ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سرپرست کمیته امداد:

قبح ازدواج مجدد زنان بی‌سرپرست شکسته شود

شهروندان:
سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)از وجود بالغ بر یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت پوشش در کشور خبر داد.

حسین انواریبه گزارش ایسنا، «حسین انواری» سرپرست کمیته امداد امام خمینی کشور که در همایش علمی «توانمندسازی خانواده و سلامت پایدار» پنجشنبه ۲۸ آذرماه در فرهنگسرای کومش سمنان سخن می‌گفت، با اعلام این خبر، تصریح کرد: کمیته امداد امام(ره) علاوه بر این بالغ بر یک و نیم میلیون، مددجوی با سن بالا که به علت کهولت سن قادر به تامین زندگی خود نیستند و افزون بر ۸۰۰ هزار دانش آموز و دانشجوی نیازمند را تحت پوشش خود دارد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره)با بیان این که زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب‌های بسیاری هستند، گفت: این قشر از جامعه علاوه بر فقر مادی، عمدتا با فقر فرهنگی هم روبرو هستند و نگرش جامعه به آن‌ها باعث شده در معرض آسیب‌های بسیاری قرار گیرند.از طرفی اکثرا فاقد تحصیلات و مهارت لازمند و همه این‌ها، در کنار کمبودهای عاطفی، این قشر را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است و این درحالی است که این قشر بزرگ متولی مستقیمی در کشور ندارند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که سن طلاق در کشور ما به ۱۶ سال رسیده است، با انتقاد از فعالیت‌های موازی در این بخش افزود: کسی در کشور پاسخگوی افزایش روزافزون آمار طلاق نیست و از طرفی کار فرهنگی جدی نیز در این بخش صورت نگرفته است. دستگاه‌های موازی نیز هیچ کدام پاسخگو نیستند.

وی با بیان این که باید زنان و دختران را از دوران مدرسه و دانشگاه برای ورود به زندگی آموزش داد، اظهار کرد: نهادهای مسوول در این حوزه تا کنون کار جدی و اثرگذاری انجام نداده‌اند و متاسفانه از دختران و زنان آسیب دیده و آن‌هایی که در معرض آسیب هستند، حمایت جدی نمی‌شود.

انواری، تصریح کرد: زنان و دختران باید در دوران مدرسه برای مسوولیت سنگین مادری و همسری آماده شوند که در حال حاضر این مهم در کشور انجام نمی‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)با اذعان به این که قوای سه گانه در این مورد هیچ گونه هماهنگی با هم ندارند، یادآور شد: نه در تقنین و قانونگذاری این ملاحضه صورت می‌گیرد و نه در دستگاه قضا.

وی با بیان این که استقلال قاضی امر درستی است، ادامه داد: اما متاسفانه در دستگاه قضایی اصلا به این موضوع اندیشیده نمی‌شود که پس از حکم قاضی چه بلایی بر سر خانواده آن فرد می‌آید و در حقیقت خانواده با انبوهی از مشکلات و آسیب های اجتماعی روبه‌رو می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: برای رفع این مشکل به عزم جدی هر سه قوه نیاز داریم. باید نگرش سطحی و احساسی را کنار گذاشته و با تدبیر و تعقل برای این مشکلات و معضلات چاره‌اندیشی کنیم و به جای این که روی “معلول‌ها” سرمایه‌گذاری کنیم باید به دنبال “علت‌ها” باشیم.

دکتر انواری با بیان این که ما برای رویارویی با این مشکلات اجتماعی الگوسازی نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: وقتی الگوهای دینی نظیر حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) را معرفی نکرده‌ایم، افراد دنبال الگوهای غربی می‌روند که تفکر آن‌ها بر پایه تفکر مادی است و با فرهنگ ما فاصله بسیاری دارد و لذا در جامعه با مشکلات جدی روبه‌رو می شویم.

وی اضافه کرد: باید یک نظام تامین اجتماعی فراگیر را برای زنان به وجود آوریم و کلینیک‌های مشاوره را در کشور توسعه دهیم. اگر چه گاه مشاوره‌هایی صورت می‌گیرد اما از آن جا که این مشاوران با تفکر دینی آشنایی ندارند، مشکلات لاینحل می‌ماند.

انواری اضافه کرد: مشاوران و مددکاران باید با گرفتن انرژی منفی از مخاطبان، انرژی مثبت به آن‌ها انتقال دهند و زمینه توانمندی را در خانواده‌های مددجویان فراهم کنند.

وی بر لزوم استفاده از الگوهای مناسب رفتاری تصریح کرد و گفت: استفاده از نشاط و شادابی یکی از شاخص‌های موثر در هدایت مخاطبان است و برگزاری نشست‌های گروهی بین مشاوران و مددکاران به شیوه استاد شاگردی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در تقویت فعالیت‌ها اثرگذار باشد.

وی با بیان این که ما در کمیته امداد در بحث زنان بی‌سرپرست بر ازدواج مجدد تاکید جدی داریم افزود: باید قبح این ماجرا را شکست. در همین چند سال اخیر با کارهای فرهنگی و اجتماعی که انجام گرفته، بسیاری از مددجویان کمیته امداد ازدواج کرده‌اند.

انواری افزود: باید این زنان به ازدواج مجدد تشویق شوند و بسته‌های تشویقی در این موضوع ارایه دهیم و نگرش منفی به این موضوع را در جامعه از بین ببریم. از طرفی مهارت‌های زندگی و حرفه‌یی را در زنان توسعه دهیم.

وی نقش رسانه‌ها را در این مهم، موثر و تعیین کننده ارزیابی کرد و ادامه داد: برای بقای خانواده باید، خانه داری را به عنوان یک شغل و ارزش در جامعه نهادینه کنیم.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)کشور با تاکید مجدد بر ضرورت الگو سازی در جامعه،اظهار کرد: در کشور ما به قدر کافی مباحث تئوریک و آراء نظری مطرح شده، اما هیچ کدام به صورت آکادمیک و عملی مطرح نشده و این ضعف بزرگی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی در پایان چند پرسش مطرح کرد: ما برای الگوگیری در یک سبک زندگی اسلامی تا چه اندازه از عاشورا و حرکت حماسی آن الگوبرداری کرده و آن را به جامعه شناسانده‌ایم؟چقدر حرکت الگوساز حضرت زینب(س)در عاشور می تواند در مواجه با بحران به کمک ما و خانواده های ما بیاید؟ متاسفانه کوتاهی شده؛ هم حوزه‌های علمیه و هم مراجع فکری ما در دانشگاه ها در این حوزه کم کار جدی انجام داده‌اند.