ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
خيابان‌هايي كه هنوز براي تردد ايمن نشده‌اند

عابرین پیاده بیشترین قربانیان تصادفات البرز

شهروندان:
البرز استانی است که ناگهان جمعیت آن به سه میلیون نفر رسید بنابراین زیرساخت‌های این استان همگام با شوک افزایش جمعیت نبود.

تصادف عابر پیاده یکی از کاستی‌های زیرساختی این استان ایمن و استاندارد نبودن خیابان‌ها و عابرهای پیاده برای عبور و مرور شهروندان است. استان البرز دارای یک میلیون خودرو است، این در حالی است که ۵۰۰ هزار خودرو دیگر نیز به صورت شناور بر تعداد خودروها در روز اضافه می‌شود.

به‌طور کلی یک میلیون و نیم خودرو در سطح این استان در حال تردد است بنابراین ایمن‌سازی پیاده روها و خیابان‌ها حائز اهمیت است. مسئولیت ایمن‌سازی در حوزه برون شهری بر عهده راه و شهرسازی و در درون شهر نیز بر عهده چند نهاد از جمله حمل‌ونقل و ترافیک است.

بسیاری از مدارس استان البرز در حاشیه راه‌ها و ریل‌های آهن قرار دارند که دانش‌آموزان این مدارس برای تردد مجبور هستند از عرض خیابان یا ریل آهن عبور کنند. با احداث پل عابر پیاده یا فسفری کردن کیف‌ها و لباس‌های دانش‌آموزان تا حدودی می‌تواند از بروز حوادث تلخ جلوگیری کند اما کافی نیست، نمونه‌ای از این حوادث تلخ مدرسه‌ای در فاز ۵ مهرشهر است که هفتمین دانش‌آموز این مدرسه در سال‌جاری در ریل آهن بر اثر برخورد با قطار جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر سطح کلانشهر کرج نیز پل‌های عابر پیاده بسیار زیادی نیاز دارد تا شهروندان مجبور نباشد از خیابان عبور کنند و همچنین علاوه بر تهدید شدن جان شهروندان، ترافیک نیز تشدید می‌شود که نمونه آن سرمیان‌جاده است که بیشتر ترافیک آن به دلیل تردد بسیار زیاد شهروندان از خیابان است.

با توجه به اینکه تنها نیم درصد راه‌های کشور در البرز است اما ۱۸ درصد بار ترافیکی و حجم تردد کشور بر دوش محورهای مواصلاتی این استان است با این وجود میزان تصادف در محورهای مواصلاتی هم قابل توجه است اما آماری که سرهنگ شریفی رئیس پلیس راهور البرز از فوتی‌ها بر اثر تصادفات درون و برون شهری ارائه داد بسیار تعجب‌آور است چرا که بیشترین تلفات تصادفات مربوط به عابرین پیاده است نه تصادفات جاده‌ای بین خودروها.

 ضعف امکانات و فرهنگ‌سازی

بالا بودن آمار تلفات عابرین پیاده در تصادفات علت‌های بسیار زیادی دارد که نخستین علت واضح، شفاف و ملموس آن نبود امکانات و تجهیزات مناسب در سطح شهر برای عبور و مرور شهروندان است و دومین علت آن نبود فرهنگ‌سازی صحیح درخصوص این موضوع است. با وجود اینکه شهروندان می‌دانند نباید از عرض اتوبان و بزرگراه عبور کنند اما باز شاهد چنین مواردی هستیم. یا اینکه عابر پیاده در خیابانی نصب شده است اما شهروندان بنا به هر دلیلی از جمله مکانیزه نبودن آن از خیابان عبور می‌کنند.

 بیشترین تلفات تصادفات مربوط به عابرین پیاده

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به اینکه بیشترین تلفات تصادفات رانندگی مربوط به عابرین پیاده در البرز است، گفت: تحقیقات به عمل آمده درخصوص فراوانی تصادفات، نوع خودروها، مناطق حادثه خیز و قشر آسیب پذیر نشان می‌دهد که بیشترین تلفات جانی را در عابرین پیاده داشتیم. سرهنگ سید «همایون شریفی» ادامه داد: به‌رغم اقدامات خوبی که در سطح استان برای ایمنی عابرین پیاده انجام شده است اما واقعیت این است که با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز سازمان‌های متولی ایمنی عابرین پیاده را نتواسته‌اند تامین کنند، این رسالت در درون شهر به عهده شهرداری‌ها و برون شهر نیز به عهده راه و شهرسازی است.

 ایمنی عابرین پیاده محقق نشده است

وی با بیان اینکه ایمنی فعلا برای عابرین پیاده برقرار نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد کثیری از عابرین پیاده در معرض تصادفات قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: ضمن اینکه باید اهمیتی از سوی سازمان‌های متولی به منظور تامین امنیت و ایمنی عابرین پیاده داده شود اما یکی از مهم‌ترین وظایف به عهده خود شهروندان است، باید سطح آگاهی مردم در این زمینه افزایش پیدا کند چرا که اکنون شاهد رفتارهای پرخطر از سوی برخی افراد هستیم که نمونه آن عبور فرد از آزادراه است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز درخصوص راهکارهای کاهش تلفات، گفت: باید به مولفه‌های گوناگون از جمله فرهنگ‌سازی و آگاهی شهروندان به صورت همزمان پرداخته شود و از سوی دیگر اقدامات فرهنگی مقداری زمان بر است و سریع نتیجه نمی‌دهد اما فراموش شدن این امر نیز تبعات غیرقابل جبران می‌تواند داشته است بنابراین اقدامات ما باید به‌گونه‌ای باشد که عابرین پیاده به سمت ایمنی هدایت شوند.

 پل‌های عابرپیاده مکانیزه شود

وی با تاکید بر اینکه پل‌های عابرپیاده البرز باید مکانیزه شوند، افزود: بعضی از شهروندان به دلیل مشکلات جسمی از پل‌های عابرپیاده غیرمکانیزه استفاده نمی‌کنند بنابراین با مکانیزه کردن پل‌ها می‌توانند همه شهروندان را تشویق به استفاده از پل‌های عابرپیاده کرد تا شاهد کاهش برخورد خودروها با عابرین باشیم.

 روشنایی معابر مورد توجه باشد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های افزایش تلفات عابرین پیاده نبود روشنایی کافی در خیابان‌ها است، برخی مواقع رانندگان ما واقعا عابر پیاده را نمی‌بینند. باید شرایطی فراهم شود که حداقل رانندگان دید کافی داشته باشند. سرهنگ شریفی گفت: برای کاهش تصادفات می‌توانیم از علائم کاهنده سرعت با استفاده از تمهیدات مهندسی ترافیک، سرعت خودروها را کاهش دهیم که آرام‌سازی ترافیک ثمره‌اش کاهش تصادف و برخورد خودروها با عابرین پیاده است. وی با بیان اینکه حداکثر توانمان را برای روان‌سازی و جلوگیری از وقوع تصادفات به‌ویژه در ایام عید بکار می‌گیریم تا مردم سفر ایمنی داشته باشند، اضافه کرد: برای فرهنگ‌سازی مناسب تلاش ما توزیع برشور، سی دی‌های آموزشی و نصب بنرها با پیام‌های فرهنگی در سطح شهر و جاده است.

 کاهش تصادفات در البرز طی ۵ سال گذشته

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز از کاهش میزان تصادفات در محورهای مواصلاتی استان در ۵ سال گذشته خبر داد و گفت: البرز از لحاظ کاهش تصادفات جزو استان‌های موفق بوده است، در ۱۰ ماه گذشته سال‌جاری شاهد کاهش تصادفات هستیم امیدواریم در زمان باقی‌مانده سال همین منوال ادامه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی واحدی است که ارتباط نزدیکی با شهروندان دارد، افزود: هیچ سازمانی به اندازه راهنمایی و رانندگی با لایه‌های مختلف زندگی مردم از جمله گرفتن گواهینامه، تعویض پلاک، معاینه فنی خودرو، سواره و پیاده در ارتباط نیست.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز ادامه داد: وظیفه و رسالت راهنمایی و رانندگی استان البرز با توجه به موقعیت استراتژیک و نزدیکی آن به پایتخت بسیار مهم است و اینکه این سازمان بخواهد خدماتش را بهتر به مردم ارائه کند و منشا خیر وخدمات موثر در جامعه باشد باید یکسری الزامات را در نظر گرفت.

سرهنگ شریفی افزود: محورهای مواصلاتی این استان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد با تردد بیشمار خودروها مواجه است، محورهای مواصلاتی البرز یکی از پرترددترین محورهای کشور است و روزانه ۲۰۰هزار خودرو فقط در محور تهران به کرج تردد می‌کند که این میزان تردد در کشور و خاورمیانه وجود ندارد بنابراین چنین وضعیتی سبب شده تا تلاش کنیم خدمات بهتر برای ترافیک روان، ایمن و بدون حادثه داشته باشیم.

 مهدی دهقان

 تهران‌امروز