ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

وزیر نیرو: انشعاب‌های برق را به‌خاطر شهروندان گران کردیم

شهروندان – آذر جزایری:
وزیر نیرو دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و تاکید کرد 70‌درصد خانوارهای ایرانی تنها سه‌هزارو500تومان در هر ماه قبض آب پرداخت می‌کنند. البته حمید چیت‌چیان در عین حال برای اثبات اظهارات خود به الگوی مصرف هم اشاره کرد و افزود: تنها خانوارهایی بیش از این رقم را پرداخت می‌کنند که پایبند به الگوی مصرف نیستند.

چیت‌چیاناین درحالی است که متوسط مصرف دوماهه آب یک خانوار چهارنفره بر اساس الگوی مصرف حدود ۶۰مترمکعب در نظر گرفته‌ شده که البته بسیاری از کارشناسان این رقم را بسیار پایین‌تر از الگوی مصرف مناسب یک خانوار می‌دانند. وزیر نیرو همچنین در پاسخ به علت افزایش قیمت انشعاب‌ها از ۲۵۰‌هزار‌تومان به ۸۵۰‌هزار‌تومان، دلیل این امر را در حل دغدغه مردم جست‌وجو کرد و معتقد بود این‌کار تنها در راستای ایجاد آرامش بیشتر برای مردم صورت گرفته است.

چیت‌چیان درحالی افزایش قیمت انشعاب را در همراهی با مردم جست‌وجو می‌کند که هفته گذشته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی وی را برای پاسخگویی به‌علت افزایش قیمت انشعاب‌ها فراخوانده بودند و از افزایش گلایه مردمی می‌گفتند. البته این عضو هیات دولت دلایل افزایش قیمت انشعاب را تشریح کرد که بخشی از آن متفاوت‌بودن قیمت انشعاب در شهرها و استان‌های مختلف و بعضا در یک کوچه بوده است.

به گفته حمید چیت‌چیان حتی پیش آمده که قیمت انشعاب دو همسایه در یک کوچه متفاوت بوده و همین امر باعث افزایش گلایه‌ها شده است. وزیر نیرو در عین حال هزینه انشعاب را در چند بخش مختلف تقسیم می‌کند و می‌افزاید در حال حاضر هزینه انشعاب که حدود ۷۵‌هزار‌تومان است ثابت است و این افزایش قیمت برای تامین وسایل اندازه‌گیری و نیروی انسانی هزینه می‌شود. به گفته وی، پیمانکارها و سازندگان تجهیزات به دلیل آنکه پول ساخت و نصب را دریافت نکرده بودند گاها در کار تاخیر می‌انداختند و همین امر باعث شده بود که برخی از انشعاب‌ها در شرایطی که دوسال از واریز مبلغ توسط متقاضی می‌گذشت اما انشعاب نصب نشده بود.

براساس اظهارات چیت‌چیان بدهی شرکت‌های توزیع به سازندگان کنتور به حدود ۶۰میلیارد‌تومان رسیده بود که با افزایش قیمت انشعاب‌ها سعی شد مشکلات را برطرف کرده تا شخصی که برای ساخت چند واحد سرمایه‌گذاری کرده یک تا دوسال معطل انشعاب نماند و نارضایتی مردم در این خصوص کاهش یابد.

چیت‌چیان درحالی این مشکلات را دلیلی بر افزایش قیمت انشعاب می‌داند که برخی از کارشناسان معتقدند علت افزایش قیمت انشعاب‌ها کمبود منابع مالی وزارت نیرو است چرا که تنها درآمد وزارت نیرو در حال حاضر درآمد ناشی از انشعاب‌هاست که مستقیما به دست نیرویی‌ها می‌رسد. زیرا در حال حاضر مبالغ واریزی قبض‌های برق مردم به خزانه در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای واریز یارانه نقدی قرار می‌گیرد و تنها راه وزارت نیرو برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود افزایش قیمت انشعاب و دریافت نقدی این وجوه از دست مردم بوده است. چرا که در حال حاضر دولت برای پرداخت یارانه نقدی خود ماهانه با هزارمیلیارد‌تومان کمبود بودجه مواجه می‌شود اما به نظر می‌رسد به دلیل آنکه روحانی نتوانسته وزیرنفت را مجاب به اختصاص درآمد قبض‌های گاز برای تامین یارانه نقدی کند، در حال حاضر فشار تامین منابع مالی یارانه نقدی بر دوش وزارت نیرو افتاده و این وزارتخانه نیز راه‌حل خود را به‌جای دفاع از وضعیت خود در دولت در افزایش قیمت انشعاب جست‌وجو کرده است.

چیت‌چیان همچنین درخصوص تکلیف مپنا در پاسخ به این سوال که این وزارتخانه دیگر سهامی در این شرکت در اختیار ندارد و از چه زاویه‌ای به این شرکت تکلیف می‌کند تاکید کرد ما از بخش حاکمیتی به مپنا دستور می‌دهیم و این ربطی به بعد مالکیتی ندارد.

از سویی دیگر وزیر نیرو درخصوص سد سلما و احتمال بحران بی‌آبی در خراسان رضوی از تلاش با افغانستان برای رفع این بحران خبر داد. درحالی‌که مقامات افغان از عدم تمایل برای مذاکره با ایران درخصوص این سد خبر می‌دهند در عین حال بر اساس اظهارات مسوولان احداث این سد، در سال ۲۰۱۴ این سد وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد که منجر به خشک‌شدن سد دوستی و نرسیدن آب به منطقه خراسان رضوی ایران می‌شود.

شرق