ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قانون «احقاق حقوق شهروندان قربانی ترور» اجرا شود

شهروندان:
چند روز قبل شاهد اتفاق ناگواری در مرز کشورمان با پاکستان بودیم. گروهک‌های معاند و تروریستی بار دیگر ایجاد ناامنی در مرزهای ایران را در دستور کار خود قرار دادند که منجر به شهادت 14تن از هموطنانمان شد.

دکتر فلاحت‌پیشهاما خواسته اصلی این اقدامات تروریستی چیست؟ چه افرادی صحنه‌گردان این حوادث هستند و چطور می‌توان با این حوادث و نفوذ تروریسم به کشور مقابله کرد؟ در این باره با دکتر حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه، استاد دانشگاه و نماینده سابق اسلام‌آباد غرب در مجلس به گفت و گو نشستیم تا تحلیل عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس را درباره حوادث اخیر شرق کشور جویا شویم. دکتر فلاحت‌پیشه از قانون حمایت از قربانیان ترور می‌گوید که در زمان مجلس هشتم تصویب شده و در عین حال خواستار اقدامات قاطعانه‌تر در برابر حامیان خارجی ترویست‌هاست.

  • آیا ارتباطی میان حوادث تروریستی ایران و اتفاقاتی که در کشورهای دیگر منطقه رخ می‌دهد، وجود دارد؟

حوادث تروریستی که این روزها علیه ایران شکل می‌گیرد را می‌توان به شکلی بازتابی از رفتاری که در کشورهای دیگر منطقه شکل گرفته، دانست. در روزهای اخیر لایه‌های زیرین تروریسم در منطقه و ارتباط سیاسی این تروریست‌ها با یکدیگر در حال افشا شدن است و دیگر نمی‌توان این حوادث را به صورت منفک از یکدیگر، تحلیل و تفسیر کرد. به نظر می‌رسد تروریست‌هایی از سراسر جهان به کمک بعضی دست‌های پشت پرده در حال لشکر کشی به منطقه هستند. بر اساس گزارش‌هایی که از سوریه به گوش می‌رسد تروریست‌هایی از ۸۳ کشور جهان در این کشور جمع شده‌اند و به اقدامات خرابکارانه مشغولند. این افراد شامل تروریست‌های فکری و تروریست‌های اسلحه‌ای هستند که سعی در ایجاد ناامنی در سوریه دارند.

  • مهم‌ترین کشورهای حامی تروریست‌ها کدامند؟

نقش دستگاه اطلاعاتی عربستان در وقوع این اتفاقات تروریستی بسیار پررنگ و غیرقابل کتمان است که بر حسب شرایط خاص، اقدام به حمایت از بعضی گروه‌های تروریستی می‌کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد میان حامیان فعلی تروریست‌ها و حامیان پیشین و کسانی که آنها را سامان داده بودند، اختلافات زیادی پیش آمده است که مهم‌ترین نمود این اختلافات، اظهارات «شاهزاده بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی است که بعد از عدم حمله آمریکا به سوریه، خواستار کاهش روابط سیاسی عربستان و آمریکا شده بود و این نشان می‌دهد که نیروهای تندرو و سلفی تا چه‌ اندازه در حکومت عربستان و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور نفوذ کرده‌اند.

  • می‌توان اختلاف عربستان و سوریه را با حوادث تروریستی اخیر شرق ایران مرتبط دانست؟

واضح است که طرف اصلی عربستان در مناقشه‌ای که امروز در منطقه وجود دارد، ایران است و موضوع اصلی این مناقشه نیز سوریه است. از این منظر می‌توان حوادث تروریستی روزهای اخیر ایران را با نگاهی موشکافانه‌تر تحلیل و بررسی کرد. آنچه روزهای گذشته در شرق کشور اتفاق افتاد و بنا بر ادعای عاملان آن حمایت از مردم سوریه بود، در حقیقت جنایتی بود در حمایت تروریست‌هایی که از ۸۳ کشور جهان در سوریه اقدام به رفتار خشونت‌بار می‌کنند.

  • برای مقابله با این رفتارهاعلیه کشورمان که این روزها مردم کشورمان را عزادار کرده است، چه اقداماتی ‌باید انجام شود؟

فکر می‌کنم برای مقابله با این حوادث تروریستی، ایران باید سریع و قاطع اقدامات متعددی را انجام دهد. اولین اقدام اینکه به عربستان و پاکستان و کشورهای دیگری که ممکن است تروریست‌ها از آن کشورها برای اجرای عملیات خرابکارانه خود استفاده کنند اخطار داده شود. بر اساس منشور سازمان ملل متحد در صورت سهل انگاری کشورهای همسایه، ایران می‌تواند به صورت مستقیم به تعقیب و مجازات گروه‌های تروریستی بپردازد. دوم اینکه نامه‌های رسمی ایران در اعتراض به رفتارهای این گروه‌های تروریستی به سازمان ملل متحد تحویل داده شود و در دهه‌ای که به عنوان مقابله با تروریسم نامگذاری شده از نهادهای بین‌المللی برای مقابله با این گروه‌های تروریستی کمک گرفته شود. سوم اینکه با بعضی از دولت‌های جهان که از نظر مقابله با تروریسم سلفی با کشور ما همفکر و همراه هستند، همکاری کنیم تا ریشه این رفتارها خشکانده شود. همانند تعاملی که در زمان حضور طالبان در منطقه با آمریکا داشتیم، در مقطع فعلی نیز می‌توان با کشورهایی که از رفتار خشونت‌بار سلفی‌ها آسیب دیده‌اند در یک ائتلاف سیاسی قرار گرفت. مبارزه با این گروه‌های تروریستی نیازمند یک عزم بین‌المللی است و به خاطر همپوشانی منافع ایران با آمریکا در این زمینه، می‌توان شکل‌گیری تعامل را به عنوان یک گزینه جدی بررسی کرد.

  • به نظر شما هدف اصلی تروریست‌ها از این دست اقدامات تروریستی چیست؟

انتخابات ۲۴ خرداد امسال نشان داد که ایران جزیره ثبات در منطقه است و مثل دیگر کشورهای منطقه امنیت آن به سادگی زیر سوال نمی‌رود. این ثبات که در انتخابات ریاست جمهوری تجلی یافت باید به لحاظ فیزیکی نیز وجود داشه باشد و در حال حاضر دشمنان ایران سعی دارند با نا امن کردن مرزها، امنیت فیزیکی کشور را تضعیف کنند. این اقدامات تروریستی هدفی جز تاثیرگذاری بر امنیت خارجی ما و کاهش قدرت مانور و چانه‌زنی دیپلمات‌های کشورمان در مذاکرات ۱+۵ و مذاکرات مشابه ندارند و باید در کشور ما نیز عزم جدی برای مقابله با این رفتارها در کشور وجود داشته باشد.

  • مهم‌ترین اقدامی که دولت و مجلس می‌توانند در این شرایط انجام دهند، چیست؟

متاسفانه قانون «احقاق حقوق شهروندان قربانی ترور» که در زمان مجلس هشتم به تصویب مجلس رسید، تا امروز مسکوت مانده و نمایندگان مجلس نهم و دولت باید بار دیگر برای اجرای این قانون تلاش کنند. این قانون می‌تواند از حقوق شهروندانی که در داخل و خارج کشور از حوادث تروریستی آسیب دیده‌اند حمایت کند. در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای این قانون وجود ندارد.

آرمان – میثم سعادت