ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

توسعه شهری؛ مطالبه دیرینه شهر ایلام

شهروندان:
یکی از مهمترین معضلات شهر ایلام در حال حاضر وجود خیابانهای کوتاه و ترافیک زیاد است که باعث شده مردم برای عبور و مرور با مشکلات فراوان مواجه شوند.

ترافیکبه مهر، استان ایلام از زمره استانهای کشور است که با وجود داشتن شرایط ویژه از حیث نفت، گاز، کشاورزی، دامپروری و مرزی بودن تاکنون آنچنان که باید و شاید به آن توجه نشده یا در حال توسعه است.

این استان در زمان دفاع مقدس زخمهای فراوانی را بر پیکره خود دیده که البته بسیاری از آنها در دوران بازسازی ترمیم شد. با این حال به تعبیر تعدادی از مسئولان کشوری گذشته و حال، ایلام شهری افسرده است و نشاط آفرینی درآن ضروری است که باید مسئولان به آن توجه ویژه ای کنند و با اتخاذ تدابیری جامع، طراوات را به این خطه تاریخی و کهن بازگردانند.

شهر ایلام در سالهای گذشته به دلیل حضور مستقیم در هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین به دلائل بافت شهری آن دارای مشکلات عدیده ای است که نیازمند تحول اساسی در زمینه های مختلف است که شاید بتوان مشکلات آن را حل کرد.

البته تاکنون مطالعات بسیاری با کمک کارشناسان صورت گرفته و هزینه های بسیاری نیز صرف توسعه شهر، احداث پل های هوایی، عریض کردن خیابانها، اصلاح هندسی معابر،‌ خط کشی و جدول بندی خیابانها،‌ نصب علائم انجام شده ولی کافی نبوده که می طلبد مسئولان برای آینده آن برنامه ریزی مدونی داشته باشند تا بتواند در بلند مدت جوابگو باشد.

بی نظمی در خیابانهای ایلام

امروزه اولین چیزی که نظر هر مسافری را جلب می کند شلوغی خیابانها و بی نظمی ترافیکی در این شهر است و حتی در این شهر چند پارکینگ برای پارک خودروها وجود ندارد و مردم در این راستا با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که تنها پارکینگ شهرداری ایلام جوابگو نیست.

عواملی همچون کم عرض بودن پیاده روها و اشکالات فنی آنها یا افزایش بی رویه تعداد خودروها بسیار مهم و تأثیر گذارند. ولی از یاد نبریم که بسیاری از کلانشهرها ویژگی هایی همسان ایلام دارند که در اینجا باید به عاملی توجه کنیم که کمتر به آن اهمیت داده می شود عاملی که نقش بسیار مهم و شاید حتی مهمترین نقش را در ترافیک شهر ایلام ایفا می کند “فرهنگ ترافیک” است.

راهکاری برای حل ترافیک ایلام

شهردار سابق ایلام در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در طول سال گذشته بیش از۸۰ هزار متر مربع تعریض در معابر سطح شهر ایلام در قالب تفاهم نامه با ادارات و شهروندان ایلامی انجام شده که تا حدودی توانسته مشکلات ترافیکی این شهر را مرتفع کند.

خالق منصوری افزود: در سال گذشته سه خیابان جدید احداث از جمله خیابان جهاد در بلوار جنوبی حضرت امام (ره)،خیابان جهادکشاورزی در مصلی شهر ایلام،راه دسترسی کمربند شمالی به بلوار مدرس بازگشایی شده و دیوار سیلبند به طول۶۰۰ متر انجام شده که این در روانسازی ترافیک شهری موثر بوده است.

وی با بیان اینکه برای روانسازی ترافیک دو میدان جدید احداث شده و چندین میدان دیگر اصلاح هندسی شده است، اظهار داشت: شهرداری ایلام در طول چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام داده که خروجی آن باعث رضایتمندی شهروندان ایلامی شده است.

 

وی به زیبا سازی شهری اشاره کرد و تصریح کرد: در گام اول شهرداری ایلام تلاش می کند که نا زیبائیهای شهر ایلام را به روش ممکن حذف کند و در طول سال گذشته بیش از پنج هزار و ۵۰۰ متر نقاشی دیواری در سطح شهر ایلام انجام شده و در چهار راهها و میادین تابلو برای نصب پوستر و اعلامیه نصب شده تا از نازیبائیها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در طی دوسال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار متر آسفالت در سطح خیابانها، کوچه و انجام شده و همچنین تاکنون بیش از ۱۶ پارک محله ای در اقصی نقاط شهر ایلام احداث شده است.

ترافیک شهر ایلام نیازمند حوصله است

همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام به خبرنگار مهر گفت: اضطراب و بی حوصلگی معمولا از ریشه ها رانندگی تهاجمی است که خطر سانحه ترافیکی را افزایش داده و منجر به جرح یا فوت خود راننده و یا دیگران می شود.

سرهنگ محمد رسولی افزود: عدم رعایت حق تقدم، عدم رعایت فاصله طولی، سرعت بیش از۲۰ کیلومتر، خستگی و بی حوصلگی در ترافیک و استفاده از رفتار و حرکات توهین آمیز برخی از نشانه های رانندگی تهاجمی است.

وی اظهار داشت: برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده نیز یکی از حوادث مهم رانندگی است که بی توجهی رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی و عجله و شتاب بی مورد در هنگام رانندگی و نیز تردد عابر پیاده در سطح سواره رو خیابانها و محله های غیر مجاز از علل بروز حوادث عابران پیاده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از زمینه های بروز تصادفات کم توجهی راکبین موتورسیکلت به استفاده مناسب و بجا از این وسیله نقلیه و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از سرعت غیر مجاز و حرکات مخاطره آمیز است.

وی تصریح کرد: استان ایلام دارای منطقه کوهستانی است که تصادفات راکبین موتور سوار شدت بیشتری دارد و هر روز مشکلاتی برای آحاد مختلف جامعه بوجود می آید که باید راه حل اساسی برای این مهم چاره اندیشی شود.

وی تصریح کرد: آمار تصادفات رانندگی هشدار دهنده است، همه ساله عده ای از هموطنان به عنوان راننده یا سرنشین و یا عابر پیاده در سراسر کشور جان خود را در تصادفات از دست می دهند و همچنین خسارات سنگین و ضایعات جبران ناپذیری متوجه منابع اقتصادی کشور می شود که در این راستا آموزش گامی نخست برای کاهش تخلفات و تصادفات در جوامع امروزی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: همچنین برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده نیز یکی دیگر از علل بروز حوادث رانندگی است که بی توجهی رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی و عجله و شتاب بی مورد از سوی رانندگان وسیله نقلیه و تردد عابران پیاده از سطح خیابانها و محلهای غیر مجاز است.

سرهنگ رسولی با بیان اینکه در جوامع توسعه یافته فرهنگ سازی و اعمال قوانین بستر توسعه همه جانبه است، تصریح کرد: بهره مندی از همه ظرفیتها به ویژه فرهنگ سازی توسط فرهیختگان عرصه علم و ادب و هنر عاملی تاثیرگذار در بهبود رفتارهای مطلوب جامعه است.

وی تصریح کرد: گسترش فزاینده وسایل نقلیه و آلودگی های ناشی از آن و کشته و مجروحین انسانها در تصادفات ضرورت مشارکت های عمومی در این امر را می طلبد تا کشور عزیزمان ایران که مهد تمدن و فرهنگ است به همت شما فرهنگ سازان در آینده ای نه چندان دور همچون دیگر عرصه ها شاهد نظم و انضباط درونی و آرامش و امنیت بیشتر آن باشیم.

آموزش راهکاری مناسب برای حل ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: مقررات راهنمایی و رانندگی به عنوان اصلی ترین رکن اساسی و چرخه ترافیک برای بهبود وضعیت حمل و نقل کشور در جنبه مختلف مد نظر می باشد و همکاری آموزش و پرورش با پلیس در این خصوص اثرگذار است.

سرهنگ رسولی افزود: نقش معلمین جامعه به عنوان پیشتازان فرهنگی در زنجیره آموزش و فرهنگ سازی همیاران و اولیاء ضروری است تا تحت عنوان فرهنگ یاران ترافیک وارد عمل شده و روند تکاملی طرح همیاران پلیس جامه عمل پوشیده و با ظرفیت ایجاد شده در استقرار نظم و انضباط اجتماعی نقش آفرینی نماید.

وی اظهار داشت: یکی از مولفه های اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام، آموزش و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما، جراید و روزنامه ها، مدارس و ناوگان حمل و نقل عمومی است که از تمام توان و ابزارهای خود استفاده می کند تا بتواند گامی موثر را در این زمینه بردارد.

وی تصریح کرد: آموزش و توصیه های ترافیکی از طریق قبوض مشترکین آب و برق و گاز و تلفن یکی از روشهای نوینی است که این اداره در دستور کار خود دارد تا بتواند توصیه های ترافیکی را در همه خانواده های ایلامی گسترش دهد.

توسعه شهری در دستور کار قرار دارد

همچنین شهردار منطقه یک ایلام به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته سال تلاش و آبادانی در اقصی نقاط شهری بخصوص منطقه یک ایلام بوده که با همت و تلاش همکاران بسیاری از اهداف از پیش تعیین شده محقق شده است.

رمضان کرمی افزود: در طول سال گذشته در بخشهای عمرانی، ترافیکی،ف ضای سبز، خدمات شهری،زیبا سازی، بهسازی محیط،روان سازی و تسریع در انجام مراحل صدور پروانه ساختمانی و سایر امورات شهری اقدامات قابل توجهی انجام شده که خروجی آن باعث زیبا سازی شهری در زمینه های مختلف شده است.

وی تعریض و اجرای دیوار کشی محوطه های ادارات، اجرای ایستگاه های اتوبوس و تاکسی در خیابانهای سعدی شمالی وجنوبی، اصلاح هندسی محدوده میدان کشوری، خیام، چهار راه رسالت، ابتدای بلوار شهید صدوقی، بلوار مدرس، خیابان آیت اله حیدری و اجرای کنارگذرهای متعدد در سطح شهر را از جمله اقدامات موثر صورت گرفته در راستای روانسازی ترافیک بافت مرکزی شهر دانست که پس از تصویب طرحهای ذکر شده در شورای ترافیک شهرستان و استان اجرا شده اند.

وی اظهار داشت: ساماندهی پارکهای ایلام از جمله ملت، هفت تیر و تپه شاهد، اجرای ژئوبلوک حد شمالی میدان فاتحان میمک، آسفالت جدول گذاری و موزائیک فرش معابر، اجرای سیلبند،اتصال کمربندی شمالی به بلوار مدرس و نظارت بر اجرای پروژه های روگذر شهید داریوش رضایی نژاد و انتقال پساب تصفیه خانه شهر ایلام به پارک جنگلی چقاء سبز از پروژه های سال گذشته بوده اند که به اتمام رسیده یا با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی در حال اجرا هستند.

وی تصریح کرد: طراحی ادامه کمربندی شمالی از انتهای هانیوان تا ورودی دانشگاه ایلام و مطالعه زیرگذر تقاطع ۲۴ متری ولی عصر،سید الشهداء، اجرای دیوار و ژئوبلوک ورودی بلوار ولی محمد امیدی، اجرای طراحی داخلی میدان فاتحان میمک، اجرای طراحی داخلی میدان فاتحان میمک، اصلاح هندسی چهار راهی شهیده ربابه کمالی، جدول گذاری ادامه بلوار شهید صدوقی، ساماندهی پارکهای مثلثی شکل حاشیه خیابان حر، اجرای موزائیک فرش و جدول گذاری در تعداد دیگری از معابر سطح شهر از پروژه هایی هستند که در سال جاری شروع شده و یا در حال انجام است.