ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

قلیان پیرمردهای دیروز، تفریح جوانان امروز

شهروندان:
قلیانی که پیرمردهای دیروز در قهوه خانه ها می کشیدند امروز به اماکن تفریحی و گردشگری راه پیدا کرده و پای ثابت بسیاری از محافل دوستانه جوانان در این اماکن شده است.

قلیاندر حالی که استعمال قلیان در مراکز عمومی روز به روز درحال افزایش است، کارشناسان بهداشتی و اجتماعی از آن به عنوان خطری یاد می کنند که خانواده ها و مسوولان فرهنگی جامعه باید به آن توجه کنند.

صاحب نظران اجتماعی می گویند در حالی که قلیان یک ضد ارزش فراگیر باید محسوب شود اما در میان مردم قبح و زشتی خاصی ندارد تا جایی که حتی استفاده از آن توسط زنان و دختران در جامعه نیز یک ضد ارزش به شمار نمی رود.

در این میان قانون ضعیف برای مقابل به قلیان سبب فروش قلیان در مراکز تفریحی و رستورانها به عنوان یک کار پر درآمد شده و فروشندگان را همچنان برای ادامه فروش پرانگیزه تر می کند.

توجه نکردن والدین به هشدارهای پزشکی و بهداشتی و کمبود تفریح سالم نیز از دیگر عوامل دامن زدن به مصرف روز افزون قلیان در جامعه است.

کارشناس دخانیات دانشگاه علوم پزشکی استان همدان به خبرنگار ایرنا گفت: والدین باید به مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان حساس باشند و مضرات مصرف آن را به فرزندان گوشزد کنند.

ˈمهدی خدابخشیˈ افزود: مصرف قلیان که آسیبهای اجتماعی پنهان دارد از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته که اغلب آن را بی ضرر و غیر اعتیاد آور دانسته و یا آن را کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند.

وی اظهار داشت: استفاده از قلیان در سالهای اخیر در بین دختران و زنان نیز افزایش چشمگیر یافته به شکلی که بی محابا در گوشه و کنار خیابان ها و پارکها قلیان می کشند.

وی اظهار داشت: متاسفانه قلیان برای نشان دادن میزان صمیمیت و آزادی در بین برخی خانواده ها دست به دست می چرخد و مصرف می شود.

وی اظهار داشت: تنباکوهای تحت عناوین میوه ای، عطری و اسانس دار نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض به مراتب بیشتری نسبت به تنباکوی ساده دارند زیرا مواد آروماتیک ( ترکیبات حلقه ای) موجود در آنها بر اثر حرارت زیاد خاصیت سرطان زایی و سمی فوق العاده ای پیدا می کند.

وی گفت: مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف این نوع تنباکوها نسبت به تنباکوهای معمولی باعث گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ایجاد وابستگی به آنها می شود.

وی اضافه کرد: مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف ۲۰ تا ۵۰ نخ سیگار است به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین، خود مصرف کننده پس از مدتی مصرف به ظاهر تفننی برای رفع نیاز به روش سهل تری که همان مصرف سیگار است روی می آورد.

وی گفت: قهوه خانه ها و استفاده از قلیان در آنها یکی از معضلات جامعه ما محسوب می شود و وجود انواع قهوه خانه و سفره خانه ها سبب شده تا استفاده از قلیان به عنوان یک تفریح و تفنن روز به روز در جامعه چشمگیر تر شود.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون باهدف پاکسازی اماکن عمومی از عوامل آلوده کننده، بیش از سه هزار قطعه قلیان در استان جمع آوری شده و ۷۰ مرکز عرضه قلیان نیز برچیده شده است. قلیان

ˈمجید کیامنشˈ افزود: در این مدت ۱۸۰ مورد بازدید از ۷۰ مرکز عرضه قلیان در همدان انجام شد و ۵۲ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: بیشتر قلیان های جمع آوری شده مربوط به شهرستان همدان بود و ۲۶ مورد از این مراکز عرضه نیز پلمپ شده است.

وی ادامه داد: مصرف قلیان در بین قشرهای جوان به یک خرده فرهنگ غلط تبدیل شده و قلیان در صدر مصرف مواد دخانی قرار دارد.

وی گفت: تفکر غلط بی ضرر بودن قلیان در بین افراد عامل تمایل به مصرف آن است و متاسفانه در بین برخی خانواده ها مصرف قلیان قبح و زشتی ندارد و والدین در کنار فرزندان خود قلیان بدست می گیرند.

کیانمش اضافه کرد: بیشتر افراد با تشکیل شدن کوچکترین محافل دوستانه، قلیان را نیز پایه ثابت این محافل کرده اند این در حالی است که مضرات مصرف قلیان به مراتب بدتر از سیگار است.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه عبور دود قلیان از آب، کمکی به پاک شدن مواد زیان بار آن نمی کند، اظهار داشت: تنباکویی که در قلیان ها دود می شود از بدترین و بی کیفیت ترین نوع تنباکوهاست.

وی ادامه داد: عرضه قلیان در قهوه خانه ها، سفره خانه ها و باغ رستوران ها از دیگر مواردی است که باعث دامن زدن به این مشکل شده است.

یکی از پزشکان عمومی استان همدان نیز در این باره گفت: تنباکویی که در قلیان مصرف می شود از نامرغوب ترین تنباکوهاست و آلودگی این تنباکوها به یک نوع باکتری موسوم به ˈ کوکسی گرم مثبتˈ و یک قارچ موسوم به ˈ آسپرژیلوسˈ به اثبات رسیده است.

دکتر ˈمجید کیانیˈ افزود: تحقیقات نشان داده است مصرف این تنباکوها آسیب های جبران ناپذیری به ریه و دستگاه تنفس انسان وارد می کند و علاوه بر سرطان زا بودن این مواد دخانی، بیماری پنومونی را بطور چشمگیری در مصرف کنندگان افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: این تنباکوها به علت نامرغوب بودن قابل استفاده در سیگار نبوده و به همین دلیل آن را با انواع مواد شیمیایی و اسانس میوه ترکیب می کنند و به اسم توتون میوه ای می فروشند که این امر بیماری زایی دود آن را چند برابر می کند.

وی اظهار کرد: کشیدن قلیان همانند سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماریهای قلبی، سکته، عقیم شدن، افزایش فشار خون، مشکلات بارداری، بیماریهای لثه، بیماریهای دندان، مسدود شدن شریان ها، زخم معده و آب مروارید چشم، سل، هپاتیت و تب خال را افزایش دهد.

این پزشک اضافه کرد: در قلیان مواد سمی حاصل از سوختن زغال به دود آن افزوده می شود که به همین دلیل بیماری زایی دود حاصل از کشیدن قلیان به مراتب از دود سیگار بیشتر می شود.