ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

به آمبولانس‌ها اجازه عبور دهید

شهروندان:
گزارش جدیدی با عنوان« آمبولانس‌ها و مراقبت‌های پیش‌بیمارستانی در موقعیت‌های خطرناک» روش‌هایی را برای ایمن‌‌سازی هرچه بیشتر مراقبت‌های پیش‌بیمارستانی و خدمات آمبولانس که در شرایط خشونت‌آمیز درگیری فعالیت می‌کنند ارایه می‌دهد.

آمبولانس‌این گزارش در شورای نمایندگان جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سیدنی استرالیا عنوان شد. گزارش مذکورکه توسط جمعیت صلیب سرخ نروژ و با حمایت کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ نوشته‌شده است تجارب میدانی را در بیش از ۲۰ کشور مختلف جمع‌آوری کرده است. ایو دکور، مدیر کل کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ می‌گوید: «در سال‌های اخیر، مرتبا در

اقصا نقاط جهان از عبور آمبولانس‌ها ممانعت شده یا به آنها حمله شده ‌است: در افغانستان، کلمبیا، لبنان، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، لیبی، یمن و سوریه. این گزارش قصد ندارد راهکاری جادویی در این‌خصوص ارایه کند. هرچند، مراحلی عملی وجود دارد که مقامات، ارتش و همچنین ارایه‌کنندگان مراقبت‌های درمانی می‌توانند بکارگیرند. حتی در اوج درگیری‌های خشونت‌آمیز نیز روش‌هایی برای کاهش خطراتی که واکنش‌دهندگان اولیه را تهدید می‌کنند وجود دارد.»

این مراحل شامل تقویت قوانین ملی حامی خدمات آمبولانس، هماهنگی بهتر با مقامات دولتی، نظامی و … ، و بکارگیری بهترین تجارب عملی (مثل اجتناب از استفاده‌ اسکورت مسلحانه برای آمبولانس‌های غیرنظامی و حصول اطمینان نسبت به ارایه‌ آموزش‌‌ها و تجهیزات مناسب برای کارکنان درمانی) از کشورهایی که با چنین مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند است.

برای تضمین امنیت کارکنان درمانی، نشان‌دادن هویت آنها به‌تنهایی کافی نیست. توصیه‌ اصلی این گزارش ایجاد اعتماد درون جامعه است. جورج کتانه، دبیرکل جمعیت صلیب سرخ لبنان اینچنین توضیح می‌دهد: «کشته‌شدن ۱۲ داوطلب صلیب‌سرخ پیش از ۱۹۸۷ در لبنان باعث شد دریابیم که بی‌طرف‌بودن در حقیقت کافی نیست و علاوه‌بر آن لازم است تا به‌‌عنوان بی‌طرف شناخته شوید. ایجاد چنین حسی کار دشواری است که نیازمند تلاشی یکپارچه و اندیشمندانه در تمامی سطوح است.

از دیگر توصیه‌های کلیدی، ترویج پذیرش و اجرای قوانین داخلی در خصوص نشان‌های صلیب سرخ و هلال احمر است که سوءاستفاده‌کنندگان از این نشان‌ها را تحریم می‌کند. مدزهارلم، رئیس بخش حقوق بین‌الملل صلیب‌سرخ نروژ می‌گوید: هنگامی‌که نشانه‌های متمایزکننده با بی‌پروایی نادیده گرفته می‌شوند، سایر تمهیدات تنها می‌توانند حمایت محدود ایجادکنند. در شکل ایده‌آل، در وهله اول باید از وقوع خشونت‌ها پیشگیری شود، چالش اصلی یافتن راه‌های رسیدن به این هدف است. برای شروع، لازم است تا اطلاع‌رسانی در‌خصوص هزینه‌های انسانی هولناک خشونت علیه پرسنل و تاسیسات مراقبت‌های درمانی افزایش یابد. باید فرهنگ مسئولیت‌پذیری در بین تمامی آنهایی که با این موضوع ارتباط دارند شکل گیرد.

این توصیه‌ها در پاسخ به چالش‌های مختلف، از ممانعت از انجام کار تا حملات مستقیم در جنگ و دیگر شرایط اضطراری، که واکنش‌دهندگان اولیه با آنها روبه‌رو هستند، ایجاد شده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ این اطلاعات را از ۱۴۰۵ حادثه‌ مشابه در ۲۲ کشور بین ژانویه ۲۰۱۲ و جولای ۲۰۱۳ جمع‌آوری کرده ‌است. در ۲۱۴ مورد ۲۷۰ آمبولانس تحت تاثیر شرایط درگیری قرار گرفته‌اند؛ دراغلب موارد آمبولانس‌ها یا در هنگام تردد برای ارایه‌ کمک‌های اولیه و مراقبت‌های درمانی متوقف شده‌اند یا در حرکت آنها تاخیر ایجاد شده ‌است.

 شهروند

برچسب‌ها : ,