ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مسجد جامعی:

پژوهشگران راویان صادق هستند

شهروندان:
رئیس شورای شهر تهران در نخستین مراسم تجلیل از پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و ناشران تهران پژوهشی گفت: پژوهشگران راویان صادقی هستند که نظرات مردم را در قالب مطالب مشخص و طبقه بندی شده به مسئولان منتقل می کنند و آنها را در جریان آن چه انجام شده و باید انجام شود قرار می دهند.

مسجدجامعیبه گزارش مهر، نخستین مراسم تجلیل از پژوهشگران مراکز تحقیقاتی و ناشران تهران پژوهشی چهارشنبه شب ۲۷ آذر در ساختمان اداره کل ارشاد استان تهران برگزار شد.

مسجدجامعی در این مراسم گفت: تهران شناسی را می توان از مناظر مختلفی چون تاریخ، جغرافیا، مطبوعات، سینما، عکاسی و … بررسی کرد و لایه لایه های این بحث چنانچه روی هم قرار بگیرند می توانند تهران را به طور مناسبی تصویر کنند؛ یعنی همان چیزی که در مدیریت شهری بسیار به آن نیاز داریم.

وی افزود: پژوهشگران راویان صادقی هستند که نظرات مردم را در قالب مطالب مشخص و طبقه بندی شده ارایه می کنند و مدیران را در جریان آن چه انجام شده و باید انجام بگیرد قرار می دهند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: اما تهران در این میان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، تهران روایت همه ایران است و این سخن به دلیل پایتخت بودن این شهر گفته نمی شود بلکه به این دلیل است که تاریخ و جغرافیای این شهر و همچنین جایگاهی که در تاریخ ما دارد باعث می شود تا روایتی برای همه ایران باشد. سخنی که آقای تکمیل همایون درباره ملاک شهر نامیدن مناطق کشورمان گفتند از نظر من مدنیت و کاملاً صحیح است.

وی در بخشی از سخنانش درباره تاریخ تهران گفت: ستون های شبستان شاه آبادی مسجد جامع تهران به روایتی از قدمت هزار ساله برخوردار است. سفرنامه کلاویخو قدیمی ترین گزارشی است که در حوزه سفرنامه ها درباره تهران وجود دارد. کلاویخو فرستاده پادشاه اسپانیا بوده و با وجود اینکه چندان در تهران اقامت نداشته گزارش دقیقی درباره این شهر نوشته است. آن طور که از این سفرنامه بر می آید تهران در روزگاران قدیم روستایی بوده که مدنیت شهرنشینی و شهری داشته است.

مسجدجامعی گفت: به استناد سفرنامه کلاویخو در روزگاران قدیم هر شهری برج و بارو نداشته است. تهران از جمله مناطقی بوده که بزرگ نبوده و دیواری به دور آن نبوده است اما در نظام حکومتی آن زمان هر منطقه ای که قدرت مرکزی حکومت در آن وجود داشته دارای برج و بارو بوده و تهران این ویژگی را داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طبق اسناد تاریخی یکی از دلایل زندگی مردم تهران و ری در این منطقه زندگی در کنار مقبره های امامزاده ها و فرزندان پیامبر بوده است. بنابراین تهران از قدیم مرکز دوستداران اهل بیت بوده و حوزه های زیست گون آن پیرامون مقبره های امامزاده ها رشد پیدا کرده است.