ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون سازمان محیط زیست:

برای کاهش آلودگی هوا به مدیریت واحد و یک‌پارچه نیاز داریم

شهروندان:
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با رد نظر برخی کارشناسان که به مدیریت واحد برای مقابله با آلودگی هوا اعتقاد دارند ، گفت: مدیریت واحد هیچ وقت پاسخگو نخواهد بود ،بلکه این مدیریت یک پارچه است که می تواند پاسخ نیاز ما را بدهد.

سعید متصدیسعید متصدی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: مدیریت یک پارچه مدیریتی است که همه ذی نفعان در کنار هم هستند و برای یک فعالیت که کاهش آلودگی هوا است، تلاش می کنند.

وی با بیان این که آلودگی هوای تهران به سال های ۱۳۵۰ باز می گردد، افزود: ما تا سال ۱۳۷۹ فاقد هرگونه برنامه مشخص و خاص در زمینه آلودگی هوای تهران بوده ایم و این مساله از سال ۷۹ تا ۸۹ قالب برنامه ای به خود گرفته و طرح و برنامه ی مشخصی از سال ۷۹ تا ۸۴ اجرا شده در این مدت موفقیت های بسیار زیادی حاصل شده است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: از سال ۸۲ به بعد سرب از بنزین ایران حذف شده و ما سرب در داخل هوای مان نداریم. سالیان سال است که استاندارد خودروهایمان از یورو (۲) ارتقاء پیدا نکرده است.

متصدی افزود : برای کاهش آلودگی هوا ابتدا به برنامه و سپس به التزام به اجرای برنامه نیاز داریم و هر وقت این دو مورد در کنار هم قرار گرفتند موفقیت حاصل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سه هفته گذشته با خودروسازان به توافی رسیدیم که بر اساس آن تا اواخر بهار سال آینده تمامی خودروها ۱۰۰ درصد به یورو چهار تبدیل خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد : مسوولیت نظارت بر این برنامه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و مسوولیت اجرای آن بر عهده ارگان های دیگر مانند وزارت صنایع ، وزارت نفت ، وزارت کشور ، نیروی انتظامی و شهرداری است.

این مسوول گفت: خوشبختانه در ماه های اخیر کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای شهر تهران دوباره راه اندازی شده و تا امروز سه جلسه بسیار خوب داشته ایم و هماهنگی های خوبی با شهرداری به منظور اجرای برنامه های شهرداری انجام داده ایم.

وی در ادامه داد: براساس آمار ، امروز سه شنبه سوم دی ماه ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور ما سوزانده شده که این معادل مصرف کل قاره اروپا است.

زمانی عقیده ما بر این بود که آلودگی هوا را پنهان کنیم ، اما در حالی که اکنون نه تنها نباید آن را پنهان کرد ، بلکه باید بزرگ نمایی بشود ، فرهنگ سازی بشود تا همه از جمله مردم به پای کار بیایند و مصرف سوخت را پایین بیاوریم و خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم که این بزرگترین اولویت کشور ما است.

دولت مکانیزه

نماینده مردم خوی و سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی دیگر مهمان گفت گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه ۲ در پاسخ به پرسش مجری این برنامه در باره وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی در مورد مساله آلودگی هوا ، از وضعیت پدید آمده اظهار تاسف کرد.

موید حسینی صدر تصریح کرد: این باعث شرمندگی مسوولانی است که طبق قانون وظیفه دارند ، اعم از کسانی که سوخت و ماشین تولید می کنند و بر ترافیک شهر نظارت دارند ،آنها باید دولت مکانیزه تشکیل می دادند.

وی با بیان این که خیلی ها در این زمینه مقصر هستند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند ، باید عزم دولت نیز پشت آن قرار گیرد.

وی افزود: وقتی سوخت ما کیفیت لازم را نداشته باشد، حمل و نقل عمومی را اصلاح نکنیم، خودروهای فرسوده از رده خارج نشوند و پالایشگاه ما یک سوم تولیدش مازوت است و باید آن را در جایی و یا در نیروگاه بسوزاند و آلودگی اش به داخل شهر بازگردد، خب چه کس در این پروسه مقصر است ، باید گفت خیلی ها مقصر هستند.

وی در باره این که مجلس چه کاری انجام داد، گفت: ما قوانین کاملی داریم ، در این زمینه نقص و کمبود قانون وجود ندارد ، برای خودرو قانون داریم ، در برنامه چهارم قانون داشتیم و در برنامه پنجم قوانین مفصلی تصویب کردیم.

نماینده مردم خوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما تخصیص دو میلیارد دلار برای توسعه ناوگان شهری را تصویب کردیم.بحث آلودگی هوا مختص کلان شهرها نیست ، ما حتی در شهرهای کوچک هم معضل آلودگی هوا را داریم .

وی تصریح کرد: دولت کارآمد بایدجلوی بحران های ملی را بگیرد؛ در بحث آلودگی هوا وقتی قانون گذار گفته است که شورای عالی محیط زیست تشکیل بشود هدفش این بوده که شخص رییس جمهوری در آن شورا حضور داشته باشد، وزرای مربوطه را جمع بکند و یک تصمیم واحد گرفته بشود و نه این که هر سازمانی و مجموعه ای ساز خودش را بزند و دنبال پیش بردن کار خودش باشد و زمستان که تمام شد آقایان به دنبال کار خودشان بروند و تا مهر و آبان سال بعد موضوع را فراموش کنند.

مصرف انرژ‍ی در ساختمان ها

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور با بیان این که بسیاری از صنایع تهران در غرب این شهر مستقر است، گفت: مصرف انرژی در بخش ساختمان ما در حدود هفت برابر متوسط جهانی است و کمتر به این مساله پرداخته شده است.

حمید رضا صارمی افزود: آلودگی هوا بحرانی است که در بسیاری از کشورها حتی کشور های پیشرفته مطرح است و این یک معضل جهانی است و موضوعی نیست که مختص کلان شهرهای ما باشد و ما باید نگاهی جهانی به آن داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما ۵۴ میلیون جمعیت شهری داریم که ۴۰ درصد آن در هشت شهر کشور و حدود ۹ میلیون آن در شهر تهران ساکن هستند.

وی گفت: در پنج سال گذشته با اقدامات دولت و شهرداری بسیاری از شاخص های آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کرده است.