ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
شهروندان کدام مناطق بیشتر هوای آلوده تنفس می‌کنند؟

هوا بس ناجوانمردانه کثیف است!

شهروندان – زهرا تالانی:
دبستانی که بودم پاییز و زمستان را به خاطر برف و تعطیلی دوست داشتم، زمستان‌هایی که پر از برف و یخبندان بود و آدم برفی. برف و شیره می‌خوردیم و زیر کرسی مشق می‌نوشتیم. اما حالا همه چیز فرق کرده حتی تعطیلی مدرسه‌ها. بچه‌های امروز باید منتظر زیرنویس تلویزیون باشند تا اعلام کند به خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل شد!

آلودگی هوابچه هایی که همکار مادرشان می شوند

وقتی مسئولان،به خاطر آلودگی هوا مدارس ابتدایی را تعطیل می کنند مثلا قرار است که بچه ها بیرون نیایند و هوای آلوده استشمام نکنند اما این برای چند درصد آنها امکان دارد؟با تعطیلی مدارس،تازه گرفتاری مادران شاغل شروع می شود چون باید فکری برای تنها ماندن بچه هایشان بکنند.برای همین بیشتر این بچه ها روز تعطیلی هم مجبورند شال و کلاه کنند و با مادرشان راهی محل کار شوند.پس آلودگی هوا تاثیری برای آنها ندارد.

آلودگی هوا کشته هم دارد

مردن هم امروز فرق کرده!اگر قبلا کسی به خاطر تصادف یا سکته جانش را از دست می داد این روزها می شنویم که برخی شهروندان در اثر آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند.البته آلودگی هوا مانند گاز گرفتگی نیست که مستقیم عامل مرگ شود بلکه بیماران قلبی و کسانی که مشکل تنفسی دارند اگر در روزهای آلوده برای انجام کار ضروری مجبور به رفت و آمد در مرکز شهر شوند ممکن است در معرض مرگ باشند. براساس آمار وزارت بهداشت ۲۷۲۴ مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده که براساس این آمار هر ماه به‌طور میانگین ۲۲۷ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده‌‌اند.

اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در یک نشست خبری از افزایش آمار مرگ‌ومیر تهرانی‌ها در روزهای آلودگی هوا خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته در اوج آلودگی هوا،‌ روزانه ۲۰ نفر به تعداد فوت‌شدگان تهران اضافه می‌شد.

همچنین رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در این باره به شهروندان می گوید:با آلودگی هوا تعداد مراجعان به مراکز درمانی و اورژانسها زیاد می شود و این یک تهدیدی است که باید جدی گرفت.

او با بیان اینکه مرگ بر اثر آلودگی هوا شبیه قتل غیر عمد است می گوید:نمایندگان مجلس باید در طرح معاینه فنی تجدید نظر کنند تا حقوق شهروندان رعایت شود و این چیز زیادی نیست که مردم از وکلای خود در مجلس می خواهند.

او ادامه می دهد:الان نه تنها قانون معاینه فنی مشکل دارد بلکه نظارتی بر آن نمی شود و بسیاری از خودروها و موتورسیکلتها غیر قانونی برچسب می گیرند و متاسفانه هیچ کس هم به این موضوع رسیدگی نمی کند.

او با بیان اینکه رفع آلودگی هوا کلیدی ندارد که با فشردن آن آسمان آبی شود و ابرهای سفید در آن به حرکت درآیند، می گوید:رفع معضل آلودگی به زمان، استمرار در پیگیری مطالبات و عزم ملی نیاز دارد.

آلودگی اعصاب نمی گذارد

فقط گرانی و بیکاری نیست که این روزها برای ما اعصاب نگذاشته،آلودگی هوا هم ما را پرخاشگر و عصبانی کرده است.افشین یداللهی روان پزشک در گفت وگو با فارس می گوید: اضطراب بالا می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی، تحریک‌پذیری و پرخاشگری شود. بنابراین از این منظر می‌توان گفت آلودگی هوا به طور غیرمستقیم می‌تواند زمینه پرخاشگری افراد را به وجود آورد. گاهی شدت این مسئله به حدی است که افراد به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند.همچنین افرادی که دچار اختلال وسواس هستند با اعلام آلودگی هوا دچار اضطراب بیشتر می‌شوند و برخی رفتارهای وسواسی‌شان بروز می‌کند.

چه کسانی به آلودگی هوا کمک می کنند؟

آلودگی هوای پایتخت خود به خود به وجود نیامده و خود به خود هم از بین نمی رود.موقعیت جغرافیای تهران سبب شده تا در هوای سرد با وارونگی هوا و نباریدن باران،هوا آلوده شود.اما به عقیده صاحبنظران نباید راه‌حل‌های عجیب و غریب مانند برداشتن کوه‌ها و آب پاشی هوا مطرح شود بلکه موقعیت طبیعی شهر تهران را پذیرفت و طبق آمایش سرزمین عمل کرد.

دکتر یوسف حجت کارشناس محیط زیست با بیان اینکه آلوده کردن هوا در چنین شهری جرم و جنایت است که باید جلوی آن به هر قیمتی گرفته شود حتی اگر اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشیم به خبرآنلاین می گوید: مساله آمایش سرزمین چیزی است که آن را همیشه نادیده گرفته‌ایم و در ۱٫۲ سطح کشور ۲۰ درصد جمعیت کل را مستقر کرده‌ایم و ۸۰ درصد فعالیتهای بانکی، بیمه‌ای و اقتصادی در پایتخت انجام می‌شود.

او معتقد است که راه حل معضل الودگی هوا فعالیت‌های تکنیکی و فنی است. اصلاح استاندارد بنزین و خودرو از جمله این فعالیت‌هایی است که اگرچه موفقیت‌هایی در این مورد کسب شده است اما هنوز جا برای فعالیت زیاد است.

همچنین اگر خودروی هیبریدی را وارد کشور کنیم و به جای خودروی یورو۲ بگذاریم آلودگی ۲٫۷ آن به یک گرم کاهش پیدا می‌کند اما وقتی ناوگان فرسوده تاکسی را از رده خارج کنیم تاثیر بسیار بسیار بیشتری خواهد داشت که شاید هزینه کمتری هم داشته باشد.

مردم کدام مناطق بیشتر هوای آلوده تنفس می‌کنند؟

دستگاه‌های سنجش هوا نشان می‌دهد که معمولا مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت بیشتر در معرض آلودگی هوا هستند.شهروندانی که در شهر ری ،تهرانسر ، اطراف پارک رازی و دانشگاه علم و صنعت زندگی می کنند بیشتر در معرض آلودگی هوا قرا دارند. اما کسانی که در منطقه ۲۲ زندگی می کنند بهترین نقطه تهران را انتخاب کرده اند.

محمدهادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران درباره آلودگی تهران به شهروندان می گوید:متاسفانه تنها در سه شهرستان استان تهران ایستگاه سنجش آلودگی هوا داریم و در باقر شهر هم میانگین آلودگی ۱۵۰ است که به شهر ری نزدیک است. روز دوشنبه بوده است.

او دلیل آلودگی مناطق جنوب تهران به ویژه مناطق ۱۸،۱۹،۲۱ را به خاطر وجود آلاینده های صنعتی امی داند ومی گوید: متاسفانه در این چند روز با وجود هشدارهایی که داده شد اما سوزاندن ضایعات تداوم داشت و برای همین گشتهایی را دایر کردیم و با پیمانکاران خدمات شهری که برای ایجاد گرما آتش تولید می کردند برخورد جدی کردیم.

او ادامه می‌دهد: با شهرداری تهران هماهنگ شده تا با صنایع آلاینده برخورد شود، ۷ گشت پایش صنایع در استان تهران هم فعال شده که ۹ صنعت آلوده را پلمپ کرده است و خط ۷ سیمان تهران هم پلمپ شده است.

حیدرزاده ادامه می دهد: در تمام شهرهای آلوده دنیا،وقتی وارونگی هوا پیش می آید،مدارس را تعطیل می کنند اما راهکار اصلاح سوخت خودروهاست که تا خرداد سال بعد تمام خودروها با استاندارد یورو ۴ تولید می شوند و تا پایان امسال هم در ۸ کلان شهر توزیع بنزین یورو ۴ قطعی می شود.