ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

«جوانان» را فدای «ورزش» نکنیم

شهروندان – علی شکوهی:
آن روزهایی که بحث تشکیل وزارت ورزش و جوانان مطرح بود، برخی این نگرانی را داشتند که با تشکیل این وزارتخانه، عملاً بخش «ورزش» آن فربه تر شده و مساله «جوانان» بتدریج به فراموشی سپرده خواهد شد و دست کم در حاشیه قرار خواهد گرفت.

ورزش

متاسفانه این نگرانی درست بوده و اکنون که سال ها از تشکیل وزارت ورزش و جوانان می گذرد، باید اذعان کنیم که اصلی ترین دغدغه مسئولان این وزارتخانه، همان مواردی است که در سازمان تربیت بدنی سابق مورد توجه بودند و از آنچه در «سازمان ملی جوانان» مورد توجه بوده، اکنون خبری نیست.

واقعیت این است که جوانان را نمی توان در ورزش و فعالیت های تربیت بدنی خلاصه کرد. هم جوانان طیفی بزرگ تر از ورزشکاران را تشکیل می دهند و هم مسائل مبتلابه آنان، بسیار گسترده تر از آن است که بتوان در قالب بخشی از یک وزارتخانه، به ساماندهی آنها پرداخت.

«شورای عالی جوانان» و سپس «سازمان ملی جوانان»، تنها محلی برای شناسایی مسائل و مشکلات نسل جوان و ساختاری برای یافتن راه های حل این معضلات بوده اند والاتامین نیازهای این نسل، کار تمام وقت کلیه وزارتخانه هایی است که در کشور فعالند. واقعاً کدام وزارتخانه را می توان نشان داد که فعالیت هایش به حل مشکلات و معضلات نسل جوان جامعه مربوط نیست؟

جوانی طبق تعریف کلاسیک، از زمانی شروع می شود که بلوغ جنسی در فرد مشاهده می شود. در کشور ما به دلیل برخی ملاحظات، شاهد بلوغ زودرس در فرزندان خود هستیم و از آن طرف به دلیل محدودیت های خانواده و دولت ها، معضلات مرتبط با اشتغال و تحصیل و ازدواج هم بسیار دیر به سامان می شوند.

در سال هایی که سازمان ملی جوانان به صورت مستقل فعالیت می کرد، پژوهش های زیادی درباره گرایش های روحی و روانی، نیازهای مادی، پرسش های ذهنی و اساسا وضعیت نسل جوان جامعه ایرانی صورت گرفت که می توانست مبنای برنامه ریزی همه جانبه برای جوانان باشد. در دولت نهم و دهم، نقش این نهاد در عمل تضعیف شد و از مجموعه مطالعات صورت گرفته قبلی، برای برنامه ریزی استفاده نشد. با تشکیل وزارت ورزش و جوانان هم بهای اصلی به ورزش داده شد و کار برنامه ریزی برای حل مشکلات نسل جوان جامعه مغفول ماند.

از مجموع مطالعات صورت گرفته در مورد جوانان، معلوم می شود که آنان، یک دسته «مساله» دارند که باید حل شود و یک سلسله «سوال» دارند که باید به آنها پاسخ داده شود. وزارت ورزش و جوانان در دور جدید فعالیت خود باید به هر دو معضل فوق توجه جدی نشان دهد یعنی هم برای حل مساله های نسل جوان به کمک وزارتخانه های دیگر چاره اندیشی کند و هم به سوالات تلنبار شده اعتقادی، فکری و سیاسی آنان جواب دهد.

این کار با در حاشیه قرار دادن بخش جوانان در وزارتخانه مذکور شدنی نیست بلکه باید عمده بودجه و امکانات و فرصت مدیران و کارشناسان آن وزارتخانه به مقوله جوانان تمرکز یابد و حتی توجه به ورزش هم به عنوان تنها یک راه حل برای مشکلاتی تلقی شود که کارشناسان و صاحبنظران در مطالعات مرتبط با نسل جوان، مورد شناسایی قرار داده اند.

 منبع: ایران

برچسب‌ها : ,