد پیگیری قرار گیرد و از آنجا که مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان حوزه مشورتی مقام معظم رهبری نقشی بی بدیل در سیاست گذاری های کلان کشور دارد، تشکیل کمیته خاص محیط زیست در مجمع و ابلاغ سیاست های کلان محیط زیستی از سوی مقام معظم رهبری برای آینده محیط زیست ایران بسیار حایز اهمیت است.

به گفته وی نگاه بلند مقام معظم رهبری به محیط زیست و حفظ آن گره گشای بسیاری از چالش های این حوزه است.

وی افزود: سیاست های کلی محیط زیست پس از چهار ماه کار کارشناسی با حضور بیش از ۴۰ کارشناس و صاحب نظر این حوزه در جلسات مشترک کمیته خاص محیط زیست و کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و اکنون برای تایید دفتر مقام معظم رهبری در اختیار ایشان قرار دارد.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این ایده های اولیه در حوزه های مدیریت جامع منابع حیاتی، تامین عدالت زیست محیطی، طراحی و ساخت محیط زیست انسانی، کنترل انواع آلودگی های تهدید کننده محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار، پیشگیری از تخریب محیط زیست و حفاظت از منابع زیستی از طریق پایش مستمر، گسترش اقتصاد سبز با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها، لزوم تدوین منشور اخلاقی زیست محیطی مبتنی بر ارزش های اسلامی و تقویت و گسترش مشارکت فعالانه عمومی در محیط زیست، همچنین مشارکت فعال و هدفمند در همکاری های زیست محیطی منطقه ای و جهانی که همان دیپلماسی محیط زیست است، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این ایده ها توسط دفتر مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و بر اساس این ایده ها، سیاست های مختلف مورد آماده سازی قرار گرفت.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستور جلسه ‘ ایده های اولیه بخش محیط زیست’ ابلاغی از دفتر مقام معظم رهبری و بحث و بررسی ایده هایی در رابطه با سیاست های کلان مرتبط با این ایده ها، گفت: نگاه و حمایت رهبری از محیط زیست، بسیار حایز اهمیت است.

وی ضمن یادآوری این موضوع که سیاست های کلی محیط زیست ایران توسط مقام معظم رهبری به مجمع ارسال می شود، اضافه کرد: نگاه بلند رهبری به محیط زیست و حفظ آن گره گشای بسیاری از چالش های این حوزه است.

مجابی تهیه سیاست های برنامه ششم توسعه کشور را که در آستانه تدوین قرار دارد، فرصت مغتنمی برای حضور کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارایه پیشنهادات و سیاست های مورد نظر این کمیته برای گنجاندن در برنامه ششم توسعه دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از جایگاه بلندی که سیاست گذاری های کلان کشور به خصوص سیاست های مجمع تشخیص مصلحت و ابلاغ سیاست های کلی از سوی مجمع در محیط زیست کشور دارد، بتوان نقش موثری برای حفاظت و صیانت از محیط زیست کشور ایفا کرد تا محیط زیست به عنوان میراث مشترک نسل ها و نشانه ای از نگاه عدالتی کشور به بحث های مختلف مورد حراست و توجهی ویژه قرار گیرد.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدار اعضای کمیته محیط زیست مجمع تشخیص، معاونان و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با آیت الله هاشمی رفسنجانی همزمان با هفته محیط زیست، گفت: این دیدار بیانگر میزان اهمیتی است که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مبحث محیط زیست کشور قایل است.

مجابی همچنین از تفویض اختیار نظارت بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: نظارت بر سیاست های حوزه محیط زیست نیز به کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده است.

وی همچنین از ابلاغ دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تهیه ‘ گزارش ارزیابی راهبردی حوزه محیط زیست’ توسط اعضای کمیته خبر داد و افزود: این عالی ترین گزارش رسمی کشور در این حوزه است و باید با جامع نگری و دقت بالایی همراه باشد.

مجابی با تاکید بر لزوم تغییر شرایط توسعه ای کشور و حرکت به سمت توسعه پایدار برای حفظ محیط زیست، گفت: بحران های فعلی محیط زیست ایران غیرقابل کتمان است و این نیاز به همکاری های فرابخشی دارد.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از این رو در تلاشیم با همکاری دستگاه قضایی، شعب قضای جرایم زیست محیطی را دوباره راه اندازی کنیم، همچنین با انعقاد تفاهم نامه ای با نیروهای مسلح از توان و پتانسیل انسانی و فنی آن ها برای حفظ اراضی تحت حاکمیت سازمان حفاظت محیط زیست بهره ببریم.