ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
صندوق ملی محیط زیست ایران بار دیگر راه‌اندازی می‌شود

آلودگی هوا علاوه بر سلامت شهروندان، به اقتصاد هم آسیب وارد می‌کند

شهروندان:
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تامین هزینه شرکت‌های دانش بنیان از طریق منابعی چون صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود، افزود: همچنین صندوق ملی محیط زیست ایران نیز بار دیگر راه‌اندازی خواهد شد تا در این زمینه بتواند کمک‌های مالی را ارائه دهد. علاوه بر آن مردم نیز می‌توانند در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

دکتر معصومه ابتکاربه گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در اجرای این تفاهم‌نامه، اولویت‌های ملی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: برخی زمینه‌های زیست محیطی نیازمند کار مطالعاتی و پژوهشی و بکارگیری راهکارهایی با استفاده از فناوری جدید، خلاقیت و نوآوری است.

وی یکی از راهکارهای مهم برای پشت سر گذاشتن مشکلات زیستی و حل بحران‌های زیست محیطی را بکارگیری روش‌های علمی دانست و خاطر نشان کرد: مدیریت منابع یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی ایران است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با اصلاح الگوی مصرف، در این زمینه و افزایش بهره‌وری آب در مصارف کشاورزی، این مشکل را برطرف کنند.

مدیریت میزان مصرف انرژی یکی دیگر از بحران‌هایی است که رییس سازمان حفاظت محیط زیست به آن اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر با کاهش دما، شاهد افزایش میزان استفاده از منابع گازی در کشور هستیم که این امر باعث شده است کشور در زمینه منابع گازی، با محدودیت جدی مواجه باشد. بنابراین یا باید منابع صنعتی و مصارف نیروگاهی را محدود کرد یا مصرف شهری در این زمینه کنترل شود.

ابتکار با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد میزان مصرف گاز به مصارف شهری مربوط می‌شود، افزود: فعالیت و برنامه‌ریزی جدی شرکت‌های دانش بنیان جهت کنترل مصرف شهری گاز، می‌تواند هم به نفع اقتصاد کشور و هم به نفع اقتصاد خانوارها باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست در تمام زمینه‌ها، نیازمند بکارگیری فناوری‌های جدید است، تصریح کرد: این تفاهم‌نامه می‌تواند اتفاق مهمی در زمینه حل مشکلات محیط زیستی باشد. زیرا از طریق آن می‌توان برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست و یا رشته‌های دیگر مربوط، زمینه اشتغال را فراهم آورد و با استفاده از دانایی دانش‌آموختگان این رشته‌ها، برای معضلات زیست محیطی راه‌حل پیدا کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره نحوه تامین بودجه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان،‌ خاطر نشان کرد: سازمان حمایت از محیط زیست در واقع یک دستگاه اجرایی به آن مفهوم که به تنهایی طرح‌ها را عملیاتی کند، نیست. بلکه این سازمان تنها سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داده و با دستگاه‌های مختلف در زمینه مدیریت منابع زیستی، هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه تامین هزینه شرکت‌های دانش بنیان از طریق منابعی چون صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود، افزود: همچنین صندوق ملی محیط زیست ایران نیز بار دیگر راه‌اندازی خواهد شد تا در این زمینه بتواند کمک‌های مالی را ارائه دهد. علاوه بر آن مردم نیز می‌توانند در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

ابتکار همچنین برپایی نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست را یکی از تجربه‌های مثبت در زمینه اقتصاد سبز دانست و گفت: این نمایشگاه در اواخر بهمن ماه امسال نیز بار دیگر برگزار می‌شود. در این نمایشگاه‌ها از شرکت‌های بخش خصوصی فعال در عرصه‌های مربوط به اقتصاد سبز دعوت می‌کنند. نمایشگاه بین‌المللی محیط سبز محلی است برای تشویق شرکت‌ها به انجام فعالیت‌های مربوط به محیط زیست و ترویج مشاغل مربوط به آن.

به گفته وی، اصلاح و راه‌اندازی مجدد برنامه‌های صنایع‌ سبز یکی دیگر از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه همکاری با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اظهار کرد: سازمان محیط زیست با شاخص‌گذاری دقیق و نظارت بر صنایع سبز می‌تواند از شرکت‌ها و مشاغل سبز و حامی محیط زیست حمایت کند.

ابتکار با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمانی تحت نظارت معاونت رییس‌جمهور باید در راس هرم قرار گیرد، گفت: باید توجه داشت که آسیب به محیط زیست، آسیب به سلامت مردم است و در همه جای دنیا، برنامه‌های توسعه با هدایت و جهت‌گیری محیط زیست انجام می‌شود. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید با قرارگیری در راس هرم امور، بتواند تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد.

راه‌اندازی کارگروه آلودگی هوا و برگزاری جلساتی با این موضوع از دیگر فعالیت‌هایی بود که رییس سازمان حفاظت محیط زیست به آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر جلسات آلودگی هوا با حضور تمام دستگاه‌ها به طور مستمر برگزار می‌شود. در این زمینه شهرهایی که معضل آلودگی هوا دارند، در اولویت قرار گرفته‌اند برای مثال در شیراز، اهواز، اصفهان و اراک کارگروه‌های آلودگی هوا راه‌اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های کشوری در زمینه کنترل آلودگی هوا مسئولیت و تکالیف قانونی دارند، تصریح کرد: امیدوارم همه این دستگاه‌ها به تکالیف خود بپردازند زیرا آلودگی هوا مسئله‌ای است که در حال حاضر نه تنها مردم را رنج می‌دهد و سلامتی را تهدید می‌کند، بلکه به اقتصاد نیز آسیب وارد می‌کند.