ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر بهداشت:

تزریق ۵ میلیون واکسن جدید «پنتاوالان» برای نخستین‌بار در ایران آغاز می‌شود

شهروندان:
وزیر بهداشت از توزیع و تزریق ۵ میلیون واکسن جدید «پنتاوالان» از آبان ماه سال جاری برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

حسن هاشمیسید حسن هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جدیدترین برنامه وزارت بهداشت اظهار داشت: خبر جدیدی که می‌توانم به شما بگویم در زمینه واکسن است، براساس دغدغه‌های که دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی داشتند، چون عقب ماندگی‌های در این حوزه داریم، که یکی از مهمترین این واکسن‌ها را تا دو هفته آینده (آبان ماه) حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این واکسن مربوط به واکسن «پنتاوالان» است که کودکان را از تزریق‌های متعدد بی‌نیاز می‌کند که حدود ۵ میلیون واحد این واکسن توزیع خواهد شد و نکته ای که خیلی مهم است این است که ما تاکنون در این زمینه برای عدم ورود این واکسن مقاومت کردیم، به شرطی که در مدت دو سال بتوانیم در تولید این واکسن به فناوری ساخت آن دست پیدا کنیم و این واکسن را بتوانیم در ایران بسازیم.

هاشمی بیان داشت: راستش را بخواهید روی من در این مورد (واکسن پنتاوالان) خیلی فشار بود، نه در حال حاضر؛ بلکه از روز نخستی که کار وزارت را شروع کردم. گفته بودم که این واکسن را زمانی اجازه ورودش را به کشور می‌دهیم که همراه با آن فناوری اش هم بیاید؛ برای همین هم رئیس جمهور سال گذشته اعلام کردند که در مدت چهار سال آینده باید از نظر تولید واکسن‌های که برای کشور ضروری است به خودکفایی برسیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بنابراین در مدت دو هفته دیگر هم قرداد با دستگاهی که در این زمینه مسئولیت را پذیرفته است انجام می‌شود و هم تزریق این واکسن در کشور آغاز می‌شود.

چندی قبل هم رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرده بود که واکسن سه گانه پنتاوالان که در آن دیفتیری، سیاه سرفه و کزاز است در کشور وجود دارد که قرار است، پنج گانه آن که شامل هپاتیت و هموفیلوس آنفلوآنزا است نیز اضافه شود، البته هپاتیت آن را به صورت جداگانه داریم ولی هموفیلوس آنفلوآنزا را نداریم که واردات آن را در برنامه‌ واکسیناسیون داریم. این دارو وارد شبکه‌ بهداشت شده است و در داروخانه‌ها وجود ندارد و برای کودکان و نوزادان استفاده می‌شود و تزریق آن به صورت رایگان است.