ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آيدين آغداشلو:

دولت به تنهایی مسئول کاهش اقبال به کتاب نیست

شهروندان:
یک هنرمند معتقد است نباید هر جایی یقه دولت را گرفت که باید چنین و چنان بکند و همه مسئولیت کاهش اقبال جامعه به کتابخوان بر عهده دولت نیست.

آیدین آغداشلوبه گزارش مهر، آیدین آغداشلو نقاش عدم اقبال مردم نسبت به کتاب را نتیجه برنامه‌ریزی نادرست فرهنگی و آن را وظیفه کسانی دانست که مسئولیت حراست و معرفی فرهنگ معاصر و گسترش آن را در میان مردم دارند.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی درست فرهنگی به نتیجه مورد نظر یعنی گسترش مطالعه در جامعه می‌رسیم، گفت: البته برخی مسائل وجود دارد که به برنامه‌ریزی فرهنگی مرتبط نیستند و از آن جمله می‌توان به گسترش روزافزون اینترنت در دنیای امروز اشاره کرد که تا حدودی جای مطالعه را نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا گرفته و سبب شده کتابخوانی به مفهوم گذشته وجود نداشته باشد.

آغداشلو با اشاره به گرانی کاغذ اظهار کرد: وضعیت اقتصادی موجب افزایش قیمت کاغذ شد و گرانی کتاب را در پی داشت که باید با برنامه‌ریزی فرهنگی آن را جبران کرد. به اعتقاد من هفته کتاب بهترین موقعیت برای اجرای طرح‌های حمایتی مسئولان از مقوله کتاب و کتابخوانی است.

وی همچنین درباره نقش دولت در گسترش کتابخوانی نیز ابراز کرد: من معتقدم نباید هر جایی یقه دولت را گرفت که باید چنین و چنان بکند. دولت قرار نیست هر کاری بکند و گاهی اوقات نیز اتفاقاً دولت نباید کاری کند.

آغداشلو هم چنین تاکید می‌کند به جز مسائلی که به درون جامعه ارتباط دارد، نقش دولت برای حمایت از کتاب و گسترش مطالعه می‌تواند در زمینه قیمت کتاب موثر است.

وی در پایان گفت: نحوه پخش کتاب نیز اهمیت بسیاری دارد، اینکه کتاب فروشی‌ها به چه نحوی عمل می‌کنند و چه حمایتی از آن‌ها صورت می‌شود زیرا پخش کتاب نیز یکی از حوزه‌هایی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «کتاب آینه فرهنگ و فرزانگی» از ۲۵ آبان ماه تا ۲ آذر ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها : , ,