ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شکل گیری جرایم خانوادگی از کلاهبرداری تا قتل

شهروندان:
جرایم خانوادگی حکایت برادران و خواهران مجرمی است که در لابلای صفحات حوادث نشریات جای می گیرند اما زود در میان انبوه اخبار روزانه به فراموشی سپرده می شوند.

جرایم خانوادگیبه گزارش ایرنا، جرایم خانوادگی موضوعی است که تاکنون بررسی خاصی در این باره نشده حال آنکه شناخت نوع جرم ، مجرمین، دسته بندی و گروه بندی آنان، به نوبه خود می تواند عاملی برای جلوگیری و یا کاهش جرم در جامعه محسوب شود.

خانواده به عنوان کوچکترین واحد جامعه در صورت غفلت می تواند از مسیر تعالی خود خارج و به بی راهه کشیده شود ،واحدهای اجتماعی که با گرایش به انحراف و جرمی می تواند به جرایم جدید سازمان یافته تری تبدیل شوند.

یک حقوقدان به منظور بررسی مختصر ساختار خانواده و نوع جرایم مربوطه در گفت و گو با ایرنا، با تعریف خانواده گفت:خانواده گروه کوچکی از جامعه است که با ازدواج زن و مرد آغاز شده و با به دنیا آمدن فرزندان وسعت می یابد.

ˈمهران خوش سلوکˈ افزود: این ارگان کوچک با اختلاط دو قشر از خانواده ها و پیوند خوردن آنان بنیانی ریشه دار یافته و هر چه تعداد افراد خانواده های به هم پیوند خورده بیشتر باشد، حلقه خانواده وسیع تر خواهد بود.

وی اظهار داشت:در میان برخی خانواده ها که پیشینه جرم و مجرمیت در آنان وجود دارد با ارتکاب جرایم دسته جمعی، اعضای خانواده خود را نیز در ارتکاب جرم دخیل کرده و اهداف خاصی را در این جرایم دنبال می کنند.

خوش سلوک مهم ترین هدف ارتکاب جرم خانوادگی را محرمانه باقی ماندن جرم و دیرتر فاش شدن آن و اعتماد بیشتر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر در لو ندادن همدیگر عنوان کرد و گفت: با ارتکاب جرم خانوادگی اموال مسروقه به دست آمده به گونه ای نگهداری می شود که شک دیگران برانگیخته نمی شود و پس از فروش اموال از آنجا که وجوه حاصله بین اعضای خانواده تقسیم می شود، لذا نزاع و درگیری کمتر روی می دهد.

وی از دیگر دلایل ارتکاب جرم خانوادگی را شریک مال نشدن غریبه ها در تقسیم وجوه حاصله، حمایت از یکدیگر، دنبال پناهگاه نبودن برشمرد و یادآور شد: در جرایم خونین از قبیل ˈقتل، جرح و یا نزاع های دسته جمعیˈ اعضای خانواده پشت به پشت هم به حمایت از اعضای خود می پردازند.

گروه بندی مجرمین در خانواده ها و جرایم هر گروه

این حقوقدان مجرمین را به هفت دسته پدر و مادر خانواده (زن و شوهر)، پدران و پسران، مادران و پسران، برادران (پسران خانواده)، مادران و دختران خانواده، خواهران و برادران و خواهران (دختران خانواده) تقسیم بندی و جرایم خاص هر گروه را به طور جداگانه تشریح کرد.

وی در مورد گروه زنان و شوهران اظهار داشت: زنان و شوهران چه با داشتن فرزند چه بدون داشتن فرزند می توانند گروه کوچکی در خصوص ارتکاب جرم تشکیل داده و به طور معمول و اغلب جرایمی مانند قتل، حمل، نگهداری، خرید، فروش، توزیع و مصرف مواد مخدر و روانگردان، کلاهبرداری و سرقت را مرتکب می شوند.

وی در توضیح ارتکاب جرم قتل گفت:سر به نیست کردن طلبکار شوهر با همکاری زن و مرد در منزل خود از جمله جرایمی است که اگر اخبار و حوادث مربوط به انواع قتل را در جراید دنبال کنید به آن برخورد خواهید کرد.

وی ادامه داد:مسایل ناموسی از دیگر مصادیق قتل به شمار می آید .مردی که برای زن خانواده داری ، ایجاد مزاحمت می کند در مواردی سوژه ای می شود که توسط زن به خانه دعوت شده و با نقشه ای از پیش تعیین شده توسط زن و شوهر به قتل می رسد.

این حقوقدان اضافه کرد:همچنین زن خانواده با مرد پولداری، با نقشه قبلی زوج تبهکار آشنا شده و با وی ارتباط برقرار کرده و پس از دعوت به منزل و اجرای نقشه قتل وی، پول و دسته چک های او را به سرقت می برند.

به گفته این استاد دانشگاه ،حمل، نگهداری، خرید، فروش، توزیع و استعمال مواد مخدر و روانگردان دو نوع جرمی است که زن و شوهر آن را معمولا مرتکب می شوند و شاید این بند شایع ترین مصداق از مصادیق جرایم مشترک زنان و شوهران باشد که استعمال مواد مخدر به صورت همزمان و مشترک بین زوجین بسیار ملموس تر از سایر موارد بوده است.

خوش سلوک گفت: در خانواده هایی که هر دو نفر (زن و شوهر) اعتیاد به مواد مخدر و یا روانگردان دارند، این موضوع بسیار به چشم می خورد.

کلاهبرداری سومین مورد جرم انجام شده توسط زن و شوهر است که این حقوقدان به آن اشاره و بیان کرد : تاسیس شرکت های واهی و فریب افراد به داشتن اختیارات و اموال موهوم در اینگونه شرکت ها، افراد زیادی را جذب کرده و آنان را در امور مربوط به سرمایه گذاری، مشارکت خرید سهام، دریافت سود و … فریب داده و با ابزارهای مختلف متقلبانه پس از کلاهبرداری از مردم و مراجعین ناپدید شده و اثری از آنان یافت نمی شود.

وی با اشاره به این که مشاهده می شود که مدیر عامل و کارمندان اینگونه شرکت ها زنان و شوهران و در برخی دیگر از موارد سایر اعضای خانواده هستند، اضافه کرد: از جمله مصادیق دیگر کلاهبرداری همانگونه که اشاره شد، شناسایی مردان پولدار و سست عنصر بوده که طی نقشه ای مشترک، زن خانواده با وی ارتباط برقرار و تحت عناوین مختلف از وی کلاهبرداری کرده و پول حاصله را در زندگی مشترک مجرمانه خود مورد استفاده قرار می دهند.

وی ادامه داد:همچنین زنان مسن پولدار توسط زنان مجرم شناسایی و با نقشه قبلی، چرب زبانی و … با آنان ارتباط برقرار نموده و با کلاهبرداری، اموال و دارایی آنان را به یغما برده و مورد استفاده قرار می دهند.

سرقت از دیگر جرایمی است که به گفته این حقوقدان توسط زن و شوهر انجام می شود.

خوش سلوک اضافه کرد: از دیگر مصادیق سرقت توسط زنان و شوهرانشان، سرقت از طلا و جواهر فروشی ها است که زوج مجرم، پس از ورود به طلا فروشی ها، با روش های متعددی اقدام به سرقت های طلا جواهرات و یا سرقت های مسلحانه می نمایند.

گروه جرایم خانوادگی پدران و پسران

از جمله باندهای متشکل و سازمان یافته در خانواده های مجرم، باندهایی است که توسط پدران و پسران اجرا می شود که عمده جرایم آنان را می توان باندهای زورگیری و سرقت، جعل عناوین و مقامات دولتی ، کلاهبرداری و غیره، تشکیل و راه اندازی باندهای خرید و فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی و تشکیل و راه اندازی باندهای شرارت عنوان کرد.

این حقوقدان در مورد ایجاد باندهای زورگیری و سرقت در گروه پدران و پسران گفت:به طور معمول این باندها در خانواده های مجرمی ایجاد می شود که تعداد پسرانشان زیاد بوده و پدر و فرزندان دارای سوابق متعدد مجرمانه می باشند.

این قبیل خانواده ها با راه اندازی باندهای خانوادگی که معمولا به ریاست پدر خانواده تشکیل می شود اقدام به زورگیری و باج گیری نموده و یا به صورت دسته جمعی، به سرقت های مسلحانه اقدام می کنند.

وی در تشریح جرم جعل عناوین و مقامات دولتی و کلاهبرداری و غیره توسط گروه پدران و پسران گفت:در این قبیل خانواده ها، معمولا پدر خانواده با توجه به سن و سال بیشتر، خود را به عنوان یک مقام ارشد دولتی، نظامی و یا اطلاعاتی و امنیتی معرفی نموده و پس از جعل این عناوین، پسران نقش نیروهای تحت امر وی را ایفا می کنند که در این مورد نیز جرایمی چون کلاهبرداری از مردم با ترفند ذی نفوذ بودن در دستگاه های دولتی و قضایی، سرقت، باج گیری و زورگیری از این خانواده های مجرم سر می زند.

وی ادامه داد: ایجاد شرکت های موهوم جهت کلاهبرداری نیز از سایر مصادیق مجرمانه این گروه های خانوادگی می باشد.

خوش سلوک تشکیل و راه اندازی باندهای خرید و فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی را سومین نوع جرم ارتکابی پدران و پسران عنوان کرد و گفت:حمل، جابجایی، فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی توسط این گروه از مجرمین نیز جزو جرایم جا افتاده در بین این گونه از خانواده ها بوده است.

تشکیل و راه اندازی باندهای شرارت نیز نوع دیگری از جرم ارتکابی توسط پدر و پسران است که این استاد دانشگاه در این باره می گوید:در نزاع های دسته جمعی، اینگونه باندها خودنمایی کرده و یا با ایجاد قلمرویی برای خود توسط اعضای این باندها، جرایم متعددی را مرتکب می شوند.

گروه جرم مادران و پسران

شاید بتوان شایع ترین جرایم این گروه را نگهداری و فروش اموال مسروقه و طلا و جواهرات و نیز تولید و توزیع مواد مخدر نامید.

خوش سلوک در مورد ارتکاب جرم سرقت، اختفاء، نگهداری و فروش اموال مسروقه توسط گروه مادران و پسران گفت: در این گروه، اغلب پسران مجرم پس از سرقت، اموال مسروقه را نزد مادران خود مخفی نموده و در برخی از موارد توسط آنان به فروش می رسانند، خصوصا اگر این اموال مسروقه طلا و جواهرات و اشیاء زینتی گران قیمت باشد.

وی دلیل این کار را شک نکردن بیشتر طلافروشان به زنان مسن عنوان کرد و افزود: اگر مردان برای فروش طلا به طلا فروشی مراجعه کنند، طلافروشان از آنها فاکتور خرید درخواست می کنند ودرصورت نبود فاکتور، بلافاصله به آن فرد و طلا و جواهرات مشکوک شده و احتمال دزدی بودن آن را می دهند.

تولید و توزیع مواد مخدر هم معمولا توسط گروه مادران و پسران انجام می شود که این حقوقدان در این باره افزود: چندی پیش اخباری از این دست منتشر شده است.

گروه برادران (پسران خانواده):

معمولا ارتکاب جرایم خشن توسط این گروه صورت گرفته و بازتاب اعمال مجرمین این طبقه در سطح جامعه بسیار مشهود و ملموس بوده و نظم و امنیت جامعه را به شدت دستخوش اخلال می کند.

خوش سلوک نزاع های دسته جمعی، تشکیل و راه اندازی باندهای شرارت، سرقت، زورگیری و باج خواهی، راه اندازی باندهای خرید و فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی و قتل متعرضین به پسران و برادران کوچکتر خانواده را از مهم ترین جرم های ارتکابی توسط گروه برادران عنوان و درمورد ارتکاب جرم نزاع های دسته جمعی بیان کرد: در این گروه از مجرمین نزاع های دسته جمعی از مصادیق رایج جرم محسوب می شود؛ نزاع هایی که یا بر سر اثبات قدرت یا برتری جویی از سایر رقیبان و یا انتقام جویی دسته جمعی از فرد یا افرادی خاص است.

تشکیل و راه اندازی باندهای شرارت، سرقت، زورگیری و باج خواهی دومین نوع جرم ارتکابی توسط گروه برادران است که به گفته این حقوقدان در این باندها معمولا برادر بزرگتر سر دسته گروه بوده و ایجاد رعب و وحشت، عربده جویی، زورگیری و باج خواهی از جمله مصادیق جرم این باندها می باشد، ضمن اینکه سرقت های گروهی و مسلحانه از بانک ها، طلا و جواهر فروشی ها نیز از دیگر جرایم این گروه ها می باشد.

وی افزود: نکته قابل ذکر اینکه جرایم دو بند اخیر ممکن است با جرایم دیگری چون قتل، ضرب و جرح و درگیری های خونین همراه گردد که به نمونه بارز آن می توان به قتل یک دختر جوان در کرج توسط دوبرادر در اثر زورگیری اشاره کرد.

گروه برادران در ارتکاب جرم خانوادگی همچنین به راه اندازی باندهای خرید و فروش و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی مبادرت می کنند.

خوش سلوک در واکاوی این نوع ارتکاب جرم گفت: گروه های مجرمی که اعضای آنرا برادران تشکیل می دهند، در انجام جرایمی چون خرید، فروش و توزیع گسترده مواد مخدر و مشروبات الکلی فعالیت نموده و معمولا با به دام افتادن فردی از این گروه، سایر اعضای گروه به فعالیت های مجرمانه خود ادامه می دهند چرا که کمتر اتفاق می افتد که توسط برادر خود لو داده شوند.

دیگر مورد جرم ارتکابی گروهی گروه برادران، قتل متعرضین به پسران و برادران کوچکتر خانواده است که در برخی موارد فرزندان و پسران کوچکتر خانواده توسط پسران دیگر مانند اوباش محله، اشرار، دوستان، برادران دوستانشان وغیره مورد تعرض قرار می گیرند که در این موارد برادران بزرگتر برای انتقام گیری وارد عمل می شوند.

گروه خواهران و برادران:

برخی دیگر از مجرمین نیز با همدستی خواهران خود به فعالیتهای مجرمانه پرداخته و جرایمی از قبیل سرقت اشیاء گران بها و طلا و جواهرات، اختفا، نگهداری و فروش اموال مسروقه، زورگیری و باج خواهی از رانندگان، و قتل مزاحمین دختر خانواده را مرتکب می شوند.

خوش سلوک درمورد جرم سرقت اشیاء گران بها و طلا و جواهرات گفت:این افراد معمولا در قالب زن و شوهر یا نامزد وارد طلا و جواهر فروشی شده و اشیاء زینتی و گرانبها را سرقت می کنند و در جرم اختفاء، نگهداری و فروش اموال مسروقه نیز شرکت می کنند.

این استاد دانشگاه درموردباج خواهی از رانندگان توسط این دسته از مجرمین اظهار داشت: در برخی موارد مشاهده شده است که این گروه از مجرمین، از خواهران خود برای به دام انداختن رانندگان استفاده می کنند.

خوش سلوک افزود:گاهی دامنه اذیت و آزار فرد مزاحم به حدی می رسد که منجر به قتل نیز می شود.

گروه مادران و دختران:

از جرایم شایع این گروه می توان به مواردی مانند سرقت، توزیع مواد مخدر و روان گردان، ایجاد و راه اندازی مراکز فساد و فحشا و نگهداری و فروش اموال مسروقه اشاره کرد.

خوش سلوک از مصادیق سرقت این گروه از مجرمین به سرقت از طلا فروشی ها، سرقت از زنان در مجالس عروسی، سالن های آرایش و زیبایی، سالن های ورزشی و حتی اتوبوس و مترو اشاره کرد و گفت: این گروه معمولا به صورت ۲ تا ۳ نفری در محل های مذکور حاضر شده و با نقشه قبلی اموال زنان را به سرقت برده و معمولا زنان مورد سرقت واقع شده تا متوجه سرقت اموال خود شوند، هیچ اثری از مجرمین نخواهد بود.

توزیع مواد مخدر و روان گردان، جرم دیگری است که توسط گروه خواهران انجام می شود و این استاد دانشگاه در این باره گفت: توزیع مواد مخدر و روان گردان در پارک ها و اماکن خاص به خصوص به زنان و دختران معتاد، فاسد و فراری از دیگر مصادیق جرایم این گروه می باشد.

وی افزود: این گروه از مجرمین معمولا دختران پولدار را شناسایی کرده ، آنان را معتاد و آلوده خود می کنند یا دختران و زنان متمول معتاد را شناسایی کرده و آنان را مشتری خود قرار می دهند. علاوه بر این گروه از مشتریان، دختران فراری نیز طعمه های بسیار مناسبی خواهند بود تا به مشتریان پر و پا قرص این مجرمین تبدیل شوند.

خوش سلوک ادامه داد: بطور معمول این گروه از مجرمین، مواد مخدر یا روان گردان را به مردان نمی فروشند، چون دریافت پول مواد و … از مردان، برای زنان مشکل بوده و بخاطر آشکار شدن سریع رابطه مردان غریبه با زنان، آنها در محل های تردد یا سکونت به راحتی شناسایی می شوند.

این حقوقدان گفت: گروه مادران و دختران جرایمی مانند راه اندازی مرکز فساد و فحشا را هم مرتکب می شوند که این جرم گروهی ممکن است توسط مادران و دختران، خواهران و یا چند تن از دختران فامیل صورت گیرد.

گروه خواهران و دختران خانواده

گروه مجرمین خواهران و دختران خانواده مجرمینی هستند که ممکن است از تجمیع خواهران یک خانواده و یا دختران چند خانواده مانند دختر خاله ها، دختر عموها و غیره تشکیل شود و جرم های ارتکابی شان همانند جرم های اشاره شده در گروه مادران و دختران است.