ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

محیط زیست یک دغدغه ملی است

شهروندان – مهدی مکارمی:
در هفته‌های اخیر حفظ محیط زیست به یکی از دغدغه‌های مهم مردم در شهرها و استان‌های مختلف کشور تبدیل شده است. اوضاع نامناسب محیط زیست در یک دهه گذشته و امیدواری ایجاد شده پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برای بهبود این وضعیت، از جمله دلایل گسترش انعکاس دل‌نگرانی‌های زیست محیطی مردم و دوستداران محیط زیست بوده است.

مهدی مکارمیبا این وجود در پاره‌یی از موارد که چالش محیط زیستی با دو یا چند استان مرتبط می‌شود نگاه‌های محلی، استانی و منطقه‌یی بر دغدغه محیط زیستی چیره می‌شود و شاهد برخی بحث‌های غیرسازنده در این زمینه هستیم. در چنین مواردی متاسفانه، رقابت‌هایی منفی شکل می‌گیرد و اصل موضوع که محیط زیست است به حاشیه می‌رود.

باید توجه داشت که امروزه دغدغه حفظ محیط زیست، یک دغدغه ملی و بلکه فراملی است. وضعیت محیط زیست بر کیفیت زندگی آحاد شهروندان در سراسر جهان تاثیرگذار است.

همچنان که افزایش گازهای گلخانه‌یی در هر نقطه از دنیا، بر زندگی همه انسان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، تخریب تالاب‌ها و بحران ریزگردها تنها در یک کشور قربانی نمی‌گیرد و آلودگی هوا دیگر بحرانی محدود به یک یا چند شهر نیست.

بر همین اساس است که پرداختن به موضوعات محیط زیستی با رویکردهای متعصبانه محلی می‌تواند دغدغه حفظ محیط زیست را دچار انحراف کند. معنی این سخن این نیست که جوامع بومی و محلی و فعالان محیط زیستی در مناطق مختلف نسبت به حفظ محیط زیست پیرامونی خود حساس نباشند یا فعال نباشند بلکه مساله این است که این دغدغه از منظری ملی و حتی فراتر از آن مورد توجه قرار بگیرد.

اگر دریاچه ارومیه باید حفظ شود چون امروزه بر این باوریم که حفظ محیط زیست یک ضرورت ملی است. تالاب‌های هورالعظیم، انزلی، گاوخونی و… چون سرمایه‌های ملی هستند باید از آنها صیانت کرد. کارون، سرمایه خدادادی ملی است و باید از هر طرح و اقدامی که به آن آسیب می‌زند جلوگیری شود. ریزگردها امروزه استان‌های مختلف کشور را درمی‌نوردد و به یک نگرانی ملی تبدیل شده است و رفع این مشکل خواسته ملی است. زاینده‌رود باعث سرزندگی اکوسیستم‌هایی در طول مسیر خود است و احیا و حفظ آن خواسته ملی است.

دوستداران محیط زیست در سراسر دنیا علایق و نگرانی‌ها و اندیشه‌هایی مشترک دارند. وقتی یک آلودگی نفتی در گوشه‌یی از خلیج فارس اتفاق بیفتد همه دوستداران محیط زیست کشورمان ناراحت می‌شوند همان‌گونه که آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس دل همه دوستداران محیط زیست کشور را به درد می‌آورد.

همه اکوسیستم‌ها، زیستگاه‌ها، رودخانه‌ها و محیط طبیعی کشور برای دوستداران محیط زیست در تمام ایران عزیز است و آنها خود را مدافع همه این محیط و منابع زیستی می‌دانند.

همین نگاه در زمینه تمامی چالش‌های محیط زیستی کشورمان باید حاکم باشد. دوستداران محیط زیست، باید دغدغه حفظ محیط زیست را دغدغه‌یی ملی بدانند و صرفا به طرح مباحث و نقطه نظرات کارشناسی در حوزه محیط زیست بپردازند و مباحث اختلافی میان مناطق و استان‌های مختلف را در طرح نظرات و دیدگاه‌های محیط زیستی خود دخالت ندهند. اگر در جایی با اجرای طرح و پروژه‌یی به دلیل آسیب‌های محیط زیستی مخالفت می‌کنند این مخالفت را از نقطه نظری ملی بدانند و حفظ محیط زیست را حق شهروندی همه شهروندان ایرانی بدانند.

نباید فراموش کرد که دوستداران محیط زیست در سراسر ایران یاران یکدیگرند، همگی یک آرمان دارند و حول همین محور باید گام‌های مشترک و بلندی را بردارند.

برچسب‌ها : ,