ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
يک کارشناس ارشد صنعت حمل و نقلی:

ایمنی حمل و نقلی در رفاه می‌گنجد

شهروندان:
در حالی طی چند روز گذشته وزارت راه و شهرسازی پس از 40 روز برای علت سانحه آزادراه تهران ـ قم گزارشی منتشر کرد که یک کارشناس معتقد است ایمنی حمل و نقلی ایران در رفاه می گنجد و اگررفاه در همه فاکتورهای حمل و نقلی نهادینه شود سوانح کاهش خواهد داشت.

سانحه آزادراه تهران ـ قمشاید تا یک سال آینده سانحه مرگبار این محور که در نهایت با برخورد دو اتوبوس مخالف جهت و کشته شدن بیش از ۴۰ نفر انجامید در ذهن‌ها و خاطره‌ها باقی بماند. آزادراهی که کمتر چنین سانحه‌ای را شاهد بوده و کارشناسان می‌گویند این آزادراه طی ۳۵ سال گذشته مطابق با استاندارهای روز دنیا ساخته شده و امروز با این سانحه، اسم خود را جزو جاده‌های سانحه‌ساز در کشور ثبت کرد.

به گزارش CHN، چندی پیش وزارت راه و شهرسازی پس از ۴۰ روز و اندی علت سانحه مرگبار آزادراه تهران ـ قم را منتشر کرد.گزارشی که گفته می‌شود کمیسیون ایمنی راهها پس از برگزاری چندین جلسه به این نتیجه رسیده است.

در این گزارش در خصوص علت تامه تصادف آمده است: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره ۱ به علت بروز نقص فنی(دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ گردیده است و در ضمن در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن دربهای اتوبوسها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.

همچنین درگزارش نهایی کمیسیون ایمنی راه های کشور پیشنهاد شده است: وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری در سرعت مجاز اتوبوسها در آزادراه های کشور اقدام نماید. در این خصوص مقرر شد کمیته ای با مشارکت دستگاه های ذیربط در سازمان راهداری و حمل و نقل تشکیل و تصمیم سازی شود.

اما اینک سوال این است که فقط مشکل نظارت وزارت راه است و یا این‌که باز نشدن درها، ترکیدن لاستیک دلیل موجه‌ای است؟

اینکه اتوبوس‌ها و یا هر وسیله نقلیه دچار نقص فنی شوند می‌توان گفت این موضوع حداقل در ایران که گفته می‌شود تحریم‌ها فشار را بر حمل و نقل ایران تحمبل کرده طبیعی است اما تاکنون چقدر در مورد گاردیل‌های بین جهت موافق و مخالف و یا گنجاندن ایمنی در تمامی فاکتورهای موثر حمل و نقلی در کاهش سوانح ، سخنرانی و یا مشکلات آنها اصلاح شده است. همه آن‌چه عنوان شد شاید از مسائلی است که کارشناسان در کمیسیون ایمنی راهها بدان نپرداختند.چراکه در غیر این صورت باید نتیجه آن در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

از لاستیک گرفته تا ایمن نبودن جاده‌ها از جمله مسائلی است که رسانه‌ها پس ازاین سانحه به آن پرداخته و کارشناسان حمل و نقلی به تحلیل آن پرداختند.مسائلی که پیش از اعلام وزارت راه، بسیاری از مردم و کارشناسان در خصوص آن اتفاق نظر داشتند و این بیدن معنی است که وزارت راه مورد جدیدی را مطرح نکرده است.

“حسین وطن خواه” مشاور اداره کل آزادراهها و بزرگراههای کشور در خصوص سانحه آزادراه تهران ـ قم بهCHN ، گفت: « نباید وقتی یک اتفاق یا سانحه‌ای این چنینی رخ می‌دهد نگاههای جمعی متمرکز فقط روی یک موضوع متمرکز شود در حالی که برای هر اتفاق یا تصادفی علت های مختلفی وجود دارد.»

وی با اشاره به آن‌که مشکل حمل و نقل و تصادفات جاده‌ای و مخاطرات فقط مربوط به بخش مسافری نیست و نگاه ما باید جمعی باشد ابراز کرد: « گاردیل و نوع گاردیل از مهمترین فاکتورهایی است که می تواند منجر به جلوگیری برخورد از طریق جذب انرژی و هدایت وسیله نقلیه شود در حالی که در این آزادراه این اتفاق نیفتاد.»

وطن خواه در ادامه با اشاره به این‌که عوامل انسانی مهمترین فاکتور هرگونه سانحه حمل و نقلی‌است اذعان داشت: « به طور کامل عوامل انسانی را خیلی مهم می‌دانم اگر یک جاده با ۸ باند رفت و ۸ باند برگشت داشته باشیم ولی در کنار آن ساماندهی و مدیریت حمل و نقلی، نظارت و مدیریت پلیسی و خودداری های مردمی از لحاظ رعایت کردن موارد قانونی نداشته باشیم چگونه می توانیم یک مسیر ایده‌ال را کنترل کنیم.»

به گفته او، جاده، انسان و وسیله نقلیه هر سه مثل اضلاع هرمی هستند که در ایجاد یک سانحه موثرند اما نکته قابل تامل همان خطای انسانی است.

مشاور اداره کل آزادراهها و بزرگراههای کشور در ادامه به تبیین آئین‌نامه ایمنی راهها با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت راه و شهرسازی و پژوهشکده حمل و نقل اشاره کرد و یادآور شد: «این آئین‌نامه در قالب نشریه ۲۶۷ صفحه‌ای و ۷ جلدی در اختیار دست‌اندرگاران حوزه حمل و نقلی قرار گرفته تا از این طریق توسعه یافتگی پایدار در سایه بستر ایمن محقق شود.»

او با تاکید بر این‌که اگر ایمنی در حوزه حمل و نقل نهادینه شود سوانح به نویه خود کاهش می‌یابد ادامه داد: « باید نگاه‌ها به ایمنی ویژه باشد حال ایمنی می‌تواند در مقوله‌هایی چون شغل،اقتصادی و غیره باشدچراکه ایمنی در رفاه می‌گنجد.»

وی به آموزش مسافران به عنوان سرلوحه کاهش سوانح اشاره کرد و خاطرنشان کرد: « مردم باید به این موضوع که ایمنی در امر حمل و نقل واجب‌تر از هر چیزی است برسند در غیر این صورت به آن نتیجه‌ای که باید نمی‌رسیم.