ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به داد هوای پایتخت معنوی ایران برسید

شهروندان:
آلودگی هوا و ترافیک سنگین خودروها در خیابانهای مشهد لزوم توجه جدی و فوری به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه قطار شهری را در این کلانشهر کوشزد می کند.

ناوگان حمل و نقل عمومی مشهدبر اساس گزارشهای رسمی تعداد روزهای آلوده هوا و اعلام وضعیت هشدار در شهر مشهد در طول ماههای آذر و دی امسال افزون بر ۴۰ روز گزارش شده لذا در این مدت دومین کلانشهر مذهبی فقط ۲۰ روز هوای سالم را تجربه کرده است.

آلودگی هوا از سویی و وجود ترافیک و ازدحام در خیابانهای این شهر به ویژه در بافت مرکزی و اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از سویی دیگر، امروز توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و نهادینه سازی فرهنگ استفاده از آن در مشهد را بیش از پیش ضروری ساخته است.

خیل زائران و مسافرانی که سالانه به مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران وارد می شود بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر برآورد می شود و این در حالی است که هم اکنون این کلانشهر مذهبی افزون بر سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت نیز دارد.

هم اکنون شهر مشهد دارای ۷۰۰ کیلومتر معابر درون شهری است و روزانه بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه شخصی و دو هزار دستگاه اتوبوس در این معابر رفت و آمد دارند.

بر اساس آمارهای منتشره روزانه سه و نیم میلیون جا به جایی در شهر مشهد صورت می گیرد که ۳۳ درصد آن با اتوبوس و ۲۳ درصد با تاکسی انجام می شود و سهم قطار شهری در طول کمتر از دو سال فعالیت آن حدود پنج درصد بوده است.

بر اساس برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ۷۵ درصد از جا به جایی مسافران درون شهری در شهر مقدس مشهد باید بوسیله سامانه های حمل و نقل همگانی درون شهری انجام گیرد.

خط یک قطار شهری مشهد که عملیات اجرایی آن بیش از ۱۰ سال به طول انجامید اسفند ماه سال ۱۳۸۹ مورد بهره برداری قرار گرفت و هم اکنون روزانه حدود ۱۰۰ هزار مسافر بوسیله این سامانه جا به جا می شود.

با توجه به ویژگیهای مشهد، برای این کلانشهر چهار خط قطار شهری پیش بینی شده که مرحله نخست خط یک قطار شهری از فرودگاه شهید هاشمی نژاد تا انتهای بلوار وکیل آباد به بهره برداری رسیده، عملیات اجرایی خط دوم از طبرسی تا رضاشهر اکنون در حال انجام و مطالعات اجرایی خطوط سوم و چهارم نیز پایان یافته که تسریع در اجرای آنها ضروری است.

۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد ناشی از خودروها است

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: طی ماههای آذر و دی امسال وضعیت هوای مشهد برای ۴۱ روز در ˈوضعیت هشدارˈ قرار داشته لذا تعداد روزها با هوای سالم در این کلانشهر ۱۹ روز بوده است.

ˈحمیدرضا صالحیˈ افزود: در فصول سرد سال با توجه به وقوع پدیده وارونگی هوا و عدم تخلیه آلاینده ها به سطوح بالایی جو شاهد ماندگاری آلاینده ها در هوای تنفسی و لایه های پایینی هستیم که همین امر بر شدت آلودگی می افزاید.

وی گفت: به دنبال بارشهای پراکنده اخیر در چند روز گذشته شاخص آلودگی هوا در کلانشهر مشهد کاهش داشته است.

او با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۸۰۰ هزار خودرو در کلانشهر مشهد تردد دارند افزود: بین ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی هوا در مشهد ناشی از آلاینده های متحرک نظیر تردد خودروها است و مابقی آن به سایر عوامل از جمله ذرات معلق، آلاینده های صنعتی، کارخانه ها و آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی مانند گاز شهری در منازل مسکونی و امثال آن مربوط می شود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: کاهش آلودگی هوا در کلانشهر مشهد نیازمند مشارکت عمومی است بطوریکه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ترویج فرهنگ استفاده از آن نقش مهمی در کاهش میزان آلاینده ها خواهد داشت.

سخنگوی قطار شهری مشهد نیز معتقد است با بهره برداری از تمام خطوط قطار شهری سهم این سامانه در حمل ونقل عمومی شهر به ۳۵ درصد از جا به جاییها افزایش خواهد یافت.

ˈجواد حمیدزادهˈ گفت: با این وجود عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری مشهد پارسال به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش رفت و در حق آن جفا شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد نیز گفت: ˈمسیر خط یک قطار شهریˈ از فرودگاه شهید هاشمی نژاد تا انتهای بلوار وکیل آباد این شهر را شامل می شود که طول آن ۲۵ کیلومتر و دارای ۲۲ ایستگاه است.

ˈابوالفضل میرزاییˈ افزود: مرحله نخست این خط به طول ۲۰ کیلومتر از منطقه نخریسی تا بلوار وکیل آباد مشهد در سال ۱۳۸۹ بهره برداری شد و هم اکنون در حال خدمات دهی به زائران و مجاوران است و عملیات توسعه آن نیز به طول پنج کیلومتر تا فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در حال اجرا می باشد.

وی گفت: از ابتدای راه اندازی خط یک قطار شهری مشهد تاکنون افزون بر ۶۰ میلیون نفر توسط این ناوگان جا به جا شده اند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد زمان انتظار مسافران در ایستگاههای خط یک قطار شهری را حدود هفت دقیقه عنوان و بیان کرد: بطور میانگین دو میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در ماه توسط خط یک قطار شهری مشهد جا به جا می شوند.

وی همچنین در مورد توسعه خط یک قطار شهری مشهد گفت: عملیات توسعه پنج کیلومتری مسیر خط اول قطار شهری تا فرودگاه مشهد هم اکنون از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار است و تا پایان امسال عملیات حفاری این مسیر بطور کامل به پایان می رسد.

مردم خواهان توسعه خطوط قطار شهری در مشهد هستند

اقبال مردم برای استفاده از قطار شهری در مسیر خط یک قطار شهری مشهد بر کسی پوشیده نیست و خدمات دهی این خط از رضایتمندی مسافران خبر می دهد.

یک شهروند مشهدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: محل کارم در مسیر مترو قرار دارد و با وجود داشتن وسیله نقلیه شخصی، از قطار شهری برای رفت و آمد به محل کار استفاده می کنم زیرا در زمانی کمتر و با راحتی بیشتر به محل کار می رسم.

ˈمحمد خوش نیتˈ افزود: این احساس را نیز دارم که به دلیل استفاده نکردن از وسیله نقلیه شخصی، در کاهش آلودگی هوا نقش دارم و از سوی دیگر در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کنم.

شهروندی دیگر بر لزوم گسترش حمل ونقل عمومی با توجه به ترافیک و آلودگی هوا در شهر زائر و مسافرپذیر مشهد تاکید کرد.

ˈعفت زرندیˈ گفت: در ماههای ابتدایی راه اندازی قطار شهری مشهد، این قطار خالی از مسافر بود و من شاهد بودم که سه تا چهار مسافر در یک واگن سوار بودند اما اکنون که مردم با فواید بسیار سامانه حمل و نقل ریلی آشنا شده اند قطار شهری مشهد با استقبال بسیار روبه رو شده است.

وی افزود: اگر مسوولان همت کنند و سه خط دیگر قطار شهری مشهد را هر چه زودتر راه اندازی کنند این امر نقش مهمی در کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا در این کلانشهر خواهد داشت.

عملیات اجرایی خط دو قطار شهری مشهد با کندی پیش می رود

خط دوم قطار شهری مشهد به طول ۱۴ کیلومتر از انتهای بلوار طبرسی شمالی شروع شده و تا منطقه رضاشهر ادامه دارد اما عملیات اجرایی آن به دلیل کمبود اعتبارات، از پیشرفت لازم برخوردار نبوده است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد می گوید: عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری به دلیل کمبود اعتبارات پارسال به کندی پیش رفت و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد ادامه دارد.

ˈمسعود بیژنیˈ افزود: مسیر خط دوم قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی، پایین دست روستای کشف شروع می شود و به بسیاری از کانونهای جمعیتی آن منطقه خدمات دهی داشته و تا منطقه رضاشهر ادامه می یابد.

وی اظهار داشت: در مجموع عملیات حفاری شش هزار و ۳۰۰ متر از مسیر خط دوم قطار شهری مشهد تاکنون به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: با راه اندازی این خط برخی مراکز جمعیتی مجاور که اغلب طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاههای خط دوم دسترسی خواهند داشت.

وی افزود: مطالعات خط سوم و چهارم نیز در حال انجام است.

بیژنی ادامه داد: خط سه قطار شهری مشهد از شهرک ابوذر تا قاسم آباد به طول حدود ۲۴ کیلومتر و خط چهارم از شهرک شهید رجایی به خواجه ربیع به طول حدود ۱۴ کیلومتر را در برمی گیرد.

وی همچنین از انجام مطالعات پروژه قطار هوایی مشهد(مونوریل) خبر داد و گفت: امکانسنجی مسیر قطارهوایی مشهد در دست مطالعه است.

او افزود: این خط هوایی به طول ۴۷ کیلومتر در کمربندی مشهد اجرا می شود و جمع کننده خطوط مترویی در هشت نقطه است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ تعداد چهار خط مترو به طول ۷۷ کیلومتر و یک خط هوایی(مونوریل) به طول ۴۷ کیلومتر در مشهد به بهره برداری می رسد.

بیژنی گفت: خط سه قطار شهری مشهد نیز به طول ۲۴ کیلومتر به مرحله برگزاری مناقصه رسیده و مطالعات خط چهارم به طول ۱۴ کیلومتر پایان یافته است.

دولت گذشته به اجرای پروژه خط دوم قطار شهری مشهد جفا کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: توسعه قطار شهری در کلانشهرها، در بودجه سال آینده کشور با تخصیص ردیف بودجه مجزا پیگیری می شود.

ˈحسین محمدزادهˈ افزود: در بودجه پارسال اعتبار مناسبی برای توسعه قطار شهری در کلانشهرها پیش بینی شد.

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این میان شهرهایی مانند تهران و مشهد بیشترین سهم را از این بودجه داشتند.

وی با اشاره به روند کند اجرای خط دوم قطار شهری مشهد افزود: پارسال تخصیص اعتبارات برای اجرای این پروژه از سوی دولت با اختلال، تاخیر و به میزان بسیار کم انجام شد.

محمدزاده گفت: دولت گذشته نسبت به اجرای این پروژه عظیم در دومین کلانشهر مذهبی جهان جفا کرد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مواجه شدن کشور با شرایط خاص اقتصادی، عملکرد عمرانی دولت به حد لازم نرسید و همین امر سبب شد تمام پروژه های عمرانی از این امر متاثر شوند.

او اظهار داشت: در طول یک سال گذشته بسیاری از پروژه های عمرانی شامل قطار شهری، بیمارستان، فرودگاه، آزادراه و هزاران پروژه دیگر به صورت نیمه تمام ماند بطوری که هم اکنون بیش از دو هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه درصد قابل توجهی از بودجه سال جاری محقق نشده است گفت: این عدم تحقق درآمدها و نیز عدم تخصیص اعتبارات در نهایت منجر به توقف اجرای پروژه های توسعه ای در کشور می شود.

محمدزاده بیان کرد: با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهرها، افزایش ترافیک، افزایش آلودگی هوا و آسیبهای دیگر روحی و روانی ناشی از این اوضاع تسهیل در ترافیک و رفت و آمد شهری با اجرای پروژه هایی مانند قطار شهری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه سال آینده بودجه مناسبی برای اجرای خط دوم و سوم قطار شهری مشهد پیش بینی خواهد شد.

محمدزاده اظهار امیدواری کرد: با توجه به تغییرات مثبت در دیپلماسی بین المللی دولت شاهد افزایش میزان درآمدهای دولت و تحقق بودجه و در نهایت تخصیص اعتبارات اجرای پروژه های عمرانی باشیم.

خط دوم قطار شهری مشهد تا سه سال آینده بهره برداری می شود

این در حالی است که شهردار مشهد از بهره برداری خط دوم قطار شهری مشهد تا سه سال آینده خبر داد و گفت: تاخیر عملیات اجرایی این خط مهمترین چالش فراروی آن است که به دلیل عدم تامین منابع مالی ایجاد شد.

ˈسیدصولت مرتضویˈ بهره برداری از پروژه های کلان شهری را مهمترین هدف خود عنوان و بیان کرد: توسعه سامانه حمل و نقل عمومی از مهمترین برنامه ها است لذا مدیریت شهری عزم خود را جزم کرده تا ظرف سه سال آینده خط دوم قطار شهری مشهد را به اتمام برساند.

شهردار مشهد با اشاره به بروز مشکلاتی که در بخش نقدینگی پیمانکاران پروژه قطار شهری پیش آمد اظهار داشت: این مشکل با مساعدت شورای اسلامی و اختصاص اعتبار اکنون رفع شده است.

مرتضوی با بیان اینکه پارسال باید ۱۳۰ میلیارد تومان از سوی دولت به قطار شهری مشهد اختصاص می یافت گفت: از این رقم ۳۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی افزود: اگر قرار باشد برای تامین مالی پروژه ها تنها به دولت متکی باشیم پروژه ها باید ده ها سال بر زمین بمانند تا اعتبارات دولتی دریافت کنند.

شهردار مشهد همچنین به تامین دستگاه‎ های قطار شهری و واگن های آن در جریان سفر خود به چین اشاره و بیان کرد: در این سفر قرارداد ساخت ۱۰۰ دستگاه واگن منعقد شد و مشکلات مربوطه با همکاری پیمانکار، دستگاه های اجرایی، بانک مرکزی و بانک عامل برطرف شد لذا در مدت دو سال نخستین محموله از واگن ها به مشهد منتقل می‎شود.

مرتضوی اظهار داشت: در این راستا ۱۴۱ میلیون یورو به صورت LC از طریق صندوق توسعه ملی با مساعدت بانک مرکزی گشایش اعتبار و تامین مالی شد.

شهردار مشهد افزایش قیمت ها و کمبود اعتبارات را اساسی ترین مشکل پیش روی احداث پروژه ها به ویژه پروژه قطار شهری عنوان و بیان کرد: برای اتمام خط دوم قطار شهری مشهد نیازمند اعتبار دو هزار میلیارد تومانی هستیم.

وی ادامه داد: مدیریت شهری مشهد بطور شبانه روزی تلاش می‎کند با فروش اوراق مشارکت یا از محل درآمدهای شهرداری اعتبار مورد نیاز پروژه ها را تامین کند.

ایرنا