ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آب چاههای کشاورزی کرمان اسیدی می شود

خشکسالی مهمترین چالش اقتصادی کرمان

شهروندان:
در حالی این روزها 17 استان کشور به دلیل بارش برف و باران با مشکلات عدیده مواجه هستند که در همین زمان کرمان یکی از بزرگترین چالشهای اقتصادی پیش روی خود را کم آبی شدید می بیند بطوریکه آب بسیاری از شهرستانهای کرمان با افت شدید کیفیت مواجه شد و کشاورزی در این میان بیشترین ضربه را به عنوان زیربنای اقتصادی استان خورده است.

خشکسالیبه گزارش مهر، در حالیکه دولت یازدهم مهمترین سیاست خود را در استانهای توسعه اقتصادی اعلام کرده است که استان کرمان در زمینه مهمترین زیربنای توسعه اقتصادیش که در برنامه چشم انداز توسعه در نظر گرفته شده است با چالش اساسی رو رو است.

متاسفانه در زمان تنظیم این سند اساس توسعه اقتصادی استان کرمان بدون در نظر گرفته شدن خشکسالی کشاورزی در نظر گرفته شده است اما هیچ چاره ای برای رفع مشکل خشکسالی در کرمان در نظر گرفته نشده است.

امروز کارشناسان کشاورزی و مسئولان استان کرمان مهمترین مشکل این استان را بی آبی می دانند طی بیش از ۱۷ سال خشکسالی در استان کرمان بارها در خصوص خشکسالی و وضعیت بحرانی در استان کرمان هشدار داده شد و تنها سیاست پیش روی مسئولان در این مدت دفع الوقت و انداختن بار بر روی دوش دولتهای بعدی بود.

این روند آنقدر در استان کرمان ادامه پیدا کرد که هر روز بر تعداد روستاهای خالی از سکنه کرمان افزوده شد و زمینهای کشاورزی بیشتری خشک شدند.

بی اعتنایی به خشکسالی در کرمان آنقدر ادامه یافت که حالا دیگر کیفیت آب در کرمان به شدت افت کرده است کاری از دست کسی ساخته نیست و تنها می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که وضعیت از این بدتر نشود.

خبرهای رسیده از برخی از روستاها و شهرهای کرمان از شور شدن و حتی اسیدی شدن آب شرب نیز خبر می دهد این روند را می توان در راین و روستاهای بخش نوق رفسنجان مشاهده کرد.

افت شدید سطح آبهای زیر زمینی، افزایش سختی آب و غیر اقتصادی شدن باغهای کرمان هر روز تشدید می شود.

شاید از آسمان باران ببارد/ دستهایی که روی دست گذاشته شد

این در حالی است که در چنین استانی حتی بحث مکانیزه کردن آبیاری هم به صورت ویژه انجام نشده است و به دلیل سختی آب و از دست رفتن زمان طلایی دیگر امکان پیاده کردن این نوع آبیاری نیز دیگر در برخی مناطق استان وجود ندارد.

روند مکانیزه کردن کشاورزی در برخی از استانهای پر آب کشور از کرمان چشمگیر تر است و این نشان از کم کاری صورت گرفته در گذشته است.

این در حالی است که طرحهای ساخت سدها نیز به کندی پیش می رود و مسئولان سالهاست از افتتاح قریب القوع این سدها خبر می دهند اما عملا تا کنون اتفاقی نیز در زمینه استحصال آبهای موجود نیز نیفتاده است.

طرحهای انتقال آب حوزه به حوزه نیز به دلیل پر هزینه بودن و زمان بر بودن از اولویتهای اصلی خارج شده است و باروری ابرها نیز دیگر در دستور کار نیست و داستان خشکسالی و کم آبی ادامه دارد و همه منتظر هستند تا که شاید از آسمان باران ببارد و خشکسالی در کرمان تمام شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کرمان در خصوص وضعیت تولید پسته استان کرمان در جمع خبرنگاران بیان داشت: مشکل اصلی باغ های پسته و بخش کشاورزی شهرستان کرمان را کاهش آب های زیرزمینی و کیفیت آب است بطوریکه آب در بخش راین به سمت اسیدی شدن پیش رفته است.

بیژن افضلی ادامه داد: آب مناطق زنگی آباد، چترود، کاظم آباد، رحیم آباد و برخی نقاط دیگر هم کیفیت مطلوبی ندارد و از کیفیت آب در این مناطق کاسته شده است.

وی گفت: ۴۰۰ هکتار باغ پسته نیز در حجت آباد، کریم آباد و چترود طی سال گذشته به دلیل خشک شدن منابع آبی خشک شده است.

وضعیت خشکسالی در مناطق پسته خیز کرمان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان با بیان اینکه ۴۹ هزار و ۲۵۲ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کرمان زیر کشت پسته قرار دارد، تصریح کرد: سه هزار و ۷۵۶ هکتار از این اراضی بصورت نهال و غیربارور و ۴۵ هزار و ۴۹۶ هکتار نیز بارور هستند.

وی افزود: ۲۷ هزار و ۶۱۳ هکتار از اراضی پسته شهرستان کرمان در بخش مرکزی شامل باغین، اختیارآباد، زنگی آباد، کوهپایه، سراسیاب و حومه شهر قرار دارند.

وی تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۷۸۰ هکتار از اراضی پسته کاری این شهرستان در بخش چترود، دو هزار و ۱۰۰ هکتار در بخش ماهان، دو هزار و ۶۹۳ هکتار در راین و ۶۶ هکتار در شهداد و گلباف واقع شده است.

افضلی ادامه داد: حدود ۳۰ هزار و ۶۰۶ هکتار از اراضی پسته کاری شهرستان کرمان زیر کشت رقم فدقی یا اوحدی، دو هزار و ۶۱۲ هکتار زیر کشت رقم احمدآقایی، دو هزار و ۶۰۷ هکتار اکبری، ۱۰ هزار و ۴۵۰ هکتار کله قوچی و دو هزار و ۹۷۷ هکتار نیز زیر کشت سایر ارقام پسته قرار گرفته است.

وی تولید سال گذشته پسته شهرستان کرمان را ۱۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: این میزان در سال جاری به ۲۲ هزار تن رسیده است.

وی افزود: تسهیلات کشاورزی در سال های گذشته به منظور بهبود باغات پسته و اصلاح باغات در سطح پنج هزار هکتار برای هر هکتار دو میلیون تومان با کارمزد هفت درصد پرداخت شده است.

افضلی تصریح کرد: برای هر هکتار از باغات پسته شهرستان کرمان به منظور اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار ۳۵ میلیون ریال اعتبار بلاعوض پرداخت و تاکنون شش هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است.

مدیر جهادکشاورزی کرمان، اظهار کرد: خطوط انتقال آب توسط لوله در بیش از ۸۰ درصد باغات پسته این شهرستان انجام شده است.

وی گفت: دو طرح تحقیقاتی و اجرایی نیز برای بهبود کیفیت پسته تولیدی عاری از هرگونه آلودگی در ۲۵۰ هکتار و طرح بهبود وضعیت باغات در ۳۰۰ هکتار از اراضی پسته شهرستان کرمان طی سال های گذشته اجرا شده است. وی به اجرای سیستم های آبیاری قطره ای، زیرسطحی و بابلر در اراضی پسته کاری این شهرستان اشاره کرد و افزود: برای کاهش مصرف کود و سم در باغات پسته نیز هر سال با تعدادی ناظر گیاهپزشکی برای نظارت بر باغ ها و ردیابی آفات به منظور کاهش مصرف سم قرارداد منعقد می شود.

افضلی، پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی را دیگر مشکل بخش کشاورزی و پسته کاران عنوان کرد و گفت: واردات سم و فورمولاسیون سم به دست بخش خصوصی است و به همین دلیل کیفیت سم پایین است.

وی با بیان اینکه برخی آفات نیز نسبت به ارقام سموم موجود در بازار مقاوم شده اند، اظهار کرد: کارشناسان کشاورزی درصدد کاهش و مصرف نکردن سموم و جایگزینی روش های تلفیقی مبارزه با آفات هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان، از بلایای طبیعی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، سیل، باد و توفان به عنوان دیگر مشکل کشاورزان پسته کار کرمانی نام برد.

افضلی ادامه داد: هر سال یک یا چند عامل موجب وارد آمدن خسارت به محصول پسته شهرستان کرمان می شود که به همین منظور درصدد همه گیر شدن بیمه محصولات کشاورزی هستیم.

وی افزود: سرمازدگی، گرمازدگی، توفان و سیل در سال جاری ۴۶ میلیارد و ۹۹۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به محصول پسته شهرستان کرمان خسارت وارد کرده است.

سختی آب در زرند به شدت افزایش یافته است/ کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی محصول پسته زرند

مدیرجهادکشاورزی شهرستان زرند در خصوص محصول پسته سال جاری به مهر گفت: در این شهرستان ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت پسته قرار دارد که ۴۲ هزار هکتار بصورت بارور و سه هزار هکتار نیز بصورت نهال هستند که امسال ۲۰ هزار تن محصول پسته تولید شد.

امیری، به خشکسالی های اخیر زرند اشاره کرد و گفت: سختی آب در برخی مناطق این شهرستان بسیار بالا رفته است و افت آب های زیر زمینی موجب شوری و سختی آب در برخی مناطق شده است که آب۳۰ درصد از باغات پسته شهرستان زرند با ای. سی. بالا روبرو است و اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار در این باغات وجود ندارد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان زرند، گفت: سرمازدگی، بارندگی در زمان گل دهی و گرمای بیش از حد تابستان به ۴۰ تا ۶۰ درصد باغات پسته در سال گذشته خسارت وارد کرد.

هر سال یک متر آفت آب در سیرجان داریم/ ۶۵ درصد چاههای آب در معرض خشکسالی هستند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سیرجان در خصوص وضعیت پسته این شهرستان بیان داشت: ۶۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان سیرجان به کشت پسته اختصاص دارد که هزار و ۹۹۰ هکتار آن نهال و ۵۸ هزار هکتار بارور است و در سال هایی که منابع آبی نرمال و بارندگی به میزان کافی بوده است سالانه ۴۰ هزار تن پسته برداشت کرده اند.

احمد مسعودی ادامه داد: بیشترین میزان تولید پسته شهرستان سیرجان در سال گذشته ۴۵ هزار تن بوده که این میزان رکورد سال های قبل به شمار می آید.

وی مهمترین عامل بروز آفات و بیماری های محصول پسته را در سال گذشته خشکسالی عنوان کرد و گفت: مهمترین آفات پسته نیز در شهرستان سیرجان پسیل، پروانه چوب خوار پسته، شپشک، سن و سنک های پسته بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان، تصریح کرد: نظارت حدود ۳۰ کارشناس ناظر بر باغات پسته و برگزاری کلاس های آموزشی در سال گذشته، آلودگی باغات پسته این شهرستان را به ۱۰ درصد کاهش داد و به همین دلیل کمترین سم پاشی سال گذشته در باغات پسته این شهرستان انجام شد.

مسعودی گفت: برای استفاده بهینه از آب در باغات پسته ۱۶۲ کیلومتر لوله گذاری و احداث ۱۷ استخر ذخیره آب انجام شد و با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر در این شهرستان، کم آبی ۶۵ درصد چاه های این شهرستان را تحت تاثیر خود قرار داده بطوری که سختی آب در این چاه ها بالای ۱۰ هزار است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان، با بیان اینکه برداشت سالیانه آب از منابع آبی این شهرستان ۵۲۰ میلیون مترمکعب است، افزود: این در حالی است که ورودی آب ۳۸۰ میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: برداشت از آب های زیر زمینی در شهرستان سیرجان بیش از ورودی آب به منابع آبی است که این امر موجب می شود هر سال حدود یک متر سفره های آبی این شهرستان افت داشته باشند در واقع به ازای هر یک افت منابع آبی ۴۰ متر سفره های آب شور پیشروی می کنند.

۳۰ درصد باغهای پسته رفسنجان غیر اقتصادی شده است/ کاهش چشمگیر تولید در قطب پسته جهان

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان، گفت: خشکسالی، کاهش میزان و کیفیت آب های زیر زمینی طی دو سال گذشته موجب خشک شدن ۹۰۰ هکتار از اراضی پسته کاری این شهرستان شده است.

رضا بمانی ادامه داد: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی شهرستان رفسنجان ۹۲ هزار و ۸۰۰ هکتار باغی و زراعی است که ۸۸ هزار هکتار از این سطح به باغات پسته اختصاص دارد.

وی منابع آبی رفسنجان را رو به کاهش دانست و گفت: هزار و ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی، تامین آب کشاورزی این شهرستان را بر عهده دارند که سطح ایستابی آب در این شهرستان به دلیل خشکسالی های پیاپی در حال پایین رفتن است و کیفیت آب نیز روز به روز در حال کاهش است و طی چند سال اخیر خشکسالی، کاهش کیفیت آب و عوامل طبیعی منجر به غیر اقتصادی شدن ۳۰ درصد باغ های پسته شهرستان رفسنجان شده است، گفت: میزان تولید محصول اینگونه باغات جوابگوی هزینه ها نیست.

وی افزود: برای بهینه سازی مصرف آب در باغات ۴۳۰ کیلومتر لوله گذاری با استفاده از اعتبارات ستاد توسعه کشاورزی در باغات پسته شهرستان رفسنجان اجرا شده است که حدود ۵۹۰ نفر بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی گفت: سرمازدگی نیز سال گذشته به ۸۰ درصد محصول پسته کله قوچی این شهرستان خسارت وارد کرد.

وی افزود: سرمازدگی و بارندگی در زمان تلقیح در فروردین سال جاری، گرمازدگی و آفتاب سوختگی در زمان تولید ، بیش از ۶۰ درصد محصول پسته رفسنجان را از بین برد و هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پسته کار خسارت وارد شد.

وی گفت: تولید پسته سال جاری در شهرستان رفسنجان به دلیل خسارات و عوامل طبیعی به کمتر از ۳۰ هزار تن رسید.

وی کاهش کیفیت سموم کشاورزی را یکی دیگر از معضلات بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: ماده موثر سموم شیمیایی چینی و هندی کیفیت لازم را ندارد و آفات آنطور که باید کنترل نمی شوند.

آب کشاورزی راور شور شد/ کاهش تولید پسته در راور

محمود فلاح گفت: با توجه به اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار تن پسته در شهرستان راور برداشت می‌شود اما امسال بر اثر آفتاب سوختگی ، سرمازدگی و وزش بادها میزان عملکرد پسته در شهرستان راور کاهش یافت.

فلاح ادامه داد: متوسط برداشت پسته را در این شهرستان ۶۵۰ کیلوگرم در هکتار و در برخی مناطق این میزان به چهار تن رسیده است.

وی ابراز داشت: آفتاب سوختگی، سرمازدگی و ریزش محصول به دلیل وزش بادهای شدید از جمله مشکلات برداشت پسته در سال جاری بود به طوری که در برخی مناطق آفتاب سوختگی به ۸۰ درصد محصول پسته یعنی در حدود ۳ هزار هکتار خسارت وارد کرد.

فلاح با بیان اینکه در بیشتر مناطق شهرستان راور آب کشاورزی شور شده است، خاطرنشان کرد: سختی آب در برخی مناطق بالای ۶ هزار و در برخی مناطق بالای ۱۸ هزار است و بالا رفتن میزان شوری آب در آینده کشاورزان را با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند.

وی شمار بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان راور را ۱۶ هزار نفر اعلام کرد و افزود: بیشتر این افراد به باغداری مشغول و بیش از ۶۰ درصد پسته‌کار هستند.

فلاح بیان کرد: ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در ستاد توسعه بخش کشاورزی و ۳۰ میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض در دو سال اخیر در قالب مرمت و لایروبی قنوات، لوله‌گذاری و احداث کانال در بخش کشاورزی شهرستان راور هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راور با بیان اینکه آبیاری تحت فشار در بیشتر باغات پسته راور اجرا شده است، گفت: آبیاری تحت فشار در یک‌هزار هکتار از اراضی این شهرستان به مرحله اجرا درآمده است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: استفاده از سموم شیمیایی در باغ‌های پسته باید با نظر کارشناسان کشاورزی همراه باشد و از کشاورزان راوری خواست نسبت به آبیاری قطره‌ای به منظور استفاده بهینه از منابع آبی اقدام کنند.

استفاده از آب شرین کن در چاههای کشاورزی انار!/ کشاورزان پمپها را خاموش کردند

محمد گرجی ، مدیر جهادکشاورزی شهرستان انار گفت : کشاورزان شهرستان انار بیشتر بصورت تک محصولی به کاشت، داشت و برداشت محصول پسته می پردازند و در این شهرستان ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت پسته است.

وی میزان برداشت پسته سال جاری را در شهرستان انار ۲۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان در سال گذشته حدود ۱۰ هزار تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی انار، ارقام محصول پسته این شهرستان را اکبری، کله قوچی، احمدآقایی و فندقی معرفی و بیان کرد: بطور متوسط هر کیلوگرم پسته در سال جاری ۲۰ هزار تومان به فروش رسیده است.

وی وجود واسطه های بخش کشاورزی را در خرید و فروش پسته یکی از معضلات این بخش دانست و گفت: به منظور رفع این مشکل باید راهکاری اندیشیده شود.

گرجی، نبود صنایع فراوری و بسته بندی پسته را از دیگر مشکلات فراروی کشاورزان پسته کار شهرستان انار نام برد و اظهار کرد: سه واحد بسته بندی پسته بصورت غیر فعال در انار وجود دارد.

وی دلیل غیر فعال بودن صنایع بسته بندی پسته را در این شهرستان نوسانات دما، خشکسالی و متضرر شدن پسته کاران و در نتیجه نبود نقدینگی برای بسته بندی محصول عنوان کرد.

وی همچنین از پرداخت هشت میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پسته کار اناری به منظور اجرای طرح های انتقال آب، آبیاری های نوین و غیره خبر داد و گفت: ۳۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت پسته این شهرستان با سیستم های آبیاری نوین آبرسانی می شوند.

وی سختی آب، خرده مالی باغات پسته و وجود اراضی تصرفی را در انار مهمترین موانع اجرای سیستم های آبیاری نوین در باغات این شهرستان عنوان کرد.

گرجی، انار را شهرستانی با ذخایر آبی اندک معرفی و بیان کرد: اجرای طرح های آبیاری زیر سطحی با استفاده از نصب لوله های پی. وی. سی و لوله های سیمانی در باغات پسته یکی از راهکارهای مقابله با کم آبی است.

وی اظهار کرد: نصب لوله های پی. وی. سی حدود ۶۰ درصد و لوله های سیمانی در باغات پسته حدود ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی ایجاد می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح حذف آبیاری باغات پسته در برخی ماه های سال، گفت: در سال ۸۸ و ۸۷ با کمک موسسه تحقیقات پسته این طرح در شهرستان انار در برخی ماه های فصل پاییز و زمستان به مرحله اجرا درآمد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان انار، ادامه داد: با اجرای این طرح مشخص شد حذف آبیاری در برخی ماه های فصل پاییز و زمستان خللی در میزان و کیفیت برداشت پسته ندارد.

وی تصریح کرد: حذف هر یک ماه آبیاری و خاموش بودن موتورپمپ های کشاورزی موجب صرفه جویی در حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب می شود.

وی تاکید کرد: در نظر سنجی انجام شده نیز از خاموشی موتور پمپ ها در برخی ماه های سال ۷۵ درصد از کشاورزان شهرستان انار ابراز رضایتمندی کرده اند.

گرجی، با اشاره به کم آبی و طرح های پرهزینه انتقال آب یادآور شد: طرح خاموشی موتور پمپ های کشاورزی در برخی ماه های سال راهکاری مناسب به منظور صرفه جویی در مصرف آب است.

وی گفت: همچنین جهاد کشاورزی انار سال گذشته حدود ۱،۵ میلیارد تومان به ۶۴ موتور پمپ کشاورزی این شهرستان اعتبار بلاعوض پرداخت کرده است.

وی استفاده از دستگاه های آب شیرین کن را در باغات کشاورزی و موتورپمپ ها یکی از راه های مهم به منظور اجرای طرح های آبیاری تحت فشار نام برد.

گرجی از سم پاشی بی رویه بعنوان یکی از معضلات باغ های پسته شهرستان انار نام برد و گفت: افزایش بیماری، آلودگی محیط زیست و تحمیل هزینه های اضافی از جمله عوارض سم پاشی بی رویه باغات پسته است.

وی ایجاد مدیریت واحد در اراضی خرده مالکی پسته، ارتقای اطلاعات فنی کشاورزی باغداران و الزام به مشاوره با کارشناسان بخش کشاورزی را هنگام سم پاشی راهی برای جلوگیری از مصرف بی رویه سموم کشاورزی در باغات پسته عنوان کرد.

وی استفاده از روش های غیرشیمیایی کنترل آفات را یکی دیگر از راه های مصرف نکردن سموم شیمیایی برشمرد و روش کنترل غیرشیمیایی آفت هایی نظیر پروانه چوبخوار، سن قرمز، سن سبز، زنجره و پسیل پسته را تله گذاری و استفاده از عصاره گیاهی به جای استفاده از سموم شیمیایی پیشنهاد کرد.

گرجی با بیان اینکه در برخی مواقع ثابت شده سم های استفاده شده در باغات پسته کیفیت لازم را ندارند، گفت: به منظور ساماندهی این مهم نیز پیشنهاد می شود شرکت های خدماتی کشاورزی قبل از خرید سموم به صورت موردی نمونه برداری و مورد آزمایش قرار دهند.

وی تصریح کرد: ۱۰ هکتار باغ پسته نیز با نظر کارشناسان ناظر کشاورزی در سال گذشته بدون استفاده از سموم شیمیایی به منظور مهار آفت پسیل پسته بعنوان مهمترین آفت پسته مدیریت شد.