ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
90درصد كفش غيرچرمي كشور در قم توليد مي‌شود

قم، رقیب چینی‌ها در تصاحب بازار کفش ایران

شهروندان:
استان قم به عنوان شاهراه مواصلاتی ایران در جنوب استان تهران، شمال استان اصفهان و شرق استان مرکزی و غرب استان سمنان واقع شده است.

تولیدی کفشدر گذشته پایه اقتصادی این استان کشاورزی و دامداری و در کنار آن فرش بافی بود، اما به مرور زمان و بخصوص با شدت گرفتن معضل خشکسالی و کم آبی قم، کم کم صنایع دیگری جایگزین صنایع قبلی شدند که از جمله آنها می‌توان به تولید کفش و محصولات پلاستیکی اشاره کرد که استان قم هم‌‌اکنون در آن پیشتاز است و شرایط تولیدی قم به عنوان مثال در بخش تولید کفش به‌گونه‌ای است که ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

در حالی‌که «اکبر زاهدی» رئیس اتحادیه کفاشان استان اصفهان اخیرا از واردات بی‌رویه کفش‌های چینی و کاهش ۴۰ میلیون جفتی تولید کفش در اصفهان انتقاد کرده بود، اما درچنین شرایطی به اذعان مسئولان و تولیدکننده‌های قمی تولیدکننده‌های این استان چینی‌ها را در حوزه تولید کفش به زانو درآورده و اجازه ندادند سهم استان از بازار هدف کاهش یابد. این روند تا آنجا ادامه یافت که اخیرا شرکت‌های چینی درخواست سرمایه‌گذاری در این استان را داده‌اند که این امر موید ادعای تولیدکنندگان و مسئولان است.

در این میان آنچه باقی می‌ماند ضرورت تلاش مسئولان در فراهم ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور پر رنگ‌تر سرمایه‌گذاران است که از جمله آنها می‌توان به روند تکمیل و بهره‌برداری فرودگاه بین‌المللی قم اشاره کرد که باید جدی‌تر از گذشته در دستور کار قرار گیرد تا تمام واحدهای تولیدی استان به‌ویژه منطقه اقتصادی سلفچگان و استان‌های همسایه از مزایای این فرودگاه بهره‌مند شوند.

 ۹۰ درصد کفش‌های ماشینی کشور در قم تولید می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی قم  با بیان اینکه ۹۰ درصد کفش‌های ماشینی کشور در قم تولید می‌شود، افزود:‌ کفش ماشینی یکی از صادرات عمده استان قم است که در سال حدود ۸۰ میلیون دلار این محصول برای کشور ارزآوری دارد. «ابوالفضل خاکی» تصریح کرد:‌ عمده کفش‌های تولیدی قم به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود و اکنون بازار این محصولات بسیار خوب است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اکنون شاهد قاچاق کالا و واردات بی‌رویه کالا به‌ویژه محصولات نامرغوب چینی به داخل کشور هستیم، بازار این محصولات در کشورهای همسایه و داخل کشور در دست تولیدکننده‌های قمی است. رئیس اتاق بازرگانی قم تصریح کرد:‌ با وجود مشکلات فراوان بر سر راه تولیدکننده‌های قمی، اغلب این فروشندگان از بازار و فروش محصولات‌شان راضی هستند و در جلساتی که با حضور تولیدکننده‌ها برگزار می‌شود از رضایت از فروش کالاهای‌شان و صادرات بیشتر سخن می‌گویند. خاکی با بیان اینکه در بخش پتروشیمی، الیاف و لحاف و تشک تولید واحدهای زیادی در سطح استان فعال است، اضافه کرد: تولیدی‌های فعالی نیز در زمینه تولید انواع قطعات پلاستیکی وجود دارد که محصولات این واحدها به کشورهای آسیای میانه و آفریقایی و همچنین کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 دولت از تولیدکننده‌های فعال حمایت کند

وی با تاکید بر نقش دولت در حمایت از روند کنونی گفت: واحدهای تولیدی فعال با مشکلات و دغدغه‌های کنونی خود را تطبیق داده‌اند اما برای رسیدن به انگیزه بیشتر برای صادرات و تولید بیشتر دولت باید از تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی حمایت کند. رئیس اتاق بازرگانی قم ادامه داد: در حال حاضر استانداری قم در صدد برگزاری سمینارهایی با عنوان سرمایه خارجی است تا سرمایه‌گذاران خارجی ترغیب به سرمایه‌گذاری در این استان شوند. خاکی همچنین از راه‌اندازی واحد تولیدی با مشارکت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در استان خبر داد و افزود: در گذشته برخی از کالاها از کشور چین به قم وارد می‌شد، اما اکنون این شرکت چینی راغب شده تا با سرمایه‌گذاری در این استان تولید را در همین منطقه انجام دهد.

 ۱۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در قم

وی گفت: این سرمایه‌گذاری به صورت مشترک انجام و اکنون ماشین‌آلات آن وارد قم شده است که بخشی از آن در زمینه تولید مواد شوینده فعالیت خواهد داشت که با راه‌اندازی کامل این واحد تولیدی ۱۰ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و از سوی دیگر شاهد اشتغال بیشتر در قم خواهیم بود. رئیس اتاق بازرگانی قم ادامه داد: با برگزاری سمینارهای مختلف از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در این استان دعوت خواهیم کرد، البته در کنار این امر مسئولان استانی باید زمینه و بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کنند. خاکی درخصوص نیمه کاره ماندن فرودگاه بین‌المللی قم نیز اضافه کرد: این فرودگاه برای اولین بار توسط بخش خصوصی در حال انجام است که اکنون با مشکل مالی مواجه است اما شاهد پیشرفت فیزیکی آن هستیم با راه‌اندازی این فرودگاه شاهد پوشش ۵ استان همسایه از طریق فرودگاه خواهیم بود.

 فعالیت ۲ هزار واحد تولیدی در قم

وی از فعالیت بیش از ۲ هزار واحد تولیدی در بخش‌های مختلف در استان قم خبر داد و افزود: واحدهای پتروشیمی، فولاد، نساجی، تولیدی کفش و…از جمله واحدهای فعال در سطح استان است. رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه اکنون دغدغه مشترک واحدهای تولیدی قم نقدینگی است در کنار این امر بانک‌ها نیز شرایط سختی را دارند، افزود: یکی دیگر از مشکلات صنعتگران و واحدهای تولیدی استان ال سی است که در گذشته ۲۰ به ۸۰ درصد بود اما در سه ماه اخیر تولیدکننده‌ها برای واردات مواد اولیه خود باید ۱۳۵ درصد پول در نزد بانک بگذارند.

خاکی ادامه داد: اکنون این رقم به صددرصد رسیده است که ۳۰ درصد آن به صورت پیش پرداخت است، اما سیاست‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که بخشی از سرمایه و نقدینگی واحدهای تولیدی اینگونه راکد بماند. وی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در گذشته به کمک تولیدکننده‌ها می‌آمد خرید نسیه‌ای مواد اولیه بود که از آن به عنوان ال سی نسیه یاد می‌شود، تولیدکننده مقداری از مبلغ را پرداخت می‌کرد و مابقی آن طی یکسال آینده پرداخت می‌شد اما اکنون این شرایط و فرصت وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی قم افزود: موضوع دیگری که سبب مشکلات فراوان برای صنعتگران و فعالان اقتصادی شده است سود ۲۰ درصد بانک‌های داخلی است در صورتی که نرخ سود بانک‌های جهانی ۴ درصد است بنابراین تسهیلات بانک‌ها اگر مناسب نباشد، قیمت تمام شده کالا را افزایش خواهد داد. خاکی با بیان اینکه کالای ارزان در بازار یکی از اهداف است که سبب حضور مستمر و بیشتر در بازارهای جهانی می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه از نظر آمار استان قم افزایش صادرات داشته است اما با چنین جمعیتی که قم دارد این میزان تولید و صادرات کافی نیست و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات در سال باید به یک میلیارد دلار در ۱۴۰۴ برسد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید به ۸۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست یابیم تا بتوانیم در منطقه حرف اول را بزنیم اما با چنین سرعت و روندی و در زمان باقی مانده رسیدن به اهداف بسیار سخت است. رئیس اتاق بازرگانی قم با اشاره به اینکه اکنون واحدهای کوچک و بزرگ استان نیازمند حمایت دولت است، اضافه کرد: اکنون سرمایه‌های انبوهی به دلیل نبود سیاست صحیحی متوقف و در بانک‌ها خوابیده است در صورتی که این پول باید در صنعت و تولید باشد تا به‌دنبال آن شغل و درآمد بیشتری در سطح جامعه ایجاد شود. خاکی تصریح کرد: قم با توجه به موقعیت گردشگری و زیارتی‌اش سالانه پذیرای ۴۰ میلیون مسافر از داخل و خارج ایران است بنابراین باید از این فرصت به نحواحسن استفاده و با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، صنعت و اقتصاد استان را شکوفا کنیم.

مهدی دهقان

 تهران امروز