ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نوشیدنی‌هایی برای یک خواب راحت

بی‌خوابی به قدری کلافه‌کننده است که هر کسی را به طرف مصرف قرص خواب‌آور می‌کشاند. استرس‌های روزمره و شرایط سخت زندگی شهری و مدرن باعث شده است که در سرتاسر جهان میلیون‌ها نفر خود را با مصرف قرص خواب‌آور به دست خواب بسپارند.

اما حتماً می‌دانید که این قرص‌ها عوارض جانبی زیادی دارند و در طولانی‌مدت به سلامتی آسیب می‌رسانند. خوشبختانه می‌شود برای گذراندن یک شب آرام به بعضی نوشیدنی‌ها اعتماد کرد. بهتر است که این نوشیدنی‌ها گرم باشند مانند شیر گرم با کمی عسل، دمنوش‌ها یا حتی دارچین. در این مطلب بیشتر درباره این نوشیدنی‌های آرام‌بخش و خواب‌آور صحبت می‌کنیم.

 

بادرنجبویه که با نام گیاه ملیسا نیز شناخته می‌شود یکی از اعضای خانواده نعناست. این گیاه خواص فوق‌العاده‌ای در مقابله با اینسومنیا (بی‌خوابی) و استرس دارد. برای تهیه دمنوش این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها کافی است که ۴/۵ گرم برگ خشک بادرنجبویه را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و با کمی شکر یا عسل میل کنید.

 

چای سبز دکافئینه (بدون کافئین) حاوی «تنانین» است که به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب کمک می‌کند. چون چای سبز معمولی برعکس عمل کرده و باعث ایجاد سرزندگی و بی‌خوابی می‌شود. اگر روزانه چای سبز می‌خورید بهتر است چای‌تان را قبل از ساعت ۴ تا ۵ عصر یا یک تا دو ساعت قبل از خواب مقداری چای سبز دکافئینه دم کرده و نوش جان کنید.

 

 

سنبل‌الطیب یا والرین یکی از گیاهان آرام‌بخش فوق‌العاده محسوب می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از عادت به این گیاه در کنار آن از دمنوش‌های دیگر نیز استفاده شود. برای تهیه دمنوش سنبل‌الطیب یک‌قاشق چای‌خوری از این گیاه را در ۲۰۰سی‌سی آب‌جوش ریخته و ۵ دقیقه دم کنید. این دمنوش به تسکین کمردرد و دردهای دیگر مناسب است.

 

دمنوش‌ها به‌ویژه دمنوش بابونه برای بهبود و مقابله با مشکلات گوارشی و اختلالات جزئی خواب موثر هستند. برای تهیه دمنوش بابونه ۱ قاشق غذاخوری گل خشک بابونه را در ٢٠٠ سی سی آب جوش ریخته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید. دمنوش را صاف کرده و با مقداری عسل به صورت گرم نوش جان کنید.

 

 

نوشیدن یک لیوان آب گیلاس (صبح و شب) باعث می‌شود که شما یک ساعت بیشتر بخوابید. گیلاس سرشار از ملاتونین است. این هورمون وظیفه تنظیم خواب را بر عهده دارد. نتایج پژوهشی که محققان آمریکایی انجام داده‌اند نشان می‌دهد بیمارانی که دچار اختلالات خواب هستند با نوشیدن آب گیلاس (صبح و شب یک لیوان) حدود ۸۴ دقیقه بیشتر می‌خوابند.

 

غالباً تصور می‌شود که نوشیدنی نارگیل محرک مغز است اما باید بدانید که این نوشیدنی باعث خوابی راحت می‌شود. ورزشکاران بیشترین استفاده را از آب نارگیل می‌کنند. چون نیروبخش و تامین‌کننده آب بدن است. آب نارگیل طبیعی در فروشگاه‌ها وجود دارد و شما می‌توانید شب قبل از خواب یک فنجان یا لیوان از این نکتار خوشمزه را سر بکشید.

 

شیر یکی از درمان‌های طبیعی و در دسترس برای داشتن خوابی راحت است. میزان بالای اسیدآمینه موجود در شیر خاصیت آرام‌بخشی دارد و هیچ نوشیدنی دیگری مانند آن به اضافه یک قاشق غذاخوری عسل نمی‌تواند شب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد. البته توجه داشته باشید که برخی افراد به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و با نوشیدن آن به نتیجه دلخواه نمی‌رسند.

 

روزنامه آرمان