ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
زنگ خطر بیماری از دو تا پنج سالگی نواخته می‌شود

سایه اوتیسم بر سر ۳۰ هزار کودک در خراسان رضوی

شهروندان:
در حالی که بیماری اوتیسم بر سر 30 هزار کودک در خراسان رضوی سایه انداخته برخی خانواده ها به دلیل ترس از انگ این بیماری به کودکانشان از شرکت در غربالگری اوتیسم شانه خالی می کنند و شاید نمی دانند از هر 10 هزار کودک ممکن است 60 نفر دچار آن باشند و با اهمال در این قضیه ممکن است زمان طلایی درمان از دست برود.

کودکاوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌ است.

اوتیسم در پسران شایع تر است

این اختلال در پسران شایع تر از دختران بوده وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.

این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر گذاشته و کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند.

این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد و در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود و در سیر رشد شناختی، تفکری و رفتاری کودک اختلال ایجاد می‌کند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی می گوید: درارتباطات فردی و اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است که گفتار نداشته یا زبان‌شان نرمال نباشد.

پرخاشگری از عوارض ظاهری افراد مبتلا به اوتیسم

حمیدرضا پور یوسف در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: آنها در ارتباط غیر کلامی مثل ارتباط چشمی هم مشکل دارند و گاهی با کودکان خجالتی اشتباه می‌شوند.

وی اضافه می کند: اشکال در حیطه تعامل اجتماعی به این معنی است که این افراد در دوست پیدا کردن، ارتباط کاری و فامیلی و تعامل با دیگران نیز منزوی و تنها هستند.

پور یوسف بی ‌قراری، پرخاش و ناآرامی را عوارض ظاهری این افراد بر می شمرد و می افزاید: از نظر حواس ظاهری، اوتیستیک‌ها ممکن است به بعضی محرک‌ها انعکاس شدید داشته یا بیش از حد مقاوم باشند مثل عدم احساس درد یا احساس لمس شدید که برای افراد عادی قابل درک نیست.

آلودگی‌های محیطی مؤثردر بروز یا افزایش اوتیسم

وی با اشاره به استثنائات اوتیسم می گوید: بعضی‌ها از اوتیستیک‌ها توان خارق‌العاده دارند و اعمال ریاضی را با سرعت انجام می‌دهند یا اینکه در مدت یک هفته یک زبان خارجی را یاد می‌گیرند و می‌توانند به آن زبان تکلم کنند.

پور یوسف اظهار می کند: این به خاطر آن است که یکی از حیطه‌های شناختی و مهارتی آنها رشد خارق‌العاده داشته و بقیه متوقف شده یا رشد بسیار اندک دارد.

وی می افزاید: بعضی محققین می‌گویند جوامع شهری و زندگی مدرن، به خاطر صنعتی بودن و آلودگی‌های محیطی در بروز یا افزایش اوتیسم مؤثرند به همین دلیل افزایش این بیماری در جوامع صنعتی، سرعت بیشتری دارد.

اوتیسم پیشگیری اولیه ندارد

پوریوسف تاکید می کند: اوتیسم پیشگیری اولیه ندارد و غربالگری، تشخیص و اقدامات توانبخشی برای جلوگیری از پیشرفت آن است.

وی می گوید: طرح غربالگری اوتیسم در راستای تشخیص و مداخله‌ی درمانی در روند این بیماری در کودکان انجام می‌شود.

.وی درباره میزان شیوع اختلالات اوتیسم در استان خراسان رضوی ابراز می کند: با آغاز طرح غربالگری پیش بینی می شود که میزان ابتلا ۶ دهم درصد یعنی ۶۰ نفر در ۱۰ هزار بچه باشد.

زمان طلایی درمان اوتیسم

پوریوسف می افزاید: تمام کودکان ۲ تا ۵ ساله در این طرح غربالگری خواهند شد تا زمان طلایی درمان اختلال اوتیسم را از دست ندهیم.

وی تصریح می کند: در استان حدود ۱۵۰ فرد دارای اختلالات اوتیسم وجود دارد که در حال حاضر۲ مرکز مشهد و یک مرکز روزانه طرقبه به ۷۰ اوتیسمی ۲ تا ۱۷ ساله خدمات ارائه می کنند.

پیش بینی ۳۰ هزار اوتیسمی در استان

پوریوسف درباره پیش بینی تعداد مبتلایان به اختلالات اوتیسم در استان می گوید: انتظار داریم براساس نرم جهانی حدود ۳۰ هزار اوتیسمی در استان داشته باشیم.

وی در باره لزوم شناسایی افراد دارای این اختلال اظهار می کند: ۵۰ درصد افراد دارای اوتیسم ممکن است عقب مانده ذهنی باشند اما ۵۰ درصد دیگر افرادی بوده که قابلیت آموزش و یادگیری مهارت دارند و می توانند درمان شوند.

اوتیسمی های نابغه

پوریوسف تاکید می کند: این افراد ممکن است هوش بالایی داشته باشند اما هوش آن ها در خدمت تعامل اجتماعی نیست و فقط یکی از حیطه های مهارتی آن ها رشد بیشتری دارد و گاهی این افراد با نابغه ها اشتباه گرفته می شوند.

وی درباره علت بروز این اختلال اظهار می کند: علت اصلی اختلال هنوز مشخص نیست ولی چند فرضیه مطرح شده که یکی از آن ها ژنتیک است. البته برخی افراد حوادث داخل رحم را موثر و برخی نیز جوامع شهری را مقصر می دانند که البته این فرضیه ای ثابت نشده است.

پوریوسف ابراز می کند: کودکی که نگاه چهره به چهره، تکلم یا بازی گروهی و بازی خلاقانه ندارد امکان ابتلای او به اوتیسم وجود دارد و هر گونه تاخیر در رشد شناختی و اجتماعی زنگ خطری برای ابتلا به اختلالات اوتیسم است.

وی تصریح می کند: اوتیسم، بیماری پیچیده‌ای با یک طیف وسیع است که شناخت و درمان آن نیاز به آموزش زیادی دارد.

یک کارشناس اوتیسم می گوید: ممکن است علائمی که بیمار از خود نشان می دهد آنقدر شدید نباشد که خانواده به مشکلی در فرزندشان پی ببرند.

محمد کتابی در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: هرچه سریعتر بیماری شناسایی شود احتمال درمان بیشتر خواهد بود ولی با بالا رفتن سن درمان سخت می شود و ممکن است کودک ه سمت عقب ماندگی ذهنی پیش برود.

مشکلات زیاد خانواده های کودکان اوتیسمی

خانواده‌هایی که کودک اوتیسمی دارند اگر آگاهی‌های لازم را نداشته باشند آسیب می‌بینند و هیچ گروه دیگری از نظر مشکلات، قابل قیاس با این خانواده‌ها نیستند.

اوتیسم یک بیماری پیش‌رونده در سطح جهانی است و بروز و ظهور این بیماری روز به روز بیشتر می‌شود و اگر مداخله کافی و مناسب در بیماری اوتیسم صورت نگیرد ممکن است کودک به طرف عقب‌ماندگی ذهنی پیش برود.

ملیحه زرین پور – مهر