ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قانون درست؛ اجرای نادرست

شهروندان – عبدالرحمن شاه‌حسینی*:
کسر امتیاز از تیم‌های متخلف از قوانینی است که در آیین‌نامه فیفا، اساسنامه فدراسیون فوتبال و آیین‌نامه کمیته انضباطی قرار دارد و این جریمه کاملا قانونی است، اما آنچه باعث می‌شود در این بین مشکلاتی پیش بیاید به مجریان قانون برمی‌گردد که زمان و نحوه اجرای مجازات اعمال‌شده را به‌خوبی نمی‌دانند.

ورزشهنر قانونگذار این است که به شرایط فوتبال و تاثیرگذاری این رای آگاه باشد. در آیین‌نامه فیفا و فدراسیون فوتبال برخورد با یک تخلف همیشه از مجازات خفیف آغاز و به شدید می‌رسد، مثلا در این موضوع تخلف تماشاگران از تذکر شفاهی و درج در پرونده شروع و با تذکر کتبی، جریمه نقدی، بازی در زمین بی‌طرف، محرومیت تماشاگران و کسر امتیاز ادامه پیدا می‌کند تا اینکه به سقوط تیم می‌رسد. اما در حال حاضر برای تماشاگران تیم‌های متخلف به یک‌باره بدون هیچ تذکر اولیه، یکی از شدیدترین مجازات‌ها در نظر گرفته می‌شود که همان کسر امتیاز است.

در فوتبال روز دنیا وقتی یک تیم را می‌خواهند محروم کنند، هیچ‌گاه از یک مجازات سنگین با اولین جرمی که انجام می‌دهند مقابله نمی‌شود، همان‌طور که در آیین‌نامه فیفا آمده است، اما در کشور ما به دلیل مدیریت اشتباه پنج‌ساله اخیر شاهد آن هستیم که رای‌هایی به یکباره صادر می‌شود که صدای بسیاری از دوستداران و اهالی فوتبال را در می‌آورد. این مجازات اعلام‌شده که کسر امتیاز است، ممکن است باعث شود که تیم‌های صعود‌کننده به لیگ‌قهرمانان آسیا و تیم‌های سقوط‌کننده به دسته پایین‌تر عوض شوند، پس مساله بسیار مهمی است.

همان زمان که مسوول کمیته انضباطی بودم، بارها اعلام کردم که یقه‌سفیدها که منظورم بعضی از مدیران بودند باعث می‌شوند عدالت در فوتبال رعایت نشود و متاسفانه این یقه‌سفیدها هنوز وجود دارند و عاملی می‌شوند که بعضی از قوانین، اینگونه اجرا شود که صدای بعضی مربیان بی‌صدایی مانند مجید جلالی را هم دربیاورد، به‌طور قطع اتفاقی افتاده که صدای این مربی بی‌صدا هم در آمده است.

یک سوال که این وسط باید از کمیته انضباطی پرسید این است که اگر دوباره تیم‌هایی که کسر امتیاز شدند تخلف کنند چه تنبیهی برای آنها در نظر می‌گیرند؟ واقعا باز هم حاضر می‌شوید از این تیم‌ها امتیاز کم کنید که به‌طور قطع با اعتراض شدیدتری روبه‌رو می‌شوید. به نظرم می‌شد با درنظرگرفتن مجازات کمتر همچنان تهدید امتیاز را بالای سر تیم‌ها نگه داشت، اما الان بعد از تخلف دوباره این پنج تیم متخلف، راهکار بعدی برای مجازات آنها چه چیزی خواهد بود؟ مساله‌ای که درمورد آن تدبیری اندیشیده نشده است و آن هم به‌طور قطع به‌خاطر مدیریت اشتباهی است که در فدراسیون وجود دارد.

* رییس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال

منبع: شرق

برچسب‌ها : ,