ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
پروفسور کردوانی:

بارورسازی ابرها نمی‌تواند زاینده‌رود را احیا کند/ زاینده‌رود بحرانی است

شهروندان:
پدر علم کویر‌شناسی با بحرانی‌ خواندن وضعیت زاینده‌رود گفت: بارورسازی ابرها نمی‌تواند زاینده‌رود را احیا کند.

پرویز کردوانیپرویز کردوانی در گفت‌وگو با خبرنگار محیط‌ زیست خبرگزاری تسنیم با توجه به تاکید رئیس جمهور در روز گذشته در خصوص وضعیت زاینده‌رود، اظهار د اشت: ارائه طرح‌های متفاوت برای احیای زاینده‌رود (بارورسازی برای احیا) اشتباه است؛ درواقع بارورسازی ابرها برای بارش باران اقتصادی نیست و باید این امر در زمستان صورت گیرد و حتماً قطر ابر ۲ کیلومتر بوده و دمای هوا منفی ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

وی با بیان اینکه با بارورسازی ابرها نمی‌توان زاینده‌رود را احیا کرد، گفت: انتقال آب به زاینده‌رود نیز طرح اشتباه دیگر است که باید بگویم آب زاینده‌رود اضافه نخواهد شد و باید آن را تنها برای شرب استفاده کنند و از پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز و صنعت بهره‌ ببرند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان آب زاینده‌رود را افزایش داد، افزود: آقای نوبخت ۲۱۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت ناشی از فقدان کشت به کشاورزان حوزه زاینده‌رود اختصاص داده است که کشاورزان این موضوع را قبول کردند.

پدر علم کویر‌شناسی با تأکید بر اینکه حفر چاه‌های بسیار اطراف زاینده‌رود امر اشتباهی بود که می‌توان گفت سطح آب چاه (۲۰۰ متر است) پایین‌تر از آب زاینده‌رود بوده آب زاینده‌رود به چاه‌ها منتقل می‌شود، افزود: قسمت اعظم آب زاینده‌رود مربوط به چهارمحال و بختیاری نیز است که با گسترش صنعت و شهرسازی و استفاده بیش از حد از آب زاینده‌رود ما شاهد وضعیت بحرانی برای این رود هستیم که باید استاندار فکر اساسی برای آن بیندیشد.

کردوانی با بیان اینکه تا شعاع ۵۰ کیلومتر اطراف اصفهان را صنعت فراگرفته است، اظهار داشت: امسال بهار وزیر نیرو مطرح کرده است که آب به شهر و صنایع داده شود و برای کشاورزان در اصفهان آب نداشته و هزینه آن را به کشاورزان می‌دهند که این خود فاجعه است، پس وضعیت این قشر چه می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت زاینده‌رود بحرانی است، ادامه داد: برای بهبود وضعیت زاینده‌‌رود باید میزان کشاورزی، صنعت و شهر‌سازی کاهش یابد، همچنین کشاورزان به‌سوی کشت با آب کم بروند.