ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تاکید یک مقام قضایی بر رعایت حق دفاع متهم

شهروندان:
رییس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه کارکنان دستگاه قضایی باید از همه قانونمندتر باشند، گفت: مجریان قانون باید قانونگرایی را در جامعه ترویج دهند.

قانونبه گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طالبی، دادستان‌ها را از ارکان اصلی ایجاد امنیت در جامعه عنوان و اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های دینی ما، هر انسانی باید کارها را به نحو شایسته انجام دهد و این مختص به مسایل عبادی نیست و در مسئولیت‌های اجتماعی که به گردن هر یک از ماست نیز باید بر اساس قوانین و مقررات عمل کرد.

وی با بیان اینکه اگر در مسئولیت‌های اجتماعی خود بر اساس قوانین و مقررات عمل کنیم، نظم و در پی آن امنیت در جامعه حاکم خواهد شد، تصریح کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم وظیفه حفظ و حراست از حقوق عمومی و حقوق شهروندی را بر عهده دارد.

رییس کل دادگستری مازندران با تاکید بر اینکه متهم تا زمانی که اتهام وی در محکمه اثبات نشده است، مجرم به حساب نمی‌آید و حتی در صورت مجرم بودن نیز بر اساس قانون حق دفاع از خود را دارد، خاطرنشان کرد: متهم زمانی که دستگیر شد، یکسری حقوقی دارد که باید در تمام مراحل و فرآیند دادرسی حقوق وی رعایت شود.

طالبی با بیان اینکه اجرای مجازات خود نوعی عدالت کیفری است، افزود: شاکی نیز که ممکن است حقی از وی تضیع شده باشد باید در پناه قانون به حقوق خود برسد و گاهی این حق جز با مجازات مجرم محقق نمی‌شود.