ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

محرومیت در روستای گنداب؛ روستایی که آب شرب آن گوگردی است

شهروندان:
روستای گنداب، مکانی در حد فاصله کوهی مرتفع و دره ای عمیق که مردمانش آب آشامیدنی شان مملو از گوگرد است و محرومیت بر چهره زندگی آنها چنگ انداخته است در این روستا مشکلات تحصیلی و بیکاری جوانان را به سمت مهاجرت به شهرهای بزرگ سوق می دهد.

روستای گنداب در ۱۵کیلومتری شهرستان آبدانان از سمت شهرستان دره شهر قرار گرفته است، روستایی که آب شرب آن گوگردی است و همین باعث شده بیشتر مردم روستا مشکل کلیوی پیدا کنند و حتی کار بعضی از آنها به پیوند کلیه هم کشیده شده است.

روستایی که آخرین مدرک تحصیلی جوانان آنها به خصوص دختران تا سوم راهنمایی است چرا که نبود دبیرستان در این روستا از یک طرف و عدم وجود بضاعت مالی از طرفی دیگر باعث شده بیشتر خانواده ها توان فرستادن فرزندان خود به شهرستان آبدانان برای ادامه تحصیل را نداشته باشند.

روستایی که بیشتر مردمانش کشاورز و دامدار هستند، دامدارنی و کشاورزانی که به خاطر خشکسالی های اخیر بیشتر آنها بدهکار شده اند و توان باز پرداخت وامهای خود را به بانکها ندارند.

روستایی که یک طرف آنها دره و طرف دیگر کوه بلندی قرار گرفته است در این روستا خبری از سالن ورزشی نیست و ورزش کردن به عنوان یک آرزو برای جوانان این روستا تبدیل شده است روستایی با ۲۲۰ خانوار و یک هزار و ۱۶۰ نفر جمعیت چشم انتظار همت مسئولین هستند.

آب شرب روستا گوگردی است

روح اله اسد پور ساکن روستای گنداب به خبرنگار می گوید: این روستا از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و متاسفانه طرح هادی آن به درستی اجرا نشده است.

وی اظهار داشت: در این روستا خبری از دبیرستان برای ادامه تحصیل دانش آموزان نیست و به ناچار بعضی خانواده ها فرزندان خود را به شهر آبدانان می فرستند تا ادامه تحصیل بدهند که به مشکلات مالی فراوانی برمی خورند و عده ای هم ترک تحصیل می کنند.

این جوان ۳۵ ساله گندابی گفت: متاسفانه بر اثر گوگردی بودن آب شرب روستا یکی از کلیه هایم را از دست دادم و همین باعث شد که من پیوند کلیه انجام بدهم و این آب تهدید بزرگی است برای تمام روستا چراکه بیشتر افراد در این روستا مشکل کلیوی دارند.

وی عنوان کرد: عمده ترین مشکل روستا بیکاری جوانان روستا است چرا که جمعیت روستا جوان و همه آنها هم دنبال شغل هستند و شغل بیشتر مردم روستا کشاورزی و دامداری است که در سالهای اخیر خشکسالی ها باعث شده مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید و بیشتر جوانان این روستا در تهران کارگری می کنند.

وی افزود: در سالهای اخیر خانوارهایی به خاطر مشکلات از روستا مهاجرت کرده اند و به عنوان یک جوان انتظار دارم مسئولان بیشتر به مشکلات روستا توجه کنند و این انتظار زیادی نیست.

سوم راهنمایی آخرین مدرک تحصیلی جوانان در روستا است

حجت الله براری ریئس شورای روستای گنداب به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات روستا که باید در الویت کار مسئولین باشد چاره اندیشی برای دفع آب های سطحی روستا است.

وی عنوان کرد: امکانات خانه بهداشت این روستا بسیار کم است که انتظار داریم مسئولان در این راستا توجه جدی داشته باشند.

رئیس شورای روستای گنداب اظهار داشت: مشکل ضعف ولتاژبرق یکی از موضوعاتی است که باعث شده مشکلاتی عدیده ای برای مردم روستا به وجود بیاید و چندین بار برای حل این مشکل به مسئولان مرتبط مراجعه کردیم که متاسفانه تاکنون اقدام در این راستا صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: در این روستا ۲۲۰خانوار باجمعیتی بالغ بر یک هزار و ۱۶۰ نفر اسکان یافته اند که شغل اکثر آنها کشاورزی و دامداری است از این رو توجه به این قشر نیازمند توجه جدی و ویژه مسئولان است و فشار بانک ها برای پرداخت اقساط به کشاورزان مشکلات زیادی برای آنها به وجود آورده است.

براری تصریح کرد : اجرای کامل طرح هادی ، جدول کشی ، روشنایی معابر ، نبود دبیرستان برای ادامه تحصیل از مشکلاتی اساسی روستا است که مسئولین باید توجه جدی در این خصوص داشته باشند.

وی گفت: جوانان این روستا تا مقطع سوم راهنمایی تحصیل می کنند چرا که نبود دبیرستان باعث شده که خیلی از آنها ادامه تحصیل ندهند.

صدای محرومیت مردم روستا را به گوش مسئولین کشوری برسانید

عبدالله شاه اسد پور پیرمرد ۸۰ساله ساکن روستای گنداب به خبرنگار مهر گفت: من متولد این روستا هستم، حدود ۱۰سال است که هفت هزار متر مربع زمین برای احداث دبیرستان از طرف مردم روستا اهدا شده است که متاسفانه هنوز از سوی مسئولین اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: بچه های ما مجبورند برای ادامه تحصیل با سرویس کرایه ای به شهر آبدانان بروند و این امر باعث مشکلات فراوانی برای خانواده ها الخصوص دانش آموزان دختر شده است.

وی عنوان کرد: آب شرب این روستا گوگردی است و مردم روستا سالهاست از این آب استفاده می کنند و اگر فردی به عنوان مهمان به روستا بیاید نمی تواند از آب شرب آن قطره ای بخورد چون غیر قابل خوردن است.

وی عنوان کرد: متاسفانه تمام اعضای خانواده ام به خاطر استفاده از آ ب روستا دچار مشکلات کلیوی شده اند و بارها نامه به مسئولین الخصوص نماینده مردم نوشته ام ولی تاکنون جوابی دریافت نکرده ام انتظار داریم که شما به عنوان خبرنگار صدای محرومیت روستای ما را به گوش مسئولین کشوری برسانید ماهم به عنوان یک ایرانی حق استفاده از امکانات داریم.

وی عنوان کرد: متاسفانه بیشتر جوانان روستا مشکل اشتغال دارند و افرادی هم که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند دارند کارگری می کنند.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر که خشکسالی است ما نتوانسته ایم کشاورزی خوبی داشته باشیم.

وی افزود: از اینکه خبر گزاری مهر برای بررسی مشکلات روستا سفر کرده بسیار خوشحال هسیم و امیدواریم مسئولین هم برای بررسی مشکلات روستا مراجعه کنند طرح هادی به صورت کلی انجام نشده است.

سعید نوروزی دهیار روستا گنداب نیز به خبرنگار مهر گفت طرح هادی روستا فعلا به صورت کلی انجام نشده است و در آینده نزدیک بنا به گفته مسئولین این طرح به صورت کلی انجام خواهد شد.

وی افزود: انتظار داریم مسئولان نگاه ویژه ای به این روستا داشته باشند و امیدواریم روزی برسد که معضلات و مشکلات روستا حل شود.

دهیار گنداب اظهار داشت: افرادی در روستا داری مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند ولی به خاطر مشکل بیکاری در تهران مشغول کارگری هستند.

مهر – مجتبی کاور