ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۵۹ درصد تهرانی‌ها از سربازی معاف می‌شوند

شهروندان:
پیشنهاد به وزارت بهداشت درباره اعزام به سربازی، نامه‌نگاری برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات سربازی با فرمانده ناجا، ارزش و جایگاه بسیج، ارتباط بین اعزام‌ها و معافیت‌ها در تهران و سایر شهرها و ضرورت اصلاح خلاء‌های قانونی در سیستم سربازی از مهم‌ترین مواردی است که سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش «فرماندهان و معاونان وظیفه عمومی سراسر کشور» به آنها اشاره کرد.

احمدی مقدمایسنا نوشت؛ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، با اشاره به سربازان معتاد خاطرنشان کرد: نمی‌توان به یک سرباز معتاد گفت که به سربازی نیاید تا دیگران معتاد نشوند بلکه باید در محیط سربازی شرایطی را فراهم کرد که وی اعتیادش را ترک کند و درمان شود. رئیس پلیس کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت در حوزه سربازی افزود: در بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد که ۴۱ درصد از مشمولان تهرانی اعزام شده‌اند و مابقی دیگر معاف شده‌اند که باید پرسید آیا تهران شهری بیماری زاست که این همه معاف شده‌اند؟ فرمانده ناجا اضافه کرد: این درحالی است که به نظر می‌رسد فردی که در پایتخت حضور دارد با پیگیری‌های فراوان و دسترسی به برخی از مسئولان می‌تواند به سربازی نرود اما یک روستایی باید به سربازی برود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که با راه‌های قانونی و غیرقانونی عده‌ای از خدمت سربازی فرار کرده یا محل خدمت را خودشان انتخاب کنند، افزود: عدالت فقط این نیست که ما در نیت نخواهیم که تبعیض انجام شود. وی اضافه کرد: وقتی با دقت به موضوع نگاه می‌کنیم دیده می‌شود که هرچه از مرکز کشور به نواحی مرزی می‌رویم سربازان متعلق به خانواده‌های فقیرتر و محروم‌ترند. فرمانده ناجا درعین حال اضافه کرد: البته ما در این باره دستوری نمی‌دهیم، اما شاید در مقررات ما مشکلی وجود دارد و باید دید که چه اتفاقی در سیستم رخ داده که روستایی‌ها و افراد محروم به مرزبانی می‌روند و بچه‌های تهران یا معاف می‌شوند یا در جایی راحت به سربازی مشغول می‌شوند.

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه باید راه‌های دررو در سربازی گرفته شود، افزود: یکی از مسئولان کشوری نامه‌ای به من داد که در آن از من خواسته بود تا یکی از سربازان به شهر خودشان بازگردد که من از وی دلیل را خواستم و این مسئول در پاسخ به من تنها مدعی شد که حالا ما از شما یک خواهش کردیم که من نیز با این درخواست موافقت نکردم. به گفته احمدی‌مقدم حتی به هنگام درخواست نمایندگان مجلس و نامه‌های آنان نیز از آنان خواسته می‌شود تا با ذکر دلیل موضوع را شرح دهند که البته در این بین نیز باز پلیس تحقیق می‌کند.

فرمانده ناجا اضافه کرد: البته عمدتا کسی برای معافیت درخواستی از ما ندارد. رئیس پلیس کشور بار دیگر تاکید کرد که تنها اراده انجام اجرای عدالت کافی نیست و باید خلا‌ها را در این حوزه یافت و آن را پوشش داد. وی با اشاره به شهدای مرزبانی در سراوان تصریح کرد: این شهدای عزیز عمدتا از خانواده‌های مستضعف و متدین بودند که البته همانند دوران دفاع مقدس اگر خدمت داوطلبانه بود نیز آنان به همین مناطق می‌رفتند.

وی درباره برخی اظهارات که به‌کارگیری سربازان در استان محل سکونت خودشان را مورد انتقاد قرار داده بود نیز گفت: در پاسخ به این انتقادات که علت آن را پارتی‌بازی با سرباز در محل سکونتش اعلام می‌کردند باید گفت که پس در این صورت در کشورهایی که از برخی از شهرهای ما کوچک‌ترند باید از خارج از کشور سرباز بیاورند! به‌گفته احمدی مقدم اگر در حال حاضر به سربازان گفته شود که جابه‌جایی آزاد است یک‌سوم از آنان جابه‌جا خواهند شد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه اعتبارات نیز در حوزه سربازی باید مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای هدفگذاری شود تا کف مطلوب‌ها را در تمامی حوزه‌ها به شکل یکسان دریافت کنیم. رئیس پلیس کشور مهم‌ترین خبر خوش حال حاضر برای سربازان را ارائه خدمات الکترونیک و انجام اقدامات برای مطلوب سازی محیط خدمتشان اعلام کرد.

احمدی‌مقدم ارائه خدمات الکترونیک در حوزه سربازی و همچنین تلاش‌های انجام شده برای مطلوب سازی محیط خدمتی سربازان را از خبرهای خوش برای آنان عنوان کرد و گفت: در بحث افزایش حقوق نیز چون بودجه سال آینده بسته نشده درحال حاضر نمی‌توان اظهارنظری کرد. فرمانده ناجا با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به سمت مطلوب‌سازی سربازی حرکت کنیم خاطرنشان کرد: باید امکان رشد در سربازی وجود داشته باشد و فرد احساس نکند که در این مدت از میسر زندگی خود دور می‌افتد.

برچسب‌ها : ,