ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیر عامل خانه هنرمندان ایران:

خرید پایان نامه دانشگاهی بی اعتباری علمی کشور را به دنبال دارد

شهروندان:
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با انتقاد از بی توجهی برخی دانشجویان به پایان نامه دانشگاهی گفت: خرید و فروش پایان نامه های دانشگاهی، موجب بی اعتباری نظام علمی کشور می شود.

خانه هنرمندانبه گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا، نخستین نشست بازخوانی پایان نامه های هنری دوره کارشناسی ارشد و دکتری شامگاه دیروز (چهارشنبه) با حضور ‘مجید سرسنگی’ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و ‘زهرا رهبرنیا’ عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرسنگی گفت: امیدوارم این نشست ها با تداوم خود بتواند تاثیر خوبی بر روی نظام آموزشی ما داشته باشد، چرا که نظام آموزش عالی ما در سال های اخیر بیشتر درگیر مسائل سیاسی بوده است و نتوانسته آن طور که شایسته است در پیشبرد علمی نظام آموزش عالی نقش پررنگی داشته باشد.

رئیس کمیته تخصصی هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت پایان نامه های علمی به عنوان یکی از اصلی ترین منابع پژوهشی افزود: در عرصه آموزش عالی، پایان نامه ها یکی از اصلی ترین منابع پژوهشی هستند، که بیشترین انرژی و تلاش پژوهشی هر دانشجو مصروف آن می شود.

وی ادامه داد: برخی از این پایان نامه ها نقطه ی آغاز بسیاری از تألیفات مهم و تأثیرگذار و مبدأ تکامل فکری و تجربی بسیاری از شخصیت های فلسفی، فرهنگی و هنری هستند، به عنوان یک نمونه می توان به هانس گئورگ گادامر یکی از نام آورترین فیلسوفان هرمنوتیکیِ قرن بیستم اشاره کرد که رساله دکتری­اش را زیر نظر هایدگر به انجام رساند و همین موضوع، شاید نقطه ی آغاز شکل گیری هرمنوتیک مدرن با تلفیق اندیشه های پدیدار شناختی بود.

سرسنگی در ادامه صحبت های خود به عدم توجه نقش پایان نامه و رساله ها در عرصه پژوهش در ایران پرداخت و گفت: متأسفانه در ایران چندان به نقش پایان نامه و رساله ها در عرصه ی پژوهش، و پتانسیل های جریان ساز آن توجه نشده است و اکثر آن ها بسیار زود فراموش و عموماً به بایگانی های راکد کتابخانه های دانشگاهی سپرده می­شوند. بعید می دانم که تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان از موضوع رساله استادان خود اطلاع داشته باشد، تا آن را الگو و سرمشق پژوهشی خود قرار دهد، یا با نقد آن راهی نو در مسیر فعالیت علمی خود بگشاید.

رهبرنیا: تاکید پایان نامه ها در دنیا به ابعاد عملی است

در ادامه این نشست زهرا رهبرنیا به ضرورت بازخوانی مجدد پایان نامه های هنری اشاره کرد و گفت: بازخوانی مجدد پایان نامه های هنری امکان بررسی و نقد دوباره آن ها را برای ما مهیا می کند .

وی ادامه داد، به طوری که با گذشت زمان و تغییر مباحث علمی و نظری و همچنین تغییر وضعیت اجتماعی، قطعاً بازخوانی مجدد این پایان نامه ها می تواند از یک سو کمبود و کاستی های آن ها را مشخص کند و از سوی دیگر نکات مثبت و کاربردی آن ها را در وضعیت امروز بیان کند، در واقع حقیقی ترین نقد، نقدِ خود فرد به پایان نامه خود است.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در ادامه افزود: در این نشست ها برخلاف محیط دانشگاه داور اصلی افرادی هستند که خود این پایان نامه ها و رساله ها را به رشته تحریر در آورده اند. دانشجویان دیروز که امروز خود به دانش آموخته تبدیل شده اند می توانند با مرور دوباره رساله پژوهشی خود در ادامه فعالیت علمی خود گام های موثر تری بردارند.

رهبرنیا با اشاره به پایان نامه های پژوهشی و علمی در رشته هنر در ایران گفت: پایان نامه کارشناسی در رشته هنر، بیشتر به صورت عملی است، در دوره کارشناسی ارشد هم نظری و هم عملی است اما در رشته دکتری تنها پژوهش ها به صورت نظری و تئوریک هستند.

وی خاطرنشان کرد: اما در سایر کشورها به ویژه در رشته های هنری، تاکید پایان نامه ها بیشتر بر ابعاد عملی است تا تئوری، چرا که بیشتر این پایان نامه ها در سیاست های کلان آن کشور مورد استفاده و توجه قرار می گیرند.

برچسب‌ها : , ,